Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 09:58
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Hittills har handlat fonder via Nordea där jag har sparande på ISK.
Vad är skillnaden mellan Avanza och Nordea just när det gäller fondhandel?
(Frågan till de som har haft båda).
Citera
2018-04-05, 11:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Hittills har handlat fonder via Nordea där jag har sparande på ISK.
Vad är skillnaden mellan Avanza och Nordea just när det gäller fondhandel?
(Frågan till de som har haft båda).
Är det inte uppenbart? Mycket större fondutbud så att du kan välja fritt bland konkurrenter till Nordea.
Citera
2018-04-05, 15:04
  #3
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Är det inte uppenbart? Mycket större fondutbud så att du kan välja fritt bland konkurrenter till Nordea.
Jag har precis öppnat konto hos Avanza, därav frågan.

Men avgifter? Är de lika typ?
Citera
2018-04-05, 19:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Jag har precis öppnat konto hos Avanza, därav frågan.

Men avgifter? Är de lika typ?
ISK har samma avgift, 0. Kapitalförsäkringar har ofta en procentuell årsavgift, dock inte hos Avanza.

Så om avgiften är likvärdig beror på vad för sparande du öppnade.
Citera
2018-04-09, 02:19
  #5
Medlem
worldbeater2002s avatar
Som redan sagts har Avanza mkt större utbud plus att deras plattform är otroligt mkt bättre designad. Avanza också mkt snabbare på att fixa och informera när det uppstår ”problem” (fondsammanslagningar och dylikt).
Citera
2018-04-29, 19:19
  #6
Medlem
Nordeas fondutbud är dock inte fy skam, så det kan vara en idé att titta igenom om de har de fonder man är intresserad av innan man slentrianbyter till Avanza.
Citera
2018-06-09, 11:05
  #7
Medlem
Citat:
Nordeas fondutbud är dock inte fy skam, så det kan vara en idé att titta igenom om de har de fonder man är intresserad av innan man slentrianbyter till Avanza.

Varför byta? Gör som jag, har konton hos båda, så kan du jämföra sedan.
Citera
2018-06-10, 13:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
ISK har samma avgift, 0. Kapitalförsäkringar har ofta en procentuell årsavgift, dock inte hos Avanza.

Så om avgiften är likvärdig beror på vad för sparande du öppnade.
Nja, förvaltningsavgifterna på olika fonder kan skilja beroende på vilken bank man har.

Ett dåligt exempel är Länsförsäkringar småbolag Sverige.

Är du kund hos LF så köper du "Länsförsäkringar småbolag Sverige B" med en förvaltningsavgift på 1,4 %
Är du kund hos exempelvis Nordnet så hänvisas du till "Länsförsäkringar småbolag Sverige A" med en förvaltningsavgift på 1,6%.

Som jag ser det så är det exakt samma fond. Kollar man de 10 största innehaven så ligger de på exakt samma företag med exakt samma procent.

Nordnet: https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...sid=CL00011290
Länsförsäkringar: http://web.msse.se/lansforsakringar/...e#.Wx0K859zRhE
Citera
2018-06-14, 11:21
  #9
Medlem
När du jämför just Avanza och Nordea är det viktigt att tänka på vad som händer i nästa steg, du vill byta bolag igen. Nordea kan inte flytta fonder inom ISK utan du måste sälja och är borta från marknaden. Avanza kan flytta men tar betalt för varje fond man flyttar, tror att det är 39:-/fond
Citera
2018-08-11, 15:56
  #10
Medlem
Handlar du bara fonder skulle jag uteslutande välja Avanza. Bättre plattform på alla sätt och vis. Utbudet kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet. Handlar du aktier Nordea helt klart. Mycket lägre courtage. Inte så stort problem i början men när du kommer upp i lite större belopp blir det väldigt dyrt med Avanza och Nordnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback