Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 16:19
  #13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Det var den summan som stals
Det begrep jag. Frågan är hur du kom fram till att hon skulle böta det beloppet.
Citera
2018-06-13, 17:11
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det begrep jag. Frågan är hur du kom fram till att hon skulle böta det beloppet.

Hon borde betala minst den summan utöver dagsböterna.
Citera
2018-06-13, 18:35
  #15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hon borde betala minst den summan utöver dagsböterna.
Ja det har jag redan fattat. Det jag inte begriper är varför? Sälj in vad du anser så att man förstår att det är ett bra förslag.
Menar du att man skall ha BÅDE fängelsestraff och böter? Att man skall ändra i lagen fullständigt.
Plus skyldighet att betala tillbaka det hon stulit?
Hur argumenterar du för det?
Citera
2018-06-13, 19:48
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja det har jag redan fattat. Det jag inte begriper är varför? Sälj in vad du anser så att man förstår att det är ett bra förslag.
Menar du att man skall ha BÅDE fängelsestraff och böter? Att man skall ändra i lagen fullständigt.
Plus skyldighet att betala tillbaka det hon stulit?
Hur argumenterar du för det?

Jag tycker synd om mannen som blev 40k fattigare och tycker att han ska få tillbaka varenda kr.
Citera
2018-06-13, 20:07
  #17
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Jag tycker synd om mannen som blev 40k fattigare och tycker att han ska få tillbaka varenda kr.
Självklart skall han få tillbaka pengarna + ett litet skadestånd av gärningsmannen.
Det är ju inget straff utan ett tillbakabetalande och en gottgörelse för lidande.
Själv anser jag nog att det räcker med fängelse som straff och inte både böter och fängelse,
Citera
2018-06-13, 20:18
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Självklart skall han få tillbaka pengarna + ett litet skadestånd av gärningsmannen.
Det är ju inget straff utan ett tillbakabetalande och en gottgörelse för lidande.
Själv anser jag nog att det räcker med fängelse som straff och inte både böter och fängelse,

Nej, skippa fängelset och låt gärningskvinnan betala ett stort skadestånd till mannen.
Citera
2018-06-13, 20:38
  #19
Medlem
det bästa vore väl om gärningskvinnan blev våldtagen som straff förutom att tvingas betala tillbaka allt hon stal från patienten!
Citera
2018-06-13, 20:44
  #20
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Jag tycker synd om mannen som blev 40k fattigare och tycker att han ska få tillbaka varenda kr.

Han får väl begära skadestånd i så fall, viket han alldeles säkert får, om han inte redan har fått pengarna tillbaka. Men det har ju inget med hennes böter att göra.
Citera
2018-06-13, 21:20
  #21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Nej, skippa fängelset och låt gärningskvinnan betala ett stort skadestånd till mannen.
Lagen är inte skriven så, så det går ju inte att döma på det sättet.
Om man inte ändrar lagen förstås.
Citera
2018-06-13, 21:29
  #22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja det har jag redan fattat. Det jag inte begriper är varför? Sälj in vad du anser så att man förstår att det är ett bra förslag.
Menar du att man skall ha BÅDE fängelsestraff och böter? Att man skall ändra i lagen fullständigt.
Plus skyldighet att betala tillbaka det hon stulit?
Hur argumenterar du för det?
Hur man argumentetar för det?

Givetvis ska det stulna, i det här fallet pengar, återbördas.
Men det är ju inget straff i sig, utan bara just återställande av det stulna.

Därefter bör även ett riktigt straff utdömas.

Om personen inte kan, eller vill, återlämna det stulna, så lägger på man på strafftiden med ex.vis en månad per tusenkronor som inte återbetalats.
Citera
2018-06-13, 21:37
  #23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur man argumentetar för det?

Givetvis ska det stulna, i det här fallet pengar, återbördas.
Men det är ju inget straff i sig, utan bara just återställande av det stulna.

Därefter bör även ett riktigt straff utdömas.

Om personen inte kan, eller vill, återlämna det stulna, så lägger på man på strafftiden med ex.vis en månad per tusenkronor som inte återbetalats.
Det går inte enligt lagen att göra så.
Då får man ändra lagen först och det kan ju göras kanske.
Citera
2018-06-13, 21:39
  #24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det går inte enligt lagen att göra så.
Då får man ändra lagen först och det kan ju göras kanske.
Då får man väl göra det.
Mjäkstraffen har, som de flesta noterat, bara lett till elände.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback