Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 15:21
  #9373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag vet! Nu ville jag ha svar av Lajmdajmen och om skriken ingår i den info hen inte kan delge oss. Än.
Förstår inte hur man ska kunna faställa det.
Det blir ju ett antagande eller gissning i bästa fall. Såtillvidainte GM erkänner och berättar, vilket vi hoppas på.
Citera
2018-06-13, 15:32
  #9374
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Förstår inte hur man ska kunna faställa det.
Det blir ju ett antagande eller gissning i bästa fall. Såtillvidainte GM erkänner och berättar, vilket vi hoppas på.

Tror hen syftar på huruvida flashbackarens uppgifter om hörda skrik är hittepå eller om de är sanna och uppgifter polisen känner till.

Självklart kan endast GM veta huruvida skriken kom från LW eller inte, såvida inte något vittne såg LW skrika.
Citera
2018-06-13, 15:37
  #9375
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Förstår inte hur man ska kunna faställa det.
Det blir ju ett antagande eller gissning i bästa fall. Såtillvidainte GM erkänner och berättar, vilket vi hoppas på.

Menade mer om Lajmen hade insyn i utredningen.
Citera
2018-06-13, 15:55
  #9376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För fyra veckor sen idag.

Lena har gått upp i rök.

Geo-vännerna fick inget svar, men åkte ändå vidare mot Norge.

Sonen som fyllde tolv fick en födelsedag som för alltid kommer förknippas med hans mammas död.

Försvinnandet anses direkt vara kopplat till ett brott och polisen rubricerar fallet som människorov.

En person anhålls, förhörs och släpps. Blev han fysiskt synad och topsad?
Var polisen nonchalanta i sitt arbete och missade att kolla i sina register eller visste de att han varit anmäld för misshandel?
Kanske de kom på att kolla efter att han släppts?
Den misstänkte åker märkligt nog iväg mot USA, men släpps inte in.
Lena, hans tidigare älskarinna är fortfarande försvunnen.

Polisen går ut med namn och bild på Lena i media och berättar att hennes mobil har pingats i området.

Ett fynd kopplat till försvinnandet görs i en skogsparti och området spärras av.

Lena hittas död efter 4 dagar endast 100 meter från hemmet. Är platsen en mordplats eller har hon placerats där?

Den misstänktes bil är beslagtagen och hemmet är avspärrat.

Bevis samlas och åklagaren rubricerar "Skäligen misstänkt" för att ånyo anhålla den misstänkte och därefter göra framställan om häktning.

Åklagaren anser sig ha "Sannolika skäl" vid framställan om fortsatt häktning en vecka senare, men TR tycker annorlunda och den misstänkte släpps fri, dock som fortsatt Skäligen misstänkt.

Åklagaren väntar på "jättemycket" analyssvar. I andra fall så har väntan på svar tagit upp till 6 månader. Hur länge ska det behöva väntas i detta fall?
Under tiden går en (eller flera?) mördare lös.
Mycket bra sammanfattning, tack för den!
Citera
2018-06-13, 16:15
  #9377
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du har tydligen svårt med läsförståelse. Jag gör ett nytt försök med mindre ord:

SD kan ha befunnit sig i ett annat område under tiden för mordet. Men det har inte kunnat gå att bevisa. Hänger du med nu?

Med andra som jag skrev i förra inlägget; "
Att inte kunna bevisa att han befunnit sig i ett annat område är inte detsamma som ett bevis för att hans mobil kopplat upp sig på master vid området runt fyndplatsen".

SD kan ha lämnat mobilen hemma framför TVn, vis av tidigare polisanmälningar av LW och begett sig till hennes adress. Frågan är när han tidigast använder mobilen igen?
Om han fått viktiga meddelanden eller samtal är det suspekt att han inte svarat.
Är han dum, började han greja med sådan kommunikation när han väl är hemma igen.
Efter 00.30 - och framåt, typ.
En smartare "glömmer" kvar mobilen vid TVn vid läggdags och grejar inte förrän på morgonkvisten.
Vi vet att han loggade in på geocache-sidan 15 maj.
Citera
2018-06-13, 16:55
  #9378
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
SD kan ha lämnat mobilen hemma framför TVn, vis av tidigare polisanmälningar av LW och begett sig till hennes adress. Frågan är när han tidigast använder mobilen igen?
Om han fått viktiga meddelanden eller samtal är det suspekt att han inte svarat.
Är han dum, började han greja med sådan kommunikation när han väl är hemma igen.
Efter 00.30 - och framåt, typ.
En smartare "glömmer" kvar mobilen vid TVn vid läggdags och grejar inte förrän på morgonkvisten.
Vi vet att han loggade in på geocache-sidan 15 maj.

Precis. Hur han använt sin mobil och vad han har svarat på frågor om detta och var han befunnit sig någonstans och när, blir förmodligen en vital del i hur pass misstänkt och trovärdig han kommer att anses vara. Jag är ingen expert på triangulering av mobiler, men i tätbebyggt område är min erfarenhet att det brukar gå att följa en mobils rörelse ganska bra. Det smartaste för honom borde vara att mobilen inte rör sig överhuvudtaget från sen kväll till morgonen, och att han använder den under den kritiska tiden runt mordet. Mindre bra för honom är ifall den är avstängd under denna period.
Citera
2018-06-13, 17:22
  #9379
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Precis. Hur han använt sin mobil och vad han har svarat på frågor om detta och var han befunnit sig någonstans och när, blir förmodligen en vital del i hur pass misstänkt och trovärdig han kommer att anses vara. Jag är ingen expert på triangulering av mobiler, men i tätbebyggt område är min erfarenhet att det brukar gå att följa en mobils rörelse ganska bra. Det smartaste för honom borde vara att mobilen inte rör sig överhuvudtaget från sen kväll till morgonen, och att han använder den under den kritiska tiden runt mordet. Mindre bra för honom är ifall den är avstängd under denna period.

Precis.
Polisen jobbar brett, men någon ny förhörd har inte tillkommit. Sådant brukar polisen delge media.
Hittar NFC DNA från SD, kommer han att hävda deras umgänge sedan långt tillbaka i tid som förklaring. Vid avsaknad av annans DNA eller andra spår, bevis som pekar i annan riktning, kommer ändå misstanken ligga kvar på SD. För tredje gången i tråden tror jag att det blir ett indiciemål.
Citera
2018-06-13, 17:24
  #9380
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Förstår inte hur man ska kunna faställa det.
Det blir ju ett antagande eller gissning i bästa fall. Såtillvidainte GM erkänner och berättar, vilket vi hoppas på.

Om skrik finns med i utredningen, menar jag. Vi bygger ju våra teorier med skriken inkluderade, som bör ha kommit ifrån området hon hittades. Om det inte finns med skrik.. Ja du fattar.
Citera
2018-06-13, 17:41
  #9381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Om skrik finns med i utredningen, menar jag. Vi bygger ju våra teorier med skriken inkluderade, som bör ha kommit ifrån området hon hittades. Om det inte finns med skrik.. Ja du fattar.

Detta med skriken/uppgifterna från Dalaan?
Jag minns att Dalaan's första inlägg försvann ganska fort för jag ville titta när första inlägget kom. Om det var före eller efter kroppen hittades?
Då fanns det fortfarande nyare inlägg kvar av ovannämnda. Nu är alla inlägg från densamma borttagna. Om jag förstått rätt så är det inte så enkelt att få sina inlägg borttagna eller har jag fel?
Jag undrar också över varför de blev borttagna i omgångar?

Någon som vet hur det funkar och
även kommer ihåg vilket datum och klockslag som det första inlägget publicerades?
Citera
2018-06-13, 17:46
  #9382
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ibland kan det tydligen gå fort, här gick det på några timmar.
Antar att det är lättare när det är en topsning, men att det
ska skilja månadsvis är illa.

https://www.svd.se/mordatal-for-mord-i-motionsspar

Jag tror att fall där det är unga misstänkta har extra förtur.
Citera
2018-06-13, 17:48
  #9383
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Detta med skriken/uppgifterna från Dalaan?
Jag minns att Dalaan's första inlägg försvann ganska fort för jag ville titta när första inlägget kom. Om det var före eller efter kroppen hittades?
Då fanns det fortfarande nyare inlägg kvar av ovannämnda. Nu är alla inlägg från densamma borttagna. Om jag förstått rätt så är det inte så enkelt att få sina inlägg borttagna eller har jag fel?
Jag undrar också över varför de blev borttagna i omgångar?

Någon som vet hur det funkar och
även kommer ihåg vilket datum och klockslag som det första inlägget publicerades?
Jag håller med om att man blir nyfiken på varför inlägg raderats men alla dennes inlägg är ju inte raderade om det är vad du menar?

Detta är det äldsta jag hittar och det är ju uppenbart att det inte är det första (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
__________________
Senast redigerad av DreamTwister 2018-06-13 kl. 17:51.
Citera
2018-06-13, 17:58
  #9384
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Detta med skriken/uppgifterna från Dalaan?
Jag minns att Dalaan's första inlägg försvann ganska fort för jag ville titta när första inlägget kom. Om det var före eller efter kroppen hittades?
Då fanns det fortfarande nyare inlägg kvar av ovannämnda. Nu är alla inlägg från densamma borttagna. Om jag förstått rätt så är det inte så enkelt att få sina inlägg borttagna eller har jag fel?
Jag undrar också över varför de blev borttagna i omgångar?

Någon som vet hur det funkar och
även kommer ihåg vilket datum och klockslag som det första inlägget publicerades?
Vet bara att dalaan skrev på fredagen innan LW hittades. Om det även var något inlägg innan, typ på torsdagen, minns jag inte.
Fast oj, nu blir jag osäker, dalaan skrev att de hade hört av sig igen på fredagen när polisen gick ut och ville ha in tips, och att de då fick åka in till polisstationen och lämna redogörelse (som tydligen tog tid). Om hon/han skrev första inlägget på fredagen blev jag osäker på nu.
Här är första inlägget av de som ligger kvar, skrivet 20 maj kl 17.38 dagen efter att LW hittades.:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Tillägg:
Kan säga att jag själv inte har sett att något av dalaans inlägg blivit borttagna, men det sägs så, och att han/hon blivit ombedd att ta bort något eller några p g a att det var känslig info för utredningen. Såg ej själv den konversationen så vet ej hur det ligger till med det.
Just när ovanstående inlägg skrevs så var jag med och läste i i realtid alla fall.
__________________
Senast redigerad av Gusselby 2018-06-13 kl. 18:40. Anledning: Tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback