Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 02:02
  #109
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Det var ett troll som försökte bli viral.. Släpp det..
__________________
Senast redigerad av Tomtens-fislukt 2018-06-13 kl. 02:05.
Citera
2018-06-13, 06:23
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Snubben har tagit bort sitt Facebookinlägg och till och med Samhalls Nytts egna artikelkommentarer är kritiska till publiceringen:





Någon som sparat originalartikeln? Det är tydligt att redaktionen arbetar med skademinimering och under dagen har man lagt till och ändrat i artikeln flera gånger. Bland annat har man lagt till:



Hederliga journalister gör ju tvärtom - verifierar uppgifterna och publicerar därefter. Samhalls Nytt publicerar först och verifierar i efterhand.

Nu skrev Samnytt iofs. I öppna ordalag, dvs. gott om "enligt/uppger/ska ha hänt" etc. för att tydliggöra just att man enbart gått på någon annans uppgifter och inte drar några egna slutsarser.
Man skrev även att bildmaterialet kom direkt från källan själv, därefter att man försökt få kontakt med personen för intervju.

Samnytt har inte gjort något etiskt fel, man har enbart publicerat en tunn artikel för tidigt, troligen i hopp om att vara först.

Nu har de avpublicerat denna, ett grepp som jag personligen inte tycker om. Förhoppningsvis kommer en ny artikel där man ursäktar sig och förklarar läget, givetvis när man har fått koll på det hela.
Citera
2018-06-13, 08:16
  #111
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Nu skrev Samnytt iofs. I öppna ordalag, dvs. gott om "enligt/uppger/ska ha hänt" etc. för att tydliggöra just att man enbart gått på någon annans uppgifter och inte drar några egna slutsarser.
Man skrev även att bildmaterialet kom direkt från källan själv, därefter att man försökt få kontakt med personen för intervju.

Nyheten låg högst upp på deras sajt under dagen: https://ibb.co/ienMzd De har tagit bort artikeln men alla nötters kommentarer är kvar: https://disqus.com/home/discussion/s...i_svenska_far/
Citera
2018-06-13, 10:34
  #112
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalpolisen
Jag utgår från att han ljuger i.o.m. att hans beskrivning av bilden, när den fanns upplagd på facebook, skrev att det var blod.
Då även du, enl. vad du skriver, ser att det inte är blod så får du antingen lita på mig att jag såg att han skrivit att det var blod på händerna och därefter dra dina egna slutsatser av om hela (eller åtminstone delar av) historian är uppdiktad eller förneka detta helt och fortsätta din väg in i skocken av SD:s bruna nyttiga idioter.

Okej, point taken, utgick ifrån att det var din egna tolkning (då just den bilden redan då var borttagen, och noterade inte att artikeln som beskrev det som blodiga händer).

Som sagt skrev jag redan i detta inlägg du besvarar tyckte jag redan att det fanns andra skäl att ifrågasätta berättelsen och att jag avvaktade mer information, och mellan då och nu verkar vågen väga än tyngre i den riktningen.



Ingen som lyckats ta reda på någonting mer om det påstådda brottsoffret...? Är det någon åt SD-hållet som ljuger/överdriver eller är det något vänsterpack som hoppas manipulera alternativmedia?

Verkar märkligt att lägga ut någonting sådant till alla man känner om det är helt uppdiktat, utan någon form av agenda åtminstone. Varför begå socialt självmord liksom...?
Citera
2018-06-13, 10:52
  #113
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Älvängen är inte någon världsmetropol precis, men några vittnen borde finnas till en misshandel som sker på resecentrum mitt på dagen. Historien är lite för bra för att vara sann. Fyra invandrare hoppar oprovocerat på honom för att han bär på ett föremål med blågula färger... Hm...

Edit: Vart tog bilden med rosa blod vägen?

Jag vet inte om det är sant eller inte, orkar inte frågesätta enksilda fall men kan tala om du för dig att svenskhat finns ute i samhället, det finns arga MENA män som attackerar svenskar på liknande vilkor... så ingen chock att oprovocerat våld mot svenskar sker
Citera
2018-06-13, 11:14
  #114
Medlem
Jag är stolt rasist men jag fattade inte va alla plåster gjorde i ansiktet det hämmar läkning.
Citera
2018-06-13, 14:30
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Men nu verkar det som att det var en rasistattack mot en svensk, som har hänt förut.

Nej.
Det är numera solklart för de flesta med någorlunda sunt kritiskt tänkande att detta var ett fall av falsk tillvitelse (dock ej i lagens mening då detta kräver att det påstådda brottet ska ha anmälts till polisen eller annan myndighet).
Citera
2018-06-13, 14:38
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Samnytt har inte gjort något etiskt fel, man har enbart publicerat en tunn artikel för tidigt, troligen i hopp om att vara först.

Inom seriös journalistik anses det starkt oetiskt att publicera något som inte är dubbelkollat.
Handlar det om ett påstått begånget brott dubbelkollar seriösa journalister alltid med polisen om de fått in något ärende i saken innan publicering.
Citera
2018-06-13, 15:21
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalpolisen
Inom seriös journalistik anses det starkt oetiskt att publicera något som inte är dubbelkollat.
Handlar det om ett påstått begånget brott dubbelkollar seriösa journalister alltid med polisen om de fått in något ärende i saken innan publicering.

Du menar som när kvällspressen kör löpsedlar som "Al-Quaidadådet i Oslo" en kort stund efter Breiviks första dåd?

Jag kan hålla med dig om teorin kring seriös journalistik, men så fungerar inte verkligheten ens för de stora medierna.

Ja, Samnytt kan gott ta sig en tankeställare vad gäller att prioritera att snabbt få ut artiklar framför att granska sitt material, men insinuera inte på att de skulle hålla en sämre journalistisk kvalité än majoriteten av etablerad media.

Vidare förhåller du dig alldeles för partisk i den här tråden för att vinna någon större tyngd.
Citera
2018-06-13, 18:16
  #118
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Det var ett troll som försökte bli viral.. Släpp det..

Det är ju inte första gången någon i SD-svansen gör bort sig på dylikt sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12502836.ab

Citat:
Det var förra fredagen som sverigedemokraten David von Arnold Antoni larmade Malmöpolisen och berättade att två män övermannat honom i hans lägenhet. Han påstod sig ha blivit misshandlad och fått ett hakkors inskuret i pannan.

– Det var två män i 20-årsåldern som talade ett arabiskklingande språk, förklarade han. Innan de försvann kallade de mig för svennedjävel.

En stor polisinsats drogs igång men gärningsmännen hittade inte. Sannolikt för att de inte finns. Rättsläkaren som undersökt offret tror nämnligen inte på hans berättelse.

”Starka skäl beträffande läge och utseende talar för att skadan är självförvållad” heter det i utlåtandet som Sydsvenskan tagit del av.
Citera
2018-06-13, 22:46
  #119
Medlem
mmas avatar
hahahaa snacka om backfire... han lägger upp en påhittad historia... och får det tillbaka och blir till åtlöje. Vilket skämt till människa.

Han har väl inte ens sin facebook uppe längre?
Citera
2018-06-14, 00:24
  #120
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Du menar som när kvällspressen kör löpsedlar som "Al-Quaidadådet i Oslo" en kort stund efter Breiviks första dåd?

Några sådana köpsedlar körde inte kvällspressen. Däremot var Linus Bylund snabb med att twittra "Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas! #svpol"

Citat:
Ja, Samnytt kan gott ta sig en tankeställare vad gäller att prioritera att snabbt få ut artiklar framför att granska sitt material, men insinuera inte på att de skulle hålla en sämre journalistisk kvalité än majoriteten av etablerad media.

Inte ens Nyheter Idag eller FriaTider gick på bluffen. Bara Samhalls Nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback