Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2018-06-12, 14:00
  #47173
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
DuckDuckGo har jag använt, men ibland har jag inte varit helt tillfreds med sökresultaten.
Den är lite yxig, helt klart. Man vänjer sig med det mesta. Önskade lite att de utökade sitt utbud.
2018-06-12, 15:10
  #47174
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?

Menar du google maps?

på datorn har man ju det som kul att göra, gillar street view
sen på telefon, inte haft behov krånglar där
Vet inte exakt hur aple maps är än ny på iPhone
2018-06-12, 16:42
  #47175
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Menar du google maps?

på datorn har man ju det som kul att göra, gillar street view
sen på telefon, inte haft behov krånglar där
Vet inte exakt hur aple maps är än ny på iPhone

Vad menar du här??? Apples Kartor fungerar precis som det ska, även på en ny iPhone. Varför skulle Apples kartor fungera annorlunda på en ny iPhone???
2018-06-12, 23:10
  #47176
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vad menar du här??? Apples Kartor fungerar precis som det ska, även på en ny iPhone. Varför skulle Apples kartor fungera annorlunda på en ny iPhone???

Oj min mening, blev nog lite konstigt skriven, jag syftade på att jag är nybliven på iPhone och iOS.

Tycker att Google maps, den är krånglig på Androidbaserad telefon, hade gärna sett street funktionen fungera utan behöva använda/ställa in på webversion i Chrome...
Så var det på telefon jag hade.
2018-06-13, 00:00
  #47177
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Tycker att Google maps, den är krånglig på Androidbaserad telefon, hade gärna sett street funktionen fungera utan behöva använda/ställa in på webversion i Chrome...
Så var det på telefon jag hade.

Det gör den, långtryck på kartan så dyker det upp en thumbnail, klicka på den.
2018-06-13, 00:10
  #47178
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Det gör den, långtryck på kartan så dyker det upp en thumbnail, klicka på den.


OK tack för tips, ska prova på plattan som har Android.
2018-06-13, 07:11
  #47179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?

Nej, vad jag vet använder jag ingen Google-produkt, vare sig på mobil eller dator.

Det var inte ens svårt att låta bli om det du nämner ovan är de mest troliga vägarna att råka ut för Google.
2018-06-13, 10:13
  #47180
Medlem
Libreseiss avatar
Intressanta svar gällande Googles tjänster, man tackar! Ställde frågan av ren nyfikenhet eftersom jag själv för inte allt för länge sedan körde stenhårt på iPhone + Mac + alternativ till Googles tjänster, men lärde mig snabbt hur beroende jag faktiskt var av just Google. Eftersom jag arbetar på Windows-datorer både hemma och på jobbet (exkl. min Macbook) blev Chrome ett bättre val än Safari då det senare inte längre finns till något annat än MacOS (inga sparade lösenord osv).

Testade Apple Maps några gånger i Stockholm och det gick nästan inte att jämföra med Google Maps (detta var innan Apple Maps introducerade körfils-instruktioner). Har dock inte testat appen på några månader nu, kanske har förbättrats än mer?

Google Photos på Android slår iCloud Photos på iOS med hästlängder, imo (exkl. integritetsaspekten). Där kan jag välja vilka foton som ska laddas upp i molnet och vilka filer och/eller mappar som stannar på enheten. Kan på så vis välja bort eventuellt känsligt material och rensa bort nerladdade bakgrundsbilder och dylikt i mitt fotoflöde. Detta är dock en fråga om Android vs. iOS, - och pratar vi enbart om iOS verkar iCloud Photos vinna i slutändan iom iOS 12.

När det gäller sökmotor får jag nog erkänna att jag blivit aningen för bekväm med Googles individanpassade sökresultat och integration med andra appar. Jag medger dock att jag i samma veva står med byxorna nere och låter Google hämta in det mesta från mig. Därtill anser jag att Google Drive fungerar ypperligt om man tenderar att arbeta i grupp i Google Docs och dylikt.

På det stora hela önskar jag att jag fann Apples tjänster (eller 3:e part) åtminstone likvärdiga Googles och deras ekosystem, men bl.a. iom ovan nämnda anledningar är jag inte riktigt där ännu. Om någon har bra argument till varför ovan stycken inte håller tar jag gärna del av dessa.

På tal om vilka appar man väljer att installera på telefonen: hur gör ni med exempelvis sociala medier? Om jag inte minns fel kräver samtliga stora aktörer det mesta mellan himmel och jord på ens enhet (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, osv).
2018-06-13, 10:43
  #47181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Intressanta svar gällande Googles tjänster, man tackar! Ställde frågan av ren nyfikenhet eftersom jag själv för inte allt för länge sedan körde stenhårt på iPhone + Mac + alternativ till Googles tjänster, men lärde mig snabbt hur beroende jag faktiskt var av just Google.
Jag är inget fan av Google. Varken deras affärsidé, deras monopolistiska attityd till konkurrens och inte minst användarupplevelsen.
Därför är min personliga regel att jag försöker undvika G, men ändå kör med dom när tjänsten är tillräckligt mycket bättre än alternativen.

Detta gör t.ex. att jag kör gMail, men med en annan app clientside(för närvarande AirMail). Google på webben är askass och vill inte köra deras egna app.

Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Google Photos på Android slår iCloud Photos på iOS med hästlängder, imo (exkl. integritetsaspekten). Där kan jag välja vilka foton som ska laddas upp i molnet och vilka filer och/eller mappar som stannar på enheten. Kan på så vis välja bort eventuellt känsligt material och rensa bort nerladdade bakgrundsbilder och dylikt i mitt fotoflöde. Detta är dock en fråga om Android vs. iOS, - och pratar vi enbart om iOS verkar iCloud Photos vinna i slutändan iom iOS 12.
Ogillar privacyaspekten och att de försöker vara för smarta, samt återigen UI't. Deras sök är bättre, men inte galet (kommer mkt bra i IOS12). Dina fördelar är ju endast fördelar om man har behov att fippla med individuella mappar, tror inte många har det. Jag gillar verkligen att det bara funkar, att bilderna alltid är i originalkvalitet, att den skapar filmer och album automagiskt (som jag tycker ser mkt bättre ut än motsvarande på Google), bl.a. Håller inte med om "hästlängder" alls. IMHO. Här är även en stor fördel hur otroligt smidigt det funkar i iCloud, med andra iosanvändare, den automatiska synkningen med andra IOS-enheter, delning etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
När det gäller sökmotor får jag nog erkänna att jag blivit aningen för bekväm med Googles individanpassade sökresultat och integration med andra appar. Jag medger dock att jag i samma veva står med byxorna nere och låter Google hämta in det mesta från mig. Därtill anser jag att Google Drive fungerar ypperligt om man tenderar att arbeta i grupp i Google Docs och dylikt.
Håller med. Försöker köra DuckDuck, men ibland är deras resultat för kassa så det blir till att Googla. etc. Då gör jag det utan att logga in. Kör iCloud Drive, tycker den funkar lika bra som gDrive, som jag iofs också har för jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Testade Apple Maps några gånger i Stockholm och det gick nästan inte att jämföra med Google Maps (detta var innan Apple Maps introducerade körfils-instruktioner). Har dock inte testat appen på några månader nu, kanske har förbättrats än mer?
Apple Maps var en shitshow när det släpptes även om gränssnittet såg väldigt mkt bättre ut och 3D var riktigt coolt. Just nu använder jag Apple Maps en hel del i mellansverige och på resor ibland, tycker det funkar bra. Google har lite bättre data om restauranger och affärer ibland, men ingen jätteskillnad. Waze har ju en del bra funktioner som ingen annan har, men den finns ju till IOS. Jag har personligen inget direkt behov av den.

Sammanfattningsvis: Jag föredrar Apples plattform av några olika skäl, men framför allt användarupplevelsen, att alla enheter funkar tillsammans på ett fantastiskt sätt (iPad, mac, watch, Carplay, iPhone) samt privacyaspekten.

Jag kör en hel del i Android via jobbet (i snitt en vecka i månaden) och IMHO är användarupplevelsen på en annan planet på Android/Googles tjänster även om de har mer möjligheter att pilla och få det "precis som man vill", samt ibland vissa funktioner som inte finns på IOS. För mej personligen kostar det mer än det smakar.
Den sista grejen är att även om apputbudet har blivit bättre på Android är det imho mycket sämre fortfarande på IOS. Det faktum att de flesta apputvecklare själva kör IOS, samt att man tjänar mkt mer per enhet på IOS gör att den plattformen prioriteras oftare. Många appar som finns på båda ser inte lika bra ut, har inte samma funktioner och kommer senare. Detta gäller såklart dock inte googles egna.

Den stora nackdelen med Apples plattformar är Siri. Har kört det från början och på 7 år har det inte gått för långsamt, det har IMO t.o.m blivit sämre. Stor skillnad mot Alexa och Assistant. Det funkar dock utmärkt för "vanliga" funktioner som ringa, skicka meddelanden, sätta timers, spela musik etc., vilket är det jag då använder Siri till.

Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
På tal om vilka appar man väljer att installera på telefonen: hur gör ni med exempelvis sociala medier? Om jag inte minns fel kräver samtliga stora aktörer det mesta mellan himmel och jord på ens enhet (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, osv).

Jag var rätt tidigt ute med fejan, men fick tidigare i år nog. Raderade mitt konto helt, skapade ett nytt som i princip inte har någon data och som jag endast använder för diverse grupper jag måste vara med i.
2018-06-13, 12:48
  #47182
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Intressanta svar gällande Googles tjänster, man tackar! Ställde frågan av ren nyfikenhet eftersom jag själv för inte allt för länge sedan körde stenhårt på iPhone + Mac + alternativ till Googles tjänster, men lärde mig snabbt hur beroende jag faktiskt var av just Google. Eftersom jag arbetar på Windows-datorer både hemma och på jobbet (exkl. min Macbook) blev Chrome ett bättre val än Safari då det senare inte längre finns till något annat än MacOS (inga sparade lösenord osv).
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Testade Apple Maps några gånger i Stockholm och det gick nästan inte att jämföra med Google Maps (detta var innan Apple Maps introducerade körfils-instruktioner). Har dock inte testat appen på några månader nu, kanske har förbättrats än mer?

Nu har jag inte använt Google Maps just i Stockholm, men jag har använt Apples kartor många gånger i Göteborg, andra städer och i småsamhällen. Det har alltid fungerat bra. Någon gång har jag inte hittat platsen jag sökt efter, och då har jag fått använda Google. Men jag har varit med om att Google Maps inte hittat platsen, då har i stället Apples kartor hittat det.
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Google Photos på Android slår iCloud Photos på iOS med hästlängder, imo (exkl. integritetsaspekten). Där kan jag välja vilka foton som ska laddas upp i molnet och vilka filer och/eller mappar som stannar på enheten. Kan på så vis välja bort eventuellt känsligt material och rensa bort nerladdade bakgrundsbilder och dylikt i mitt fotoflöde. Detta är dock en fråga om Android vs. iOS, - och pratar vi enbart om iOS verkar iCloud Photos vinna i slutändan iom iOS 12.

Jag har använt Googles Photo några få gånger, och då har bilderna komprimerats vilket inte är så kul. Detta har jag gjort för att kunna dela bilderna med andra, dvs personer som jag inte känner. Jag har ju 124 GB lagringsutrymme på min iPhone 7, så jag är inte så beroende på lagring i molnet. Vill jag dela bilder min mina vänner så skickar jag dessa via iMessage som inte komprimerar bilderna.
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
När det gäller sökmotor får jag nog erkänna att jag blivit aningen för bekväm med Googles individanpassade sökresultat och integration med andra appar. Jag medger dock att jag i samma veva står med byxorna nere och låter Google hämta in det mesta från mig. Därtill anser jag att Google Drive fungerar ypperligt om man tenderar att arbeta i grupp i Google Docs och dylikt.

Ja, Googles sökmotor funkar ypperligt när det gäller att hitta rätt sökresultat, men så är det där med att Google kan se ALLT vad man har sökt på. Testa DuckDuckGo, de sparar ingenting om dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
På tal om vilka appar man väljer att installera på telefonen: hur gör ni med exempelvis sociala medier? Om jag inte minns fel kräver samtliga stora aktörer det mesta mellan himmel och jord på ens enhet (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, osv).

Idag använder jag bara Facebook. Ser inte någon anledning till att även ha Instagram, eller snapchat. De få av mina vänner som använder ex. snapchat visar ofta samma bild där som på Facebook. Jag hade Twitter ett tag, men tröttnade på alla oväsentliga tweets om ingenting...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-06-13 kl. 12:52.
2018-06-13, 13:32
  #47183
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu har jag inte använt Google Maps just i Stockholm, men jag har använt Apples kartor många gånger i Göteborg, andra städer och i småsamhällen. Det har alltid fungerat bra. Någon gång har jag inte hittat platsen jag sökt efter, och då har jag fått använda Google. Men jag har varit med om att Google Maps inte hittat platsen, då har i stället Apples kartor hittat det.


Jag har använt Googles Photo några få gånger, och då har bilderna komprimerats vilket inte är så kul. Detta har jag gjort för att kunna dela bilderna med andra, dvs personer som jag inte känner. Jag har ju 124 GB lagringsutrymme på min iPhone 7, så jag är inte så beroende på lagring i molnet. Vill jag dela bilder min mina vänner så skickar jag dessa via iMessage som inte komprimerar bilderna.


Ja, Googles sökmotor funkar ypperligt när det gäller att hitta rätt sökresultat, men så är det där med att Google kan se ALLT vad man har sökt på. Testa DuckDuckGo, de sparar ingenting om dig.


Idag använder jag bara Facebook. Ser inte någon anledning till att även ha Instagram, eller snapchat. De få av mina vänner som använder ex. snapchat visar ofta samma bild där som på Facebook. Jag hade Twitter ett tag, men tröttnade på alla oväsentliga tweets om ingenting...

Och kolla in Googles Policy:

När du laddar upp, skickar in, lagrar, skickar eller ta emot innehåll till eller via våra tjänster, ger du Google (och de som vi arbetar med) en global licens att använda, lagra, reproducera, modifiera, bearbeta (såsom resultat från översättningar, anpassningar eller andra förändringar vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra tjänster), kommunicera, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera sådant innehåll.
2018-06-13, 18:46
  #47184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Intressanta svar gällande Googles tjänster, man tackar! Ställde frågan av ren nyfikenhet eftersom jag själv för inte allt för länge sedan körde stenhårt på iPhone + Mac + alternativ till Googles tjänster, men lärde mig snabbt hur beroende jag faktiskt var av just Google. Eftersom jag arbetar på Windows-datorer både hemma och på jobbet (exkl. min Macbook) blev Chrome ett bättre val än Safari då det senare inte längre finns till något annat än MacOS (inga sparade lösenord osv).

Testade Apple Maps några gånger i Stockholm och det gick nästan inte att jämföra med Google Maps (detta var innan Apple Maps introducerade körfils-instruktioner). Har dock inte testat appen på några månader nu, kanske har förbättrats än mer?

Google Photos på Android slår iCloud Photos på iOS med hästlängder, imo (exkl. integritetsaspekten). Där kan jag välja vilka foton som ska laddas upp i molnet och vilka filer och/eller mappar som stannar på enheten. Kan på så vis välja bort eventuellt känsligt material och rensa bort nerladdade bakgrundsbilder och dylikt i mitt fotoflöde. Detta är dock en fråga om Android vs. iOS, - och pratar vi enbart om iOS verkar iCloud Photos vinna i slutändan iom iOS 12.

När det gäller sökmotor får jag nog erkänna att jag blivit aningen för bekväm med Googles individanpassade sökresultat och integration med andra appar. Jag medger dock att jag i samma veva står med byxorna nere och låter Google hämta in det mesta från mig. Därtill anser jag att Google Drive fungerar ypperligt om man tenderar att arbeta i grupp i Google Docs och dylikt.

På det stora hela önskar jag att jag fann Apples tjänster (eller 3:e part) åtminstone likvärdiga Googles och deras ekosystem, men bl.a. iom ovan nämnda anledningar är jag inte riktigt där ännu. Om någon har bra argument till varför ovan stycken inte håller tar jag gärna del av dessa.

På tal om vilka appar man väljer att installera på telefonen: hur gör ni med exempelvis sociala medier? Om jag inte minns fel kräver samtliga stora aktörer det mesta mellan himmel och jord på ens enhet (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, osv).

Istället för Maps, kör jag Navigon, tycker det fyllt alla mina behov av att ta mig fram.

Jag använder inga former av molntjänster, lagrar bild/film på mobilminmet, flyttar över till externa hårddiskar när/om det behövs.

Installerar inga appar för sociala medier, använder det inte, men skulle välja att logga in via webläsaren för det.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback