• 27 301 online
  • 1 179 395 medlemmar
  • 60 899 525 inlägg
2018-06-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Då är det väl "bara" att begära ut den..

Du kan alltid försöka. Varje sida kostar två kronor. Om någon handling bedöms vara offentlig kommer den skickas till din postadress och din begäran kommer sannolikt att vara offentlig för resten av folket.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det kan väl iaf vara värt ett försök för den som orkar. Och om de nekar så måste de ju motivera det i ett beslut som kan överklagas.
Har själv aldrig begärt ut papper från polisen, kan ej ge några mer initierade tips kring detta.

Finns olika bestämmelser om sekretess som polisen kan åberopa även om utredningen är klar och den misstänkte avliden. Jag tror knappast något kommer bli offentligt.
Citera
2018-06-13, 11:29
Moderator
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, kanske inte exakt så. När åtal väcks är ju fup:et fastställt och därigenom enl Tryckfrihetsförordningen en offentlig handling som kan begäras ut. Och det gör man ju då enklast genom att kontakta TR som fått det inlämnat.
Fup 'släpps' ju inte ut hur som helst, man måste aktivt begära (och ev betala för) ett ex. I detta fall borde det ju finnas ett färdigställt fup hos polisen som man kan begära att få ut.
Menar alltså att den avgörande faktorn är om fu är klar el ej.

Sedan kan nog polisen vara lite mindre smidig att ha att göra med ang detta.😐

Har du någon källa för att en förundersökningsprotokoll är offentlig handling när åtal inte väckts?
Citera
2018-06-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har du någon källa för att en förundersökningsprotokoll är offentlig handling när åtal inte väckts?

Jag tror det är viktigt att vi skiljer begreppet allmän handling från offentlig handling. När polisutredningen är klar och nedlagd blir allt allmänna handlingar men det betyder inte att den är offentlig för det. Där tror jag användaren du citerade har missförstått.
Citera
2018-06-13, 11:36
Moderator
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Jag tror det är viktigt att vi skiljer begreppet allmän handling från offentlig handling. När polisutredningen är klar och nedlagd blir allt allmänna handlingar men det betyder inte att den är offentlig för det. Där tror jag användaren du citerade har missförstått.

Ja, jag tror du har rätt. Har deltagit i andra trådar där det inte väckts åtal och det har då inte gått att få ut FUP:en.
Citera