Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Tror du inte att vi får ett väldigt komplicerat straffsystem om vi har olika straff för svagare och starkare människor, vänsterhänta, dövstumma, enbenta och de med rövhatt?
Jag tror till och med att du antydde att "eftersom fler män begår brott, så ska kollektivet män straffas hårdare".
Rätta mig om jag har fel.
Jag anser att brottet är liknande om du skjuter mig som om jag skjuter dig. Om du slår en stekpanna i huvudet på mig eller jag slår en i huvudet på dig.
Tar man en titt i lagböcker från 1284 och framåt, så är det gärningen, motivet och uppsåtet man räknar efter och redan det verkar för svårt för våra nuvarande domstolar.
Jag menar, om en man kan frikännas för brott mot en kvinna för att han kommer från en bättre familj, hur vet vi att hans familj de facto faktiskt inte är bättre?
Glöm inte att detta var Centerns utnämnda nämndemän.
Det sista exemplet är med för att visa hur knepigt det kan vara att bedöma på hur godtyckliga grunder som helst.
Det finns också en sanning vi brukar tala tyst om.
Jag har inte skrivit, eller är av åsikten att vi ska ha olika straff för olika människor. Likvärdiga brott ska ha likvärdiga straff, oavsett vem som begår det. Jag anser dock att våldsbrott ska bestraffas högre än de gör, oavsett vem som begår dem.
Varför jag överhuvudtaget tog upp det från början var därför att du i ditt inlägg beskrev att kvinnor har massa fördelar från staten i form av stöttning ekonomiskt e.t.c. Då ville jag upplysa om att staten inte alls är så stöttande i alla sammanhang mot kvinnor, till exempel vad gäller våld mot kvinnor.
Eftersom att det är ett brott som till största del begås av män, och kvinnor inte kan begå samma brott tillbaka, så blir det en form av orättvisa och ett hån att straffen är så låga som de är. Med det inte sagt att jag tycker att straffen ska variera p.g.a kön eller andra skillnader. Straffen för våldsbrott, och flera andra brott bör vara högre.
Jag vill alltså belysa att inte staten alltid håller kvinnan om ryggen, och våldsbrott är ett område där man ser det tydligt. För att inte tala om hur det går till i en rättssal vid t.e.x våldtäktsmål med ifrågasättande av klädsel i värsta fall.
"En man som slår sin fru kan vara en man som hunsats och förnedrats i flera år och inte längre finner något annat försvar än utnyttja att han är större enligt principen "inträngd i ett hörn".
För kvinnor duger det omvända som förmildrande omständighet. Kan du förklara varför det inte skulle vara det även för män?"
Så kan det naturligtvis vara, och likadant kan det vara så om en kvinna går bärsärk på sin man och t.e.x dödar honom. Det är svårt för en kvinna att misshandla en man om hon inte dödar honom / slår honom medvetslös i princip direkt.
Dessa omständigheter du beskriver ovan är dock inte de omständigheter som råder i majoritet av fallen, utan det är det är ett faktiskt problem att män använder våld mot kvinnor när de inte behöver göra det.
En man som blir hunsad eller förnedrad bör antingen hantera detta genom likvärdigt beteende tillbaka eller lämna sin fru. Att slå henne, när hon inte har någon chans att slå tillbaka är inte ett alternativ. Det är det aldrig, en starkare person bör inte ge sig på en svagare mer än vad situationen kräver. Därför kan jag inte säga att det bör vara en förmildrande omständighet för män, men det bör heller inte vara det för en kvinna, därför att kvinnan också kan lämna sin man om han behandlar henne illa, likaväl som han kan lämna henne om hon behandlar honom illa. Utan att slå henne sönder och samman först.
Jag antydde inte att män som kollektiv ska straffas hårdare för att vissa män begår brott. Då blev det fel någonstans i text eller i tolkning av vad som stod.