Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Gällande ditt tankeexempel:
Om kvinnan vill göra abort och bestämt sig för det, blir det ju så eftersom det är kvinnan som har beslutet i sina händer. Sådan är ju lagen. Om dessa två är i en
relation och
de har valt varandra och är lyckliga, så får kvinnan inga sympatier om hon på egen hand bestämmer sig för att göra abort. Är man i ett förhållande och man valt att skaffa barn tillsammans, och en plötsligt vägrar när barnet redan är gjort, då anser jag att man inte endast kan tänka på sig själv. Likaväl som jag anser att mannen inte kan tänka att kvinnan skulle göra abort bara för att han inte vill ha barnet längre. Där är det bådas ansvar tillsammans, beslut bör tas genom gemensam diskussion, och tar man ett beslut helt på egen hand utan att bry sig om den andre, då är det den som blir förbisedd som mina sympatier ligger hos.
Var ligger dina? Behöver jag ens fråga?

Det finns ingenting han kan göra för att hindra henne från att göra abort enligt lag. Moraliskt anser jag dock att han ska ha samma reproduktiva rättigheter som hon och det borde gälla även när hon vill ha barn, men inte han.
Så är det inte idag.
Han får helt enkelt acceptera den lott han får oavsett och staten kommer se till att han betalar tills barnet är vuxet och gått ut gymnasiet minst.
Tillbaks till exemplet.
Jag kan inte se att de skulle kunna ha en framtid ihop. Hon har bestulit honom på flera års livsverk, ett framtida liv som pappa och hans förstfödda barn. Tid han kastat bort på ingenting. Tid han inte kan få tillbaka. Det är förbannad stöld och grovt bedrägeri och borde vara straffbart och belagt med skadestånd men...
Det drabbar ju bara en man, så det finns absolut inget intresse för att driva ärendet. Att hon borde ställas ut på gatan från det gemensamma hemmet vore väl det minsta man kan begära, men "hon har fortfarande alla sina rättigheter kvar". Trots det hon gjort.
Ett gemensamt liv dem emellan torde vara otänkbart.
Nästa fråga, vad tror du chansen är att han litar på en kvinna igen?
Min gissning är att en halv miljon svenska män känner igen sig i historien.