Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 20:49
  #13
Medlem
53....so whats avatar
Är du ens säker på att du har rätt lampa, i den fattningen kan man klämma in lampor med olika wattstyrkor, har du max antal watt och det inte räcker får du byta till nåt bättre.
Om du inte har dusch i utrymmet behövs inte speciella armaturer, köp en spotligt som har flera lampor som du kan rikta åt olika håll......mest ljus.
Citera
2018-06-11, 20:51
  #14
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Innebär det att om jag vill använda min e27 ljuskälla, måste jag köpa en ny vägglampa?

jepp.
Citera
2018-06-11, 21:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Är du ens säker på att du har rätt lampa, i den fattningen kan man klämma in lampor med olika wattstyrkor, har du max antal watt och det inte räcker får du byta till nåt bättre.
Om du inte har dusch i utrymmet behövs inte speciella armaturer, köp en spotligt som har flera lampor som du kan rikta åt olika håll......mest ljus.


Om man inte anlitar elektriker och huset/lägenheten brinner ner och det visar sig att jobbet inte är dokumenterat och godkänt av en elektriker, Så får du ut zero på försäkringen.
Det kvittar om det är det nya installationen eller nåt gammalt skit som börjar brinna.

Jag tycker att det är en dåliga idé att lyssna på hemmafixare som inte har full koll. Och även om du anser dig ha full koll så har inte TS det.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-11 kl. 21:04.
Citera
2018-06-11, 21:59
  #16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Varför skulle det inte fungera?

För att om du skulle sätta en E14- (eller E27-) sockel i armaturen skulle ljuskällan sticka ut i nästan hela sin längd. Hur snyggt tycker du att det skulle bli?

Di frågar dessutom om E14, men säger att du har E27. Hur ska du ha det?

Du har någon halogen G-sockel nu, vilken man inte ens orkar indentifiera på bilderna.

Vad är orsaken till att du vill byta?

"Kontakt" söker man på typ Tinder för övrigt. Det har inget med el att göra mer än vid slutning av en krets. Då kan två ledande delar få detta med varandra. Dock är det ingen fysisk produkt i sammanhanget. Alla som arbetar med el får bara klåda av ordet istället.

Yttermera finns det ingen sensor som bara fungerar mot E14-sockel.
Citera
2018-06-12, 06:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Är du ens säker på att du har rätt lampa, i den fattningen kan man klämma in lampor med olika wattstyrkor, har du max antal watt och det inte räcker får du byta till nåt bättre.
Om du inte har dusch i utrymmet behövs inte speciella armaturer, köp en spotligt som har flera lampor som du kan rikta åt olika håll......mest ljus.

Tja,

nej, det finns ingen dusch i den här wc.
den endast jag vill är att änvanda min E14 ljuskälla för att den är speciellt och kan styras från APP i mobilen, kombinera med sensor och min ¨smarthome gateway¨....

Som du sa, kanske jag kan köpa en ny vägglampa som finns plats för min ¨Smart Lamp¨ helt enkelt och montera själv...
Citera
2018-06-12, 07:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att om du skulle sätta en E14- (eller E27-) sockel i armaturen skulle ljuskällan sticka ut i nästan hela sin längd. Hur snyggt tycker du att det skulle bli?

Di frågar dessutom om E14, men säger att du har E27. Hur ska du ha det?

Du har någon halogen G-sockel nu, vilken man inte ens orkar indentifiera på bilderna.

Vad är orsaken till att du vill byta?

"Kontakt" söker man på typ Tinder för övrigt. Det har inget med el att göra mer än vid slutning av en krets. Då kan två ledande delar få detta med varandra. Dock är det ingen fysisk produkt i sammanhanget. Alla som arbetar med el får bara klåda av ordet istället.

Yttermera finns det ingen sensor som bara fungerar mot E14-sockel.


Hejsan,

Kanske jag kan förklara lite mer.
Jag har en smarthome kit som ingår: E27, E14 ljuskällor, rörelse sensor, gateway och app i moiblen.
Jag behöver inte någon ¨brytare¨ i enkilda rum, alla smartlampor och deras sensor kopplas via gateway, vilken innebär att det kan vara att om senor i köket aktiveras, lampa i WC tända upp ( bara ett exempel).

¨Yttermera finns det ingen sensor som bara fungerar mot E14-sockel.[/quote]¨
just för min kit, jag kan enbart använda deras smartlampor för att passa in i gateway.

Väldigt lika IKEAs Trådfri serie..
Det är därför att jag behöver en E14 Sockel. annars den bef. vägglamp fungerar utan problem

Tack för alla input, nu förstår jag att det är olämpligt att fixa sockel själv!
Citera
2018-06-12, 10:21
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
just för min kit, jag kan enbart använda deras smartlampor för att passa in i gateway.

OK.

Du beskrev det som att du hade en extern sensor och inte någon som var inbyggd i en smart ljuskälla.
Citera
2018-06-12, 20:03
  #20
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om man inte anlitar elektriker och huset/lägenheten brinner ner och det visar sig att jobbet inte är dokumenterat och godkänt av en elektriker, Så får du ut zero på försäkringen.
Det kvittar om det är det nya installationen eller nåt gammalt skit som börjar brinna.

Jag tycker att det är en dåliga idé att lyssna på hemmafixare som inte har full koll. Och även om du anser dig ha full koll så har inte TS det.

Du har helt rätt. Men till mitt försvar kom aldrig diskussionen så lång som till just detta, hur man ersätter befintliga armaturer.
Citera
2018-06-13, 12:52
  #21
Medlem
Hej alla,

Nu har jag installerat en ny vägglampa köpte från IKEA.
Problem är att jag har 3 el kabel, en brunn, en blå och en gul-grön för jord. Men på min IKEA lampa finns det endast brunn och blå.

Se bilderna:
https://imgur.com/a/n0sam2Z

Jag kopplat brunn till brunn, blå till blå och lämna grön-gul som det var. Frågan är behöver jag tejpa görngul kabel med eltajp eller bara lämna den som visar i den sista bilden?

Tack

(P.S, så här enkelt sak får man göra själv?)
Citera
2018-06-13, 18:54
  #22
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej alla,

Nu har jag installerat en ny vägglampa köpte från IKEA.
Problem är att jag har 3 el kabel, en brunn, en blå och en gul-grön för jord. Men på min IKEA lampa finns det endast brunn och blå.

Se bilderna:
https://imgur.com/a/n0sam2Z

Jag kopplat brunn till brunn, blå till blå och lämna grön-gul som det var. Frågan är behöver jag tejpa görngul kabel med eltajp eller bara lämna den som visar i den sista bilden?

Tack

(P.S, så här enkelt sak får man göra själv?)

Nej, du får inte göra själv. I våta utrymmen får du inte ens göra det som du får göra i alla andra rum. Ingenstans får du byta en armatur av en typ till en av en annan typ. Allt du byter skall vara likvärdigt och den nya är inte samma som den gamla. Det upptäckte du visst. Tejp är förbjudet. Det bästa är en plint med tre platser. Stollar som inte har det redan.
Citera
2018-06-14, 15:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, du får inte göra själv. I våta utrymmen får du inte ens göra det som du får göra i alla andra rum. Ingenstans får du byta en armatur av en typ till en av en annan typ. Allt du byter skall vara likvärdigt och den nya är inte samma som den gamla. Det upptäckte du visst. Tejp är förbjudet. Det bästa är en plint med tre platser. Stollar som inte har det redan.


Ok. Nu förstöd jag att jag inte får byta armatur av en typ till en av en annan typ. Det finns ingen dusch i min WC, bara vattenkran. i så fall kanske det går att byta vägglampa själv (fast det finns blå, brunn och gul-grön kabel från väggen men jag behöver endast blå och brunn på min IKEA vägglampa)?

¨Tejp är förbjudet. Det bästa är en plint med tre platser. Stollar som inte har det redan.¨ menar du att jag ändå ska sätta den oanvänd gul-grön (jord) kabel i en plint och INTE bara låter den som visade i bilden?
Citera
2018-06-14, 16:43
  #24
Medlem
klipp av koppartrådarna som sticker utanför kabel höljet och sätt på en ubåt elkoppling eller liknande

t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback