Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 19:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Låter sunt. Ska nog göra samma sak, efter ett tag som avfälling. Trött på krångel.

Det var "rattslingan" som var trasig. Vad fan är det? Hittar verkligen inget när jag googlar? Heter det något annat egentligen?
Citera
2018-06-11, 20:25
  #26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Det var "rattslingan" som var trasig. Vad fan är det? Hittar verkligen inget när jag googlar? Heter det något annat egentligen?

Skulle gissa att det är samma sak som klockfjäder, ett ord jag aldrig heller hört förut. Coil spring kallades den på Saab iaf, kan inte minnas att jag någonsin hört ett svenskt namn på den

Skönt att det löste sig iaf!
Citera
2018-06-11, 20:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Skulle gissa att det är samma sak som klockfjäder, ett ord jag aldrig heller hört förut. Coil spring kallades den på Saab iaf, kan inte minnas att jag någonsin hört ett svenskt namn på den

Skönt att det löste sig iaf!

Nja vet inte om det löst sig. Han har inte fixat det än eftersom han inte hittade någon sån här "rattslinga", som ingen av mina bilintresserade vänner heller hört talas om! Jag tänkte ringa några skrotar själv imorgon och leta, men vill inte ringa och låta som en idiot eftersom rattslingor inte verkar existera. Vi ska kolla på kostnaden av reparationerna och sen se om det blir värt. Annars erbjöd sig den här mekanikern också att släcka lampan med en resistor vilket jag börjar fundera på alltså...
Citera
2018-06-11, 20:42
  #28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Nja vet inte om det löst sig. Han har inte fixat det än eftersom han inte hittade någon sån här "rattslinga", som ingen av mina bilintresserade vänner heller hört talas om! Jag tänkte ringa några skrotar själv imorgon och leta, men vill inte ringa och låta som en idiot eftersom rattslingor inte verkar existera. Vi ska kolla på kostnaden av reparationerna och sen se om det blir värt. Annars erbjöd sig den här mekanikern också att släcka lampan med en resistor vilket jag börjar fundera på alltså...

Aah, ok. Ja, du hade väl nåt spakställ har jag för mig? Däri sitter slingan, jag antar att man med lite god vilja kan kalla den för det, likväl som klockfjäder. Det är ju en "rulle" med kabel som snurrar med när du vrider på ratten, så att säga.

För övrigt hedervärt att du kommer tillbaks och uppdaterar, det är roligt att kunna följa utvecklingen. Det uppskattas!
Citera
2018-06-11, 21:08
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Nja vet inte om det löst sig. Han har inte fixat det än eftersom han inte hittade någon sån här "rattslinga", som ingen av mina bilintresserade vänner heller hört talas om! Jag tänkte ringa några skrotar själv imorgon och leta, men vill inte ringa och låta som en idiot eftersom rattslingor inte verkar existera. Vi ska kolla på kostnaden av reparationerna och sen se om det blir värt. Annars erbjöd sig den här mekanikern också att släcka lampan med en resistor vilket jag börjar fundera på alltså...

Skrotarna brukar kalla det för kontaktrulle airbag.

Är väl lite olika från bil till bil men borde inte ta mer än 20 min att byta.
Brukar stå på rullen hur den ska stå, t.ex. 2 varv från ena stoppet. Men man kan tycka att skrotarna borde ta bort dessa med hjulen pekandes rakt fram, men det vet man ju aldrig så kan ju vara bra att kolla innan man skruvar ihop det så den inte är full till vänster t.ex. och då du svänger vänster går den sönder.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av or99 2018-06-11 kl. 21:11.
Citera
2018-06-11, 22:07
  #30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Skulle gissa att det är samma sak som klockfjäder, ett ord jag aldrig heller hört förut. Coil spring kallades den på Saab iaf, kan inte minnas att jag någonsin hört ett svenskt namn på den

Skönt att det löste sig iaf!
I WIS benämnes den kontaktrulle.
Citera
2018-06-11, 22:12
  #31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
I WIS benämnes den kontaktrulle.

Sedär, då fanns det alltså en svensk benämning! Tack för det Jag hade bara engelska WIS när det begav sig,

OT: Jag gillade WIS, trivsamt att jobba med. Sen fick vi GM's webbaserade skit, var rent hopplöst att jobba med. Minns inte vad det hette dock.
Citera
2018-06-12, 13:10
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Skrotarna brukar kalla det för kontaktrulle airbag.

Är väl lite olika från bil till bil men borde inte ta mer än 20 min att byta.

Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
I WIS benämnes den kontaktrulle.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Sedär, då fanns det alltså en svensk benämning! Tack för det Jag hade bara engelska WIS när det begav sig

Det verkar ha löst sig! Jag har ringt runt till flera skrotar och kollat. Sen svarade mekanikern att ja, det är kontaktrulle/stycke. Så nu har jag bokat en för 1125kr som jag ska hämta imorgon. Det blev en billig lösning. Sen fixar jag rutan så går den igenom besiktningen och jag kan förhoppningsvis sälja den utan problem.
Citera
2018-06-12, 15:18
  #33
Medlem
Enda problemet är ju att jag är jävligt sent ute, jag har helt glömt att boka tid för att åtgärda den trasiga rutan. Men man får väl köra till och från en verkstad med bilen även om den har körförbud
Citera
2020-01-05, 12:59
  #34
Medlem
Öppnar denna tråden igen lite då jag själv bytt spakcentralen på min Renault Megane nyligen. Det va inga problem för någon som bara vågar skruva lite och ha youtube på sidan som guide. Enda udda va att det behövs en T50 torx för att lossa ratten.

Har en fråga, om någon hinner svara på den innan jag löser det på annat håll, efter jag bytt hela spakcentralen så lyser fortfarande airbag och service lampan, betyder detta att det finns något fel någon annan stans, eller att lampan helt enkelt måste släckas manuellt på verkstad för att se om det är åtgärdat eller finns mera fel?
Citera
2020-01-05, 13:11
  #35
Medlem
grisgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Öppnar denna tråden igen lite då jag själv bytt spakcentralen på min Renault Megane nyligen. Det va inga problem för någon som bara vågar skruva lite och ha youtube på sidan som guide. Enda udda va att det behövs en T50 torx för att lossa ratten.

Har en fråga, om någon hinner svara på den innan jag löser det på annat håll, efter jag bytt hela spakcentralen så lyser fortfarande airbag och service lampan, betyder detta att det finns något fel någon annan stans, eller att lampan helt enkelt måste släckas manuellt på verkstad för att se om det är åtgärdat eller finns mera fel?

Brukar vara att man behöver radera felkoder med diagnosutrustning efter man lagat felet för att lampan ska slockna.
Citera
2020-01-05, 13:28
  #36
Medlem
jag har haft en Clio-o5 för några år sen.Airbaglampan lyste om inte passagerarsätet stod rätt i själva hacket där man justerar avståndet på stolen.Tur att jag kom på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback