Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 14:47
  #181
Avstängd
pervoxs avatar
Klart ni tycker det är skit om ni käkar det på typ Mañana eller Pinchos. Dyngan dom servererar är knappt ett steg över Donken.
Citera
2018-05-24, 18:51
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pervox
Klart ni tycker det är skit om ni käkar det på typ Mañana eller Pinchos. Dyngan dom servererar är knappt ett steg över Donken.

Fast det största problemet som TS och andra verkar ha, det är att folk absolut ska dela tapas så att TS får gå därifrån hungrig eftersom han knappt får äta något av det som beställs. Eftersom andra "stjäl" och äter upp maten (vilket beror på att de absolut ska dela maten, och inte kan beställa sina egna tapas och endast äta vad de har beställt. Samt att man får beställa flertal tapas för att kunna bli mätt. Att det är dyrt, och att man kan lämna stället lika hungrig som man var när man kom dit. Att det finns skitställen a'la Pinchos är alltså inte det största problemet, som gör att folk hatar tapas.
Citera
2018-05-25, 10:45
  #183
Avstängd
pervoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Fast det största problemet som TS och andra verkar ha, det är att folk absolut ska dela tapas så att TS får gå därifrån hungrig eftersom han knappt får äta något av det som beställs. Eftersom andra "stjäl" och äter upp maten (vilket beror på att de absolut ska dela maten, och inte kan beställa sina egna tapas och endast äta vad de har beställt. Samt att man får beställa flertal tapas för att kunna bli mätt. Att det är dyrt, och att man kan lämna stället lika hungrig som man var när man kom dit. Att det finns skitställen a'la Pinchos är alltså inte det största problemet, som gör att folk hatar tapas.

Så problemet är helt enkelt att OP har otrevliga, åpna vänner. Och att han äter tapas på skitställen.
Citera
2018-05-30, 09:36
  #184
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaSib-HaSib
Har inte så mycket synpunkter på Tapas i sig men att sitta och dela begränsad mat med andra blir aldrig riktigt bra. Jäkligt rolig tråd annars, många garv när man läser trådstarten.

Grejen med tapas är att det inte ska vara begränsat. Man ska fortsätta ta in tapas tills dess alla är mätta, sen delar man notan och går vidare med livet. Vill man snåla på svenskt vis och dessutom inte vågar "ta för sig" är det lätt att man lämnar stället hungrig.

Tapas är ju dessutom från början tilltugg man äter i baren till sin cerveza, ingen huvudrätt. Om man vill basera en hel måltid endast på förrätter blir det ju dyrt. Ett tips är då att fylla ut magen med bröd och patatas bravas. Vill man enkom bli mätt på enstaka köttbullar och räkor blir det ju svårt (och dyrt).

Det största problemet med Tapas utanför Spanien är att det marknadsförs som någon jävla delikatess där 150 kronor debiteras för några räkor i vitlöksolja, varpå det sällan blir prisvärt. Men å andra sidan är krogbesök sällan prisvärda.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2018-05-30 kl. 09:41.
Citera
2018-06-07, 15:09
  #185
Medlem
Gillar tapas, framför allt i Spanien. Är man bara småhungrig tar man bara en rätt till ölen/vinet. Räcker det inte beställer man in lite till. Som regel underskattar man storleken på portionerna också, och får in mer mat än man tänkt sig.
Men det går inte i Sverige där restaurangen har som mål att ett bord ska generera en viss summa pengar, dvs det förväntas att du går dit för att äta dig mätt och spendera minst 250 kr på mat, inte bara ta in en öl och en albondiga eller en ostbit. Prissättningen blir ju därefter. Om de prissatte de enklare rätterna realistiskt hade ju någon kunnat beställa in ett fat oliver, bravas och kronärtskocka och komma in på en hundring.
Citera
2018-06-09, 22:51
  #186
Medlem
Vem0ths avatar
Köpa en hel serranoskinka på Coop Forum går på 900kr, kniv och plastställ ingick. Fantastiskt trevligt måste jag säga, rekommenderas. Vi var totalt 7 personer och gästerna blev väldigt nöjda.
Citera
2018-06-11, 14:44
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Köpa en hel serranoskinka på Coop Forum går på 900kr, kniv och plastställ ingick. Fantastiskt trevligt måste jag säga, rekommenderas. Vi var totalt 7 personer och gästerna blev väldigt nöjda.

Men ni åt väl inte bara serranoskinka?
Citera
2018-06-11, 15:02
  #188
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Men ni åt väl inte bara serranoskinka?

Nej så mycket mer fanns på bordet, men att skiva serrano direkt från fläsket var höjdpunkten. Fräsch smak och ännu bättre doft.
Citera
2020-02-26, 10:42
  #189
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag kanske har missförstått alltihop, men tapas innebär väl inte per automatik att man helt plötsligt ska börja dela sin mat med hela sällskapet? Varför inte bara beställa några rätter var och äta det man själv beställt?
Varför serverar de allt på gemensamma tallrikar då, trots att man gör individuella beställningar men råkar komma dit som ett sällskap? När de serverar maten får ju varje person försöka komma ihåg vad det var man hade beställt och ta det från de "gemensamma" tallrikarna. Sämst.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det låter som du är alldeles för försiktig med att ta för dig, eller så har du varit på fel ställen. Senast jag åt tapas (då var vi iofs två stycken, och var och en åt sina egna beställningar och inget annat, fyra rätter var) var både jag och min polare så stoppmätta att vi knappt lyckades resa oss från bordet.
Vad kostade inte det då?

Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Tapas ska inte vara dyrt. Man känner sig blåst.
Men det är snordyrt. Minihamburgare för 80 kr, när man får en hel hamburgarmåltid på ett annat ställe för typ samma pris. Man behöver ju beställa in minst 5 rätter på typ 80 kr styck för att bli mätt när man äter tapas. Helt löjligt och omoraliskt. Snacka om rovkapitalister! Om man inte vill äta sig mätt på torra brödbitar för 40 kr styck, då kan man "spara" lite pengar.
Citera
2020-02-26, 18:53
  #190
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför serverar de allt på gemensamma tallrikar då, trots att man gör individuella beställningar men råkar komma dit som ett sällskap? När de serverar maten får ju varje person försöka komma ihåg vad det var man hade beställt och ta det från de "gemensamma" tallrikarna. Sämst.

Vilka är ”de” i detta fall?
Det finns väldigt många tapasrestauranger i världen.
På vilken krog har du haft detta problemet?
Jag känner inte alls igen det, och jag äter tapas väldigt ofta.
Citera
2020-02-26, 21:11
  #191
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka är ”de” i detta fall?
Det finns väldigt många tapasrestauranger i världen.
På vilken krog har du haft detta problemet?
Jag känner inte alls igen det, och jag äter tapas väldigt ofta.
Jag åt tapas en gång på restaurang i Sverige. I sällskapet fick vi varsin lapp att skriva ner vad från menyn vi villa ha. Dessa tog servitören. Sedan en evighet senare, kändes som en timma, kom äntligen maten på typ 3 fat och så var alla beställningar blandade. Så skulle man komma ihåg vad det var man hade beställt en timma tidigare. Hjärngymnastik

"De" är såklart restaurangen och servitörerna, som har beslutat om att blanda alla personers beställningar. Jag vet inte hur långt upp denna härva går.
__________________
Senast redigerad av Run3 2020-02-26 kl. 21:13.
Citera
2020-02-26, 21:45
  #192
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag åt tapas en gång på restaurang i Sverige. I sällskapet fick vi varsin lapp att skriva ner vad från menyn vi villa ha. Dessa tog servitören. Sedan en evighet senare, kändes som en timma, kom äntligen maten på typ 3 fat och så var alla beställningar blandade. Så skulle man komma ihåg vad det var man hade beställt en timma tidigare. Hjärngymnastik

"De" är såklart restaurangen och servitörerna, som har beslutat om att blanda alla personers beställningar. Jag vet inte hur långt upp denna härva går.

Du har alltså ätit tapas en enda gång och tror att det är samma upplägg på alla tapaskrogar?

Om du har svårt att komma ihåg vad du har beställt ligger problemet mer hos dig än på restaurangen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback