Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Varför vill ni ens att man ska hitta andra varelser i Universum?
Du begriper kanske att sannolikheten för att en varelse vi hittar skulle vara en civilisationsbyggande sådan är tämligen låg? Även helt utan siffror, kan vi ju med fog anta att för varje planet med civilisationsbyggande liv så finns tusen och åter tusen med varelser som inte har nått dit. Vår planet har byggt civilisation i runt 10 000 år men haft multicellulärt högre liv i minst 540 000 000 år, multicellulärt i 700 000 000 år, eukaryot liv i >2 000 000 000 år och prokaryot liv i kanske 3 900 000 000 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Det finns ingenting som säger att dom inte kommer vilja utrota oss eller kolonisera oss med detsamma. De kommer säkert ha en extremt hög intelligensnivå och kommer slakta oss direkt. Det är snarare så att det är bättre om ingen hittar oss.
Det är ju komplett off-topic. Detta handlar inte om intelligent mördarliv som upptäcker oss, utan
vårt sökande efter liv i någon som helst form.
Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Sen är liv på Mars enligt mig extremt tråkigt att bry sig om. Små bakterier eller liknande är för mig inget viktigt över huvudtaget (såklart är de intressant för forskare) men hellre att jag hör om varelser i vår storlek än bakterier i så fall.
Ehh? Jag tror inte att du förstår implikationerna och betydelsen. Som flera redan påpekat, kan vi gissa att det i universum som helhet finns intelligent liv. Det är en no-brainer (
kontakt är dock den knepiga frågan). Liv eller fossil av detta på Mars är
mer intressant och mer fundamentalt för vår förståelse av liv. Om vi på något sätt skulle veta att det finns en planet med intelligent liv i Andromedagalaxen, så skulle det inte säga någonting annat än "ja, så klart".
Däremot, liv på Mars kan besvara flera mycket fundamentala frågor angående livets ursprung. Är livet släkt med oss? Detta skulle vara fantastiskt, för det skulle visa att begynnande liv (t.ex. panspermier) kan resa i interplanetär rymd. Är livet *inte* släkt med oss? Detta skulle också vara fantastiskt, för det skulle visa att liv verkligen uppstår när förutsättningarna finns, inte bara "i bland" med en låg sannolikhet.
En intelligent civilisation där ute skulle vara omvälvande, men inte besvara speciellt många frågor. Att leta efter liv på Mars eller någon av alla dessa månar i solsystemet är mycket mer praktiskt möjligt då vi ännu inte har fått i väg några interstellära expeditioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Men om DOM hittar oss tyder det på en extrem teknologisk utveckling och då är vi körda.
Tråden handlar inte om det.