Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-04, 09:03
  #1
Avstängd
" I tre fall handlar det om stora summor och i ett av dem misstänks nämndmannen för bedrägeri.

Mannen är den som har plockat ut mest ersättning av alla: 1 miljon kronor på tre år.

Till domstolen har mannen lämnat in intyg från sitt bolag och löneuppgifter som visar att han tjänar drygt 77.000 kronor i månaden. Men enligt deklarationen som ”Kalla fakta” har granskat har nämndemannen inte haft några inkomster alls de senaste tre åren, förutom nämndemannauppdraget. Bolaget har gått med förlust varje år och saknar F–skattebevis. "

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ka...ets-namndeman/

https://www.tv4.se/kalla-fakta
Citera
2018-06-04, 09:23
  #2
Medlem
Ultrasmisks avatar
Det sjuka är väl att nämndemän som tjänar mycket får mer lön utbetalt för sina korta uppdrag än nämndemän som tjänar mindre.
Citera
2018-06-04, 11:49
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Hur kan det inte finnas kontrollorgan för detta? Som helt oinsatt låter det galet att man bara kan uppge en siffra och vips så betalas dom pengarna ut. Ingen annan stans kan man säga att man tjänar X och därför borde få Y i ersättning för utebliven inkomst, varför är det så lätt här?
Citera
2018-06-04, 15:27
  #4
Medlem
ratanax2s avatar
Nämndemän är en grupp Landsförrädare
Citera
2018-06-04, 21:24
  #5
Medlem
Ändra systemet. Ge alla samma belopp som är skäligt. Exempelvis 2000 kr per heldag. Problemet löst. De som inte nöjer sig med det gör det enbart för pengar och kan stanna hemma.

Gör det inte mer komplicerat än det behöver va.
__________________
Senast redigerad av Sillastrypar-rens 2018-06-04 kl. 21:31.
Citera
2018-06-04, 21:34
  #6
Medlem
brutalares avatar
Jag har varit nämndeman i flera år och jag har blivit ombedd att skicka in kopia av lönespecifikation EN gång för att visa att det stämde överens min min förlust av lön. Men jag är ju vanlig anställd.

Alla dessa som fuskar i programmet är ju egenföretagare och jag sitter med många andra nämndemän som är egenföretagare och jag har en känsla av att dom myglar med sina när man talar med dom.
Citera
2018-06-04, 21:37
  #7
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har varit nämndeman i flera år och jag har blivit ombedd att skicka in kopia av lönespecifikation EN gång för att visa att det stämde överens min min förlust av lön. Men jag är ju vanlig anställd.

Alla dessa som fuskar i programmet är ju egenföretagare och jag sitter med många andra nämndemän som är egenföretagare och jag har en känsla av att dom myglar med sina när man talar med dom.

Är det mycket pack som sitter som nämndemän eller?

Känner bara en, skulle inte beskriva honom som pack men han är helt borta i skallen rent allmänt och fattar inte hur han kan tillåtas sitta som nämndeman.
Citera
2018-06-04, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har varit nämndeman i flera år och jag har blivit ombedd att skicka in kopia av lönespecifikation EN gång för att visa att det stämde överens min min förlust av lön. Men jag är ju vanlig anställd.

Alla dessa som fuskar i programmet är ju egenföretagare och jag sitter med många andra nämndemän som är egenföretagare och jag har en känsla av att dom myglar med sina när man talar med dom.

Kontrollen är som sagt nästan obefintlig.
Citera
2018-06-04, 21:49
  #9
Medlem
Nämndemannen med lila skjortan i Södertörns tingsrätt är sannolikt rökt.

Han lär inte få fler uppdrag, återbetalning och borde rimligtvis även polisanmälas för bedrägeri.
Citera
2018-06-04, 21:50
  #10
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg3
Är det mycket pack som sitter som nämndemän eller?

Känner bara en, skulle inte beskriva honom som pack men han är helt borta i skallen rent allmänt och fattar inte hur han kan tillåtas sitta som nämndeman.
Det är mestadels vettiga människor tycker jag. Eftersom de nomineras av politiska partier så är ju åtminstone de flesta väldigt allmänbildade och kunniga om samhället. Däremot är utbildningsnivån väldigt låg och medelåldern bland nämndemän är helt sjukt hög. I den Tingsrätt jag sitter i är det garanterat 80% pensionärer. En del kan knappt gå eller lyfta sin kniv och gaffel när dom äter lunch. Man kan tro att dom fått permission från långvården. Jag har även hört att man upptäckt demens hos några enstaka.

Dessa ersättningar måste verkligen ändras. Det måste ju finnas ett tak för hur mycket man kan begära (kanske 1500 kr per dag) och sedan måste ju arvodet gå upp så att man kan locka yngre kanske främst högskolestudenter så att dom vill sitta där istället för att ha en extra jobb som lagerarbetare eller liknande.
Citera
2018-06-04, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är mestadels vettiga människor tycker jag. Eftersom de nomineras av politiska partier så är ju åtminstone de flesta väldigt allmänbildade och kunniga om samhället. Däremot är utbildningsnivån väldigt låg och medelåldern bland nämndemän är helt sjukt hög. I den Tingsrätt jag sitter i är det garanterat 80% pensionärer. En del kan knappt gå eller lyfta sin kniv och gaffel när dom äter lunch. Man kan tro att dom fått permission från långvården. Jag har även hört att man upptäckt demens hos några enstaka.

Dessa ersättningar måste verkligen ändras. Det måste ju finnas ett tak för hur mycket man kan begära (kanske 1500 kr per dag) och sedan måste ju arvodet gå upp så att man kan locka yngre kanske främst högskolestudenter så att dom vill sitta där istället för att ha en extra jobb som lagerarbetare eller liknande.

Hel sjukt. Håller med om att ersättningarna måste höjas. 1500-2000 kr.

Trevligt att dementa sitter och dömer (not)
Citera
2018-06-04, 21:54
  #12
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är mestadels vettiga människor tycker jag. Eftersom de nomineras av politiska partier så är ju åtminstone de flesta väldigt allmänbildade och kunniga om samhället. Däremot är utbildningsnivån väldigt låg och medelåldern bland nämndemän är helt sjukt hög. I den Tingsrätt jag sitter i är det garanterat 80% pensionärer. En del kan knappt gå eller lyfta sin kniv och gaffel när dom äter lunch. Man kan tro att dom fått permission från långvården. Jag har även hört att man upptäckt demens hos några enstaka.

Dessa ersättningar måste verkligen ändras. Det måste ju finnas ett tak för hur mycket man kan begära (kanske 1500 kr per dag) och sedan måste ju arvodet gå upp så att man kan locka yngre kanske främst högskolestudenter så att dom vill sitta där istället för att ha en extra jobb som lagerarbetare eller liknande.

Okej, tack för svaret.

Intressant att få lite insikt. Nämndemannasystemet är lite udda kan man tycka, och inget som (vad jag minns) riktigt informerades om i skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback