Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 18:35
  #1
Medlem
https://samnytt.se/konkursmassiga-ma...en-hela-tiden/

Citat:
Malmö som var tänkt att bli Sveriges skyltfönster mot världen och ett exempel på ett fungerande mångkulturellt samhälle har istället blivit en av Sveriges fattigaste kommuner. Stadens ekonomiska och demografiska utveckling pekar på hur hela Sverige kan komma att se ut om några år – åtminstone om man ska tro journalisten Lars Åberg som i början av förra året blev aktuell med sin bok ”Framtidsstaden: om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då?”

Men trots den dystra situationen vill staden inte spara på värdegrundsarbetet. År 2013 köpte Malmö in ”värdegrundskarameller” i tre färger för sina anställda för totalt 300 tusen kronor. Karamellerna symboliserade stadens tre ”värdeord”: kreativitet, respekt och engagemang, där hallon stod för kreativitet, päron för respekt och choklad för engagemang. Meningen var att alla 20 tusen kommunanställda i Malmö skulle få smaka på alla tre karameller.

Till Sydsvenskan svarade kommunikationsdirektören Anders Mellberg så här då på frågan om kostnaden är rimlig:

– I sammanhanget är det här lite pengar. Men jag är inte rädd för diskussionen och jag tar den gärna. Jag längtar efter feedback. Det är bara roligt om det blir diskussion.

Men när Samhällsnytt ringer honom idag och ställer frågor blir han upprörd och avslutar intervjun så snart frågan om kostnaden ställs.


Jag rekommenderar varmt att läsa intervjun med kommunikationsdirektören & öppna anti-SD:aren Anders Mellberg som får nära 80000 skattekronor i månaden.

- Detta är inte första gången Malmö kommun slösar skattepengar. Finns det något andra kommuner kan göra för att inte sponsra MK:s slöseri?

- Vet nån mer om idioten Mellberg? Utbildning tex. Och hur kan en "kommunikationsdirektör" få så hög lön, särskilt i en krisande kommun?

- Vilket var företaget som sålde karamellerna, och kan "foul play" ligga bakom kommunens inköp från företaget?
Citera
2018-06-04, 18:44
  #2
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://samnytt.se/konkursmassiga-ma...en-hela-tiden/



Jag rekommenderar varmt att läsa intervjun med kommunikationsdirektören & öppna anti-SD:aren Anders Mellberg som får nära 80000 skattekronor i månaden.

- Detta är inte första gången Malmö kommun slösar skattepengar. Finns det något andra kommuner kan göra för att inte sponsra MK:s slöseri?

- Vet nån mer om idioten Mellberg? Utbildning tex. Och hur kan en "kommunikationsdirektör" få så hög lön, särskilt i en krisande kommun?

- Vilket var företaget som sålde karamellerna, och kan "foul play" ligga bakom kommunens inköp från företaget?


Cant make this shit up.. verkligheten överträffar dikten, gång på gång. VÄRDEGRUNDSKARAMELLER??? jag dör.
Citera
2018-06-04, 18:50
  #3
Medlem
Malmö må vara fattigt, men inte konkursmässigt.

Det är nämligen bara ca hälften av kommunens pengar som kommer från de egna skattebetalarna. Den andra hälften står vi andra för. Det finns sååå många sätt att "omfördela" mellan olika regioner.

Så länge deras partibröder fyller på med andras pengar kommer Malmö aldrig gå i konkurs. Men om penningfloden en dag skulle sina ....
... ja vad skulle hända då?

Om bidragen tog slut.

Låt oss prova!
Citera
2018-06-04, 18:52
  #4
Medlem
constants avatar
Visst är det lite per anställd, men så ser man det nog inte som anställd med låg lön. Sånt här pratar folk om på fikarasterna, och det är knappast beundrande ord som sägs om kommunen.

Otroligt korkat att köpa karameller som bara skapar missnöje.
Citera
2018-06-04, 18:54
  #5
Medlem
Denoms avatar
Antagligen fulförhandlad deal?
Citera
2018-06-04, 19:19
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://samnytt.se/konkursmassiga-ma...en-hela-tiden/



Jag rekommenderar varmt att läsa intervjun med kommunikationsdirektören & öppna anti-SD:aren Anders Mellberg som får nära 80000 skattekronor i månaden.

- Detta är inte första gången Malmö kommun slösar skattepengar. Finns det något andra kommuner kan göra för att inte sponsra MK:s slöseri?

- Vet nån mer om idioten Mellberg? Utbildning tex. Och hur kan en "kommunikationsdirektör" få så hög lön, särskilt i en krisande kommun?

- Vilket var företaget som sålde karamellerna, och kan "foul play" ligga bakom kommunens inköp från företaget?

Det är idioter som denne man hänger först i Finspång. Vilket jävla megaslöseri. Hoppas kommuninvånarna får reda på det och hatar honom till sjukskrivning.
Citera
2018-06-04, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Cant make this shit up.. verkligheten överträffar dikten, gång på gång. VÄRDEGRUNDSKARAMELLER??? jag dör.
Hade kunnat vara nåt humorprogram.
Citera
2018-06-04, 21:40
  #8
Medlem
Vintergrisens avatar
Varför kunde Anders inte bara ha dela ut alla sina kolor om han sparat från Vipeholm? Skulle ha blivit så mycket billigare.
Citera
2018-06-04, 22:48
  #9
Medlem
För 300.000 hade de kunnat köpa 33.333 rör Smarties från Partykungen.. Då hade de dessutom kunnat berikat värdegrunden med ännu fler färger/egenskaper än bara tre.
Citera
2018-06-05, 17:05
  #10
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
För 300.000 hade de kunnat köpa 33.333 rör Smarties från Partykungen.. Då hade de dessutom kunnat berikat värdegrunden med ännu fler färger/egenskaper än bara tre.
Dessutom är smarties alla likadana inuti, mycket bätrtre metafor .
Citera
2018-06-06, 21:52
  #11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Malmö må vara fattigt, men inte konkursmässigt.

Det är nämligen bara ca hälften av kommunens pengar som kommer från de egna skattebetalarna. Den andra hälften står vi andra för. Det finns sååå många sätt att "omfördela" mellan olika regioner.

Så länge deras partibröder fyller på med andras pengar kommer Malmö aldrig gå i konkurs. Men om penningfloden en dag skulle sina ....
... ja vad skulle hända då?

Om bidragen tog slut.

Låt oss prova!

Det är delvis därför kommunvalen kan komma att bli mer inflytelserika än riksdagsvalen inom kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback