2018-05-20, 09:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Vad är din åsikt om PLUS Småbolag Sverige Index och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK som exponering mot småbolag i en indexportfölj (buy and hold). Funderar på att ha 1/3 av Sverigefonderna i småbolag och 1/3 av de globala i globala småbolag.

Ingenring då jag inte vet vilka andra fonder som ingår och hur fördelningen då blir relativt dessa andra. Däremot är globala småbolag betydligt mer intressanta än vanliga globalfonder.
Citera
2018-05-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ingenring då jag inte vet vilka andra fonder som ingår och hur fördelningen då blir relativt dessa andra. Däremot är globala småbolag betydligt mer intressanta än vanliga globalfonder.

Ja, globala småbolag har större chans att växa än vad de stora har. Är det något utöver det du tänker på när du skriver så starkt ord som "betydligt"?
Citera
2018-05-24, 06:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Ja, globala småbolag har större chans att växa än vad de stora har. Är det något utöver det du tänker på när du skriver så starkt ord som "betydligt"?

Ja, också det faktum att globalfonder är den kategori som i regel presterar sämst. Så vid en jämförelse global/småbolag global blir den senare alltså betydligt mer intressant.
Citera
2018-05-26, 09:44
Medlem
PsychoMantiss avatar
Hur gör ni med era fonder under sommaren då börsen kan vara lite skakig? Speciellt i år med Trumps handelspolitik. Köper ni temporärt räntefonder eller sitter ni stilla i båten?
Citera
2018-05-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Hur gör ni med era fonder under sommaren då börsen kan vara lite skakig? Speciellt i år med Trumps handelspolitik. Köper ni temporärt räntefonder eller sitter ni stilla i båten?

Vi följer vår uppsatta strategi. Läs igenom tråden, särskilt de första sidorna så lär du dig de olika strategierna och vad de går ut på.
Citera
2018-05-27, 20:35
Medlem
Vid vilket datum gör ni era fondbyten?

Sitter ni och planerar in bytena baserat på varje fonds individuella bryttider, eller kör ni alla på samma gång med t.ex. avanzas bytfunktion?
Citera
2018-05-28, 09:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backdrifter
Vid vilket datum gör ni era fondbyten?

Sitter ni och planerar in bytena baserat på varje fonds individuella bryttider, eller kör ni alla på samma gång med t.ex. avanzas bytfunktion?

Jag gör mina i samband med att de amerikanska arbetslöshetssiffrorna kommer ut den första fredagen varje månad. Då fpndkurserna måste hinna uppdateras blir det således helgen. Byter det som ska bytas varje gång, det kan vara allt, inget eller något däremellan.

En enkel rekommendation är annars att ta första, andra eller tredje helgen varje månad. Undvik vardagar då fondbyten tar tid och inte handlas på helger, det gör att du får hela helgen på dig att byta fonderna om du väljer en helg. Kan tyckas onödigt, men gör man annat i livet än att byta fonder kan det vara fint att kunna ta det dagen efter.
Citera
2018-06-03, 23:41
Medlem
sinewaves avatar
# Rapport, 3 juni 2018

I fredags kom nya siffror för arbetslösheten i USA (UERATE). Vi kliver ned från 3.9 till 3.8, ett styrketecken som högst förmodligen kommer att göra avtryck på börser runt om i världen den kommande perioden. Detta skedde också samtidigt som Italien efter en regeringskris fick en ny regering. Tidigare under veckan svajade börserna en hel del pga den regeringskris som uppstod. Det ska bli intressant att se om de mer EU-skeptiska partier som nu kommer att ta makten i Italien kommer att påverka de europeiska börserna.

Oavsett är siffran för arbetslöshet på 3.8 återigen intressant då vi fortfarande ligger på nivåer som efterliknar de som var kring år 2000, historiskt låga nivåer med andra ord.

Graf, UERATE + MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/YHdT2Y6.png
UERATE = Cyan, MA12 = Rött, S&P500 = Magenta

För den som undrar varför vi tittar på UERATE sök i tråden efter saker som “arbetslöshet” eller djupdyk och läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

---

# Det egna innehavet

Varje månad då UERATE kommer justerar jag mitt egna innehav. Siffrorna kommer alltid på fredagar vilket gör att det blir den kommande helgen efter det. Fördelen är att man får både sen fredag, hela lördagen och hela söndagen på sig att göra saker (och t om tidig måndag om man vill stressa). Det finns med andra ord gott om tid att rätta till eventuella misstag och dubbelkolla saker om det nu skulle krävas.

Perioden innan denna präglades hårt av en krona som gick åt skogen. Detta innebar att fonden SEB Korträntefond USD hamnade på en topplacering över de fonder med högst avkastning sett till 3 månader. Fonden har historiskt fungerat som en ganska fin hedge mot kristider vilket gör att det är svårt att inte känna en viss stress när denna börjar ligga på topplaceringar och detta särskilt när detta inträffar flera månader på rad.

Graf, SEB Korträntefond USD kontra OMXSPI:
https://i.imgur.com/jRaZ0VN.png
2008-06-01 till 2018-05-01

Däremot är USD/SEK knepigt på så vis att ett högre pris för USD inte alltid är en tydlig signal om att det barkar åt skogen. Min personliga syn är att man bör se det som ett av många vapen i en arsenal för olika typer av makroekonomiska scenarion.

Egna innehavet (MOM+AGG @ 3m + UERATE + MA6): +2.40% (+3.98%)
OMXSPI (OMX Stockholm Pi): -0.61% (+3.58%)
Avanza Zero: +0.33% (+5.33%)
Det inom parentes avser föregående period

Graf, konto kontra OMXSPI den senaste perioden:
https://i.imgur.com/LRfxyuL.png

Uppsättning föreg. Månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+9.37%)
IKC Fastighetsfond A (+0.33%)
SEB Korträntefond USD (+0.38%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 30 dagarna

Uppsättning kommande månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+20.1%)
SEB Korträntefond USD (+13.83%)
AMF Aktiefond Småbolag (+10.51%)
Det inom parentes avser utvecklingen på 3 månader

IKC Fastighetsfond A åker ut till fördel för AMF Aktiefond Småbolag. Den stagnerade fastighetsbranschen som jag skrev om i föregående rapport råkar dessvärre ha slagit in samtidigt som ett byte till fonden blev aktuellt. Intressant är också att AMF Småbolag dyker upp igen från att under en längre period ha varit nere på plats #6-8.

Portföljen blir nu lite mer offensiv men bara lite då den fortfarande ligger kvar i SEB Korträntefond USD som historiskt varit något av en hedge för när det barkar åt skogen.

---

# TAA - Taktisk tillgångsallokering

För de som sitter med den mer stabila TAA-portföljen bör månaden ha varit ganska tråkig (på ett bra sätt). Ingen av tillgångarna i exemplet har gått back trots att Spilitan Investmentbolag har haft en ganska trög period och står på -0.55% i avkastning sett på 6 månader.

Inga byten är aktuella förutsatt att man använder UERATE som filter för att sätta på eller av det längre glidande medelvärdet.

Förra månaden såg det ut så här:
https://i.imgur.com/AXkQy9U.png

Givet samma fonder ser det ut så här den här månaden:
https://i.imgur.com/HAXZM1I.png

---

# MOM + AGG

MOM+AGG @ 6m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/wlTer0L.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående period

Länsförsäkringar USA Indexnära försvinner till fördel för SEB Korträntefond USD. Detta gör att portföljen går lite på defensiven. Bara lite dock då portföljen fortfarande ligger kvar i högvolatila Ryssland och Swedbank Ny Teknik.

MOM + AGG @ 3m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/uSgQOAn.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående period

Som jag skrivit tidigare åker IKC Fastighetsfond ut till fördel för AMF Aktiefond Småbolag. Att notera är att samtidigt som AMF Småbolag har klättrat på listan så har även Pacific Precious fallit från sin fjärdeplats den föregående månad till en sjätteplats. Här skulle jag kunna skriva ett väldigt långt inlägg om makroekomiska faktorer, men… vi kan säga att de senaste 6 månaderna varit ganska spännande. En fond som sticker ut är dock särskilt Swedbank Ny Teknik som gång på gång verkar ha trotsat de flesta små nedgångar som kommit i tid och otid de senaste 12 månaderna.

---

För föregående rapport, ‘6 maj 2018’, se inlägg:
(FB) Tråden om strategier för fonder

Andra intressanta inlägg i tråden:
Nya backtester: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #1: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #2: (FB) Tråden om strategier för fonder

Varför arbetslöshetssiffror från USA?
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/
Citera
2018-06-04, 10:12
Medlem
Oljas avatar
Visar inte din tabell fel avkastning för SEB korträntefond? I aztest ligger den 5e plats.
Citera
2018-06-04, 10:19
Medlem
Citat:
# Rapport, 3 juni 2018
Uppsättning föreg. Månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+9.37%)
IKC Fastighetsfond A (+0.33%)
SEB Korträntefond USD (+0.38%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 30 dagarna

Uppsättning kommande månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+20.1%)
SEB Korträntefond USD (+13.83%)
AMF Aktiefond Småbolag (+10.51%)
Det inom parentes avser utvecklingen på 3 månader

IKC Fastighetsfond A åker ut till fördel för AMF Aktiefond Småbolag. Den stagnerade fastighetsbranschen som jag skrev om i föregående rapport råkar dessvärre ha slagit in samtidigt som ett byte till fonden blev aktuellt. Intressant är också att AMF Småbolag dyker upp igen från att under en längre period ha varit nere på plats #6-8.
Borde ditt urval inte vara Robur NT, AMF små och IKC Fastighet? SEB USD ligger inte i top3 längre.
Citera
2018-06-04, 10:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Visar inte din tabell fel avkastning för SEB korträntefond? I aztest ligger den 5e plats.

Jo, tack -- så blir det givetvis. Vanligen vill jag skriva rapporten på lördagar men det slutar alltid med att de skrivs på söndag kväll/natt. Mitt andra verktyg räknar på valutaeffekt men detta är samtidigt inbakat i SEB Korträntefond USD så det blir därav fel. Diffen blir inte så stor dock; SEB Korträntefond USD byts ut mot AMF Småbolag.
Citera
2018-06-04, 10:40
Medlem
Citat:
Jo, tack -- så blir det givetvis. Vanligen vill jag skriva rapporten på lördagar men det slutar alltid med att de skrivs på söndag kväll/natt. Mitt andra verktyg räknar på valutaeffekt men detta är samtidigt inbakat i SEB Korträntefond USD så det blir därav fel. Diffen blir inte så stor dock; SEB Korträntefond USD byts ut mot AMF Småbolag.
Njae, den byts väl ut mot IKC fastighetsfond?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in