Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-03, 21:02
  #1
Moderator
Jultrollets avatar
Jag gick in och kikade lite under "system - "lagring" för att se hur mycket plats det finns kvar på de olika "diskarna" och då lyser G rött. Det står att 471 MB av 511 MB används.

När jag då kikar vad som är där så står det: Annat 455 MB och det går inte se vad det är. "Inga mappar går att visa". Resten är tydligen "systemfiler och reserverat utrymme".

Vad kan det vara för något som tar sådan plats? Kan inte så mycket om datorer men kan säga att jag hade Win 8.1 innan jag fick allt uppdaterat till Win 10 (1803) så jag har inte gjort någon ren installation (än). Kan det ha något med det att göra? Har väldigt få foton och dokument för övrigt.
Citera
2018-06-03, 21:09
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Bör inte vara nåt att oroa sig för det är nog med störta sannolikhet är en återställningspartition.
Citera
2018-06-03, 21:10
  #3
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Bör inte vara nåt att oroa sig för det är nog med störta sannolikhet är en återställningspartition.
Men vad händer när den är helt full då?
Citera
2018-06-03, 21:15
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Men vad händer när den är helt full då?
Egentligen ingenting eftersom de sällan skrivs till den partition då den bara består av system/boot.
Citera
2018-06-03, 21:17
  #5
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Egentligen ingenting eftersom de sällan skrivs till den partition då den bara består av system/boot.
Okej, tack snälla för dina svar.
Såg nu när du skrev "återställningspartition" och jag googlade på vad en OEM är för något (hittade det under diskhantering) att det är något som kommer med 1803-uppdateringen tydligen.
Citera
2018-06-03, 21:25
  #6
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Okej, tack snälla för dina svar.
Såg nu när du skrev "återställningspartition" och jag googlade på vad en OEM är för något (hittade det under diskhantering) att det är något som kommer med 1803-uppdateringen tydligen.
Den där partition ska egentligen inte vara synlig men ingen fara bara att låta den vara, eller ta bort dess enhetsbokstav i diskhanteraren så försvinner den från "den här datorn".
Citera
2018-06-03, 21:48
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag gick in och kikade lite under "system - "lagring" för att se hur mycket plats det finns kvar på de olika "diskarna" och då lyser G rött. Det står att 471 MB av 511 MB används.

När jag då kikar vad som är där så står det: Annat 455 MB och det går inte se vad det är. "Inga mappar går att visa". Resten är tydligen "systemfiler och reserverat utrymme".

Vad kan det vara för något som tar sådan plats? Kan inte så mycket om datorer men kan säga att jag hade Win 8.1 innan jag fick allt uppdaterat till Win 10 (1803) så jag har inte gjort någon ren installation (än). Kan det ha något med det att göra? Har väldigt få foton och dokument för övrigt.

Den är en partition som tillhör fabriksåterställningsinstallationen, inte Windows. Den behöver du inte bry dig om. Du har även en partiton med själva återställnings OS`et, W8.1, för den å-partitionen vilken är osynlig.

Vill du frigöra utrymme på t.e.x C: så finns det andra metoder.
Citera
2018-06-04, 00:24
  #8
Medlem
Många drabbades av detta i samband med Windows 10 - 1803, även jag.

Här kan du läsa allt om fenomenet och hur det åtgärdas:
https://borncity.com/win/2018/05/02/...oem-partition/
Citera
2018-06-04, 11:58
  #9
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den är en partition som tillhör fabriksåterställningsinstallationen, inte Windows. Den behöver du inte bry dig om. Du har även en partiton med själva återställnings OS`et, W8.1, för den å-partitionen vilken är osynlig.

Vill du frigöra utrymme på t.e.x C: så finns det andra metoder.
Då förstår jag, tack! Men om jag nu ska göra en ren återställning (när jag nu vågar mig på det..) så försvinner väl allt "gammalt" sådant ändå?
Citera
2018-06-04, 12:03
  #10
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
Många drabbades av detta i samband med Windows 10 - 1803, även jag.

Här kan du läsa allt om fenomenet och hur det åtgärdas:
https://borncity.com/win/2018/05/02/...oem-partition/
Bra sida som förklarar vettigt även för en sådan som jag. Men finns det någon vits med att gömma den här disken egentligen? Är det bara för att slippa se den så kan de ju kvitta för det är inte ofta jag går in och kikar på den "sidan" normalt sett.
Citera
2018-06-04, 12:51
  #11
Medlem
På min dator så dök det titt som tätt upp meddelanden i stil med "Du har ont om ledigt utrymme på disk G:"

När jag gömde enheten så upphörde detta.

Om du inte får dessa meddelanden så spelar det som du säger kanske ingen roll.
Citera
2018-06-04, 12:56
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Då förstår jag, tack! Men om jag nu ska göra en ren återställning (när jag nu vågar mig på det..) så försvinner väl allt "gammalt" sådant ändå?

Om du menar en "ren" nyinstallation så kan man välja vilket.

De där fabriksåterställningspartitionerna är mest till för dem som inte vet hur man nyinstallerar ett Os samt för enkelhet, smidighets skull. Men kan man det så är de helt onödiga och tar upp en massa utrymme och gör datorn lite slöare, långsammare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback