Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 08:16
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
90-talet var ett vakuum. Lite var-fan-är-vi-och-vad-är-det-som-händer? Ett vilset årtioende som började med bankkris. Annars inte så illa. Kul hade vi.

För det första kan jag säga att jag aldrig märkte 80-talets egotripp, är för ung. Var mest ung på 90-talet. Kanske märkte jag inte heller kontrasten 70-talet mot 80-talet. För mig är 80-talet mer det velourklädda som man förknippar med 70-talet, den mjuka stilen var nog kvar i barnprogrammen och i skolsystemet och så där. Palmemordet minns man så klart men det kändes inte riktigt som att det hade med en själv att göra.

Men bankkrisen märktes, mest genom att en del kompisars föräldrar blev av med jobben och fick det svårt. Plus att det var neddragningar i skolan.

Sen bodde jag i en småstad också. Känslan blev rätt mycket "ska det hända nåt får man fixa det helt själv". Det gav ett oerhört DIY-driv hos folk inom musik, kultur och annat. Och så tror jag rätt många ungdomar fick förlika sig med att framtiden inte såg så ljus ut - kanske en kontrast mot 70- och 80-talet.

Kontentan blev:
-En del fick ett oerhört driv att fixa sina egna liv genom studier och annat. Ingen trodde att det skulle finnas lättförtjänta jobb.
-En del drogs till märkliga politiska rörelser och skulle förbättra framtiden på det sättet. Förtroendet för politikerna var nog t o m lägre då än det är idag - åtminstone kändes det så.
-En del sket i vilket och började stjäla och knarka och sånt där.

Kanske sånt som händer när man växer upp oavsett tidsepok, men känslan av att framtiden var rätt osäker och att man kanske skulle behöva "nöja sig" med ett ekonomiskt ganska ruttet liv var påtagligt. Detta berörda även mig, trots att mina föräldrar inte alls drabbades av den ekonomiska krisen på något sätt och vi hade det ekonomiskt OK ställt under hela 90-talet. Krisen gick så klart över och i slutet av 90-talet kom IT-boomen så det var ju bara fantasier.

Visst var det kul, och kanske också ganska nyttigt att växa upp då. Jag tror det var BredbandsJesus himself (Jonas Birgersson) som sa att vi var den första generationen som inte självklart trodde att vi skulle ha det bättre än våra föräldrar.

Sen var ju sex livsfarligt i slutet på 80-talet och början på 90-talet, AIDS hade dykt upp, alla drog aidsvitsar och man kunde inte tänka sig att ha sex med en annan människa utan tredubbla lager kondomer och dykardräkt. Det kanske avspeglas i vuxna människors sexliv idag?
Citera
2018-05-23, 08:46
  #350
Medlem
75190255508s avatar
Kanske inte specifikt just 80-90-talen, men tiden innan smartphones och social media är något jag ibland önskar att dagens ungdomar kunde få uppleva. Bara en sån sak som konserter utan att folk ska filma med mobilerna. Eller att cykla över till vännerna för att kunna umgås.

Folk deltar inte i verkligheten och nuet längre känns det som. De är här fysiskt men mentalt någon annanstans.

Jag hade länge en regel, speciellt när man ska dejta. Om den andre personen umgås mer på telefonen än med mig så är denne ingen jag vill ha med att göra. De uttrycker bokstavligen att personen i luren är viktigare än personen som sitter på andra sidan bordet.

Fast jag vet fan inte längre. Nu sitter ju nästan alla konstant med näsan tryckt mot telefonen, fattar mig inte riktigt på det här nya spelet.
Citera
2018-05-27, 12:35
  #351
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Det är lugnt. Jag trodde långt uppe vuxen ålder att 50-60talen måste ha varit perfekta att växa upp i.
Citera
2018-05-27, 14:18
  #352
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är lugnt. Jag trodde långt uppe vuxen ålder att 50-60talen måste ha varit perfekta att växa upp i.

Jag trodde länge mellankrigstiden eller 1800-talets USA. De tidsåldrarna kunde visserligen vara perfekta, men bara om man var man, vit, minst medelklass och aldrig blev allvarligt sjuk.
Citera
2018-05-27, 15:54
  #353
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag trodde länge mellankrigstiden eller 1800-talets USA. De tidsåldrarna kunde visserligen vara perfekta, men bara om man var man, vit, minst medelklass och aldrig blev allvarligt sjuk.

Slippa kriga vore nog bra också. Sen gällde det förstås i än högre grad att vara man för att det skulle vara bra.
Citera
2018-06-02, 22:47
  #354
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
På 80-talet var det en djäkla tennis-feber. Tennis på TV, tennis på radio, tennis i tidningen. Bilradio hade vi ingen förrän 1988. Fanns ingen cynism för fem öre. Dagens Nyheter var en högt respekterad tidning hos folket och den var tjock och sportdelen var alltid högintressant. Mer fint folk läste Svenska Dagbladet. Jag kände själv inte en endaste familj som hade SvD. Tyckte att ha en video-bandspelare som spelade upp VHS-band var lite av en överklass-markör. Bland oss stor-stockholmare i radhusen hade kanske bara var femte en VHS-spelare runt 1985.

A just det. Det var naturligtvis en stor sovjet-noja med tanke på alla u-båtsjakter som de där stora helikoptrarna höll på med.

Kulturmarxism vill jag påstå var icke-existerande på 80-talet.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-06-02 kl. 22:51.
Citera
2018-06-02, 22:56
  #355
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Skulle inte säga 90-talet var magiskt, hela nergången började 1993 då den stora finanskrisen kom och Sverige började förändras snabbt och sen kom IT-bubblan 1998 som gav hopp några år med flashback till 80-talet fast ännu bättre, sen sjönk det ner i en sten vid 2001-02 däromkring.

Men just nu påminner om 80-talet, folk har obegränsat med pengar nästan, alla lever på stora krediter, kör fina bilar, knappt någon arbetslöshet förutom hos nyanlända, just nu är nog bland den bästa tiden jag upplevt sen IT-bubblan, i varje fall om du bor i Sthlm.

Håller med om det där med undantaget att 90-talet från 1994 och framåt var en tid när Sverige under Göran Perssons myndiga ledning var på väg tillbaka. En positiv tid med framtidstro.Ändrades till det sämre from 11 september 2001.
Citera
2018-06-02, 22:57
  #356
Medlem
Tack vare internet behöver vi iallafall aldrig mer ha långtråkigt.
Citera
2018-06-02, 23:01
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

På min skola med 800 elever hade vi bara 2 st killar med N ordet, båda var adopterade. Ca 5 juggar vars föräldrar var arbetsinvandrare. Det var tider mina vänner.
Citera
2018-06-02, 23:20
  #358
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Tjejerna hade hår på musen och de få babbar som fanns höll käft.
Citera
2019-03-08, 17:41
  #359
Medlem
På 80-talet vågade vi allafall leva lite.

Ok, jag börjar bli såpass gammal att jag känner inte riktigt till hur dagens ungdomar upplever
livet i Sverige och västvärlden. Om man tittar på hur skolorna var på den tiden, så var de i
princip fredade zoner. Även om man bodde i en relativt stökig förort så var i allafall skolorna
fortfarande i ett bra skick. Som det är nuförtiden upplever många ungdomar att skolorna inte
är trygga. Jag tror att mycket av den ökande psykiska ohälsan beror på dåliga skolor.

På 80-talet var det fortfarande svenska och nordiska familjer som dominerade befolkningsmässigt
i förorterna, likadant i skolorna. Breakdancen slog igenom, likadant Electric Boogien, världen
andades frihet. Vi som var unga på 80-talet var modiga och framåt. Världen låg öppen
inför våra fötter. Vi drömde om att ge oss ut i världen och upptäcka den. Vi gav oss ut i
Europa och Interrailade och så. En del började med backpackning i sydostasien.

Vi upplevde ett mod och upptäckarglädje, vi levde livet där man inte visste riktigt hur dagen
skulle forma sig. Att leva livet är lite att inte veta något om framtiden. Vi hade inte internet,
så Interrailresorna vi gjorde på den tiden, var ett oskrivet blad, det fick bli vad det blir.
Nuförtiden kan man kolla opp tusentals hotell i förväg, genom internet.

På 80-talet, innan internet fick man leta upp allt själv. Jag vill påstå att 80-talet var det sista
riktigt fria årtiondet. Man visste inte och man hade inte möjlighet att ta reda på allt.
All leva livet är att inte veta så mycket om framtiden. På 80-talet levde vi fortfarande.

Vad ska diskuteras, jo det fria livet på 80-talet.

Har ni några synpunkter? Diskutera
Citera
2019-03-08, 17:50
  #360
Medlem
Decadarchys avatar
Kan ju undra om det beror på de som föddes efter din tid eller om det faktiskt är ert fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback