Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-06-01, 22:42
Medlem
Mygghonorna behöver ju blod ifrån andra djur för att föröka sig.

Men förut fick jag höra att myggen ''attackerar'' mest den som dödar myggor. Det känns egentligen inte särskilt logiskt eftersom myggen attackerar ju egentligen inte. De är bara i behov av blod för att föröka sig.

Men nyligen när jag var ute i trädgården och desto mer jag dödade myggor, ju mer verkade komma. Vad kan detta bero på eller var det kanske en rent slump?

En annan sak jag undrar är vad för sorts vatten myggen egentligen behöver för att lägga sina ägg?

De lägger ju ägg i pöl med vatten i skogen. Men skulle man t.ex kunna lägga en burk med vatten och sedan lägga ut det. Skulle myggen välja sådant vatten för att lägga sina ägg. Om inte, i sådan fall varför inte och vad behövs det göras för att de skall välja att lägga sina ägg i burken?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Dukater 2018-06-01 kl. 22:46.
Citera
2018-06-01, 22:48
Medlem
Jag skulle vilja vända på orsak och verkan: den som attackeras mest av mygg är med stor sannolikhet också den som dödar flest!

Vad beträffar vattenglasen finns det myggarter som faktiskt föredrar just den typen av vattensamlingar, till exempel kyrkogårdsmyggan!
Citera
2018-06-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag skulle vilja vända på orsak och verkan: den som attackeras mest av mygg är med stor sannolikhet också den som dödar flest!

Vad beträffar vattenglasen finns det myggarter som faktiskt föredrar just den typen av vattensamlingar, till exempel kyrkogårdsmyggan!
Okej!

Kanske lite dum fråga, men tror du att de myggen är vanliga i trädgårdar också?

Är det den mest vanliga arten vi har i Sverige?

Tror du att det kan finnas fler myggarter som väljer att lägga sina ägg i en burk med vatten?
Citera
2018-06-01, 23:05
Medlem
Kyrkogårdsmyggan är vad jag förstått rätt nyetablerad i Sverige; ursprungligen kommer den från Japan, där den i naturtillståndet lägger sina ägg i vattenfyllda stubbar och trädhål. Hur vanlig den kan komma att bli här återstår att se...

De vanligaste stickmyggorna i Sverige förefaller, enligt denna sida som dök upp vid en snabb googling, vara arterna Aedes communis och Aedes sticticus.
Citera
2018-06-01, 23:10
Medlem
Citat:
Kyrkogårdsmyggan är vad jag förstått rätt nyetablerad i Sverige; ursprungligen kommer den från Japan, där den i naturtillståndet lägger sina ägg i vattenfyllda stubbar och trädhål. Hur vanlig den kan komma att bli här återstår att se...

De vanligaste stickmyggorna i Sverige förefaller, enligt denna sida som dök upp vid en snabb googling, vara arterna Aedes communis och Aedes sticticus.
Men om den är ny. Så..Finns det en risk för att få otäcka sjukdomar. Jag vet att vissa mygg kan ge mycket obehagliga sjukdomar. Nu har vi ju inte sådana mygg som tur är i Sverige.

Men om det kommer nya mygg ifrån andra länder, så kanske det kommer oturlig nog en myggart som kan ge sjukdomar.

Vad vet vi om dessa kyrkgårdsmyggor, är de sådana som ger sjukdomar?

Läskigt..
Citera
2018-06-01, 23:17
Medlem
krautbrains avatar
Tänkte faktiskt i liknande banor häromdagen. Människan är, vad jag kan komma på, ett av de få djur som effektivt kan ha ihjäl myggan mest den äter. Vi behöver inga hjälpmedel utan oftast slår vi helt på instinkt ihjäl det som sticker oss. Så lär det ha varit så länge människan har kallats människa. Hästar och nötkreatur kan inte döda myggen utan har enbart en svans att vifta bort dom med. Hundar och katter kanske kan hinna döda en mygga som sticker men jag gissar på att oftast kommer de iväg.

Borde inte evolutionen sett till att myggor undvek oss människor? Eller är det tillräckligt många som kommer iväg med en laddning blod så att det rent evolutionsmässigt är försumbart att vi har förmågan att rätt så lätt ha ihjäl dom?
Citera
2018-06-01, 23:21
Medlem
Ultrasmisks avatar
Finns det personer som tillverkar antikroppar eller liknande mot myggor som följer med blodet till myggors magsäck och orsakar magbesvär ?
Citera
2018-06-02, 00:23
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Finns det personer som tillverkar antikroppar eller liknande mot myggor som följer med blodet till myggors magsäck och orsakar magbesvär ?

Jag vet att myggor undvek mig när jag åt onyttigt och inte rörde på mig. Blev aldrig stucken. Nu när jag tränar så är de hungriga som fan. Så mitt helt ovetenskapliga råd är lev så onyttigt du kan.
Citera
2018-06-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Jag vet att myggor undvek mig när jag åt onyttigt och inte rörde på mig. Blev aldrig stucken. Nu när jag tränar så är de hungriga som fan. Så mitt helt ovetenskapliga råd är lev så onyttigt du kan.

Jo, förmodligen föredrar de offer med tunt underhudsfett, så att de har nära till blodet!
Citera
2018-06-02, 01:33
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Jo, förmodligen föredrar de offer med tunt underhudsfett, så att de har nära till blodet!

Antingen det eller så går de på diet
Citera
2018-06-02, 01:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Men nyligen när jag var ute i trädgården och desto mer jag dödade myggor, ju mer verkade komma. Vad kan detta bero på eller var det kanske en rent slump?

Ju mer du rör på dig, utan att springa iväg, desto mer doft/lukt ger du ifrån dig. Det aktiverar myggorna mot dig och därmed blir det fler som vill ha ditt blod.

När det gäller olika myggarter är nog översvämningsmyggan den mest aggressiva på våra breddgrader. Den biter direkt den landat på huden. Den minst aktiva är den så kallade »tjälmyggan« som kläcks tidigast- den är ganska stor och långsam. Det gäller att vara rejält ouppmärksam om man ska bli biten av den. De har dessutom en ganska liten population så de kommer inte i svärm.
Citera
2018-06-02, 07:45
Bannlyst
Jag tror du har fel!

Vissa människor blir mer myggbitna än andra. Jag gissar på att vi utsöndrar nåt i svetten som myggor attraheras kring.

Hormoner eller dylikt. Men jag vet faktiskt inte.
Senast redigerad av Kick88 2018-06-02 kl. 07:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in