2018-05-21, 12:07
Medlem
MrMadoffs avatar
Ja vad händer alltså med skulder vid händelse av krig?

Och för att dra det ett snäpp till, gäller den statliga insättningsgarantin om en bank går under vid händelse av krig?
Citera
2018-05-21, 12:13
Medlem
https://cornucopia.cornubot.se/2016/03/vad-hander-med-dina-skulder-nar-det.html
Citera
2018-05-21, 12:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja vad händer alltså med skulder vid händelse av krig?

Och för att dra det ett snäpp till, gäller den statliga insättningsgarantin om en bank går under vid händelse av krig?

Skulderna ligger kvar på dig. Nej, insättningsgarantin gäller inte i händelse av ofred vad jag vill minnas.
Citera
2018-05-21, 14:00
Medlem
rostigamazons avatar
Då gäller det att få ut pengarna, innan kriget drar igång.
Citera
2018-05-27, 22:47
Medlem
Beror lite på vad som händer i landet och hur stor del som blir påverkad. Sverige har varit i fred i 200 år även om vi påverkats av bland annat två världskrig. Finns inget som säger att bankerna med automatik skulle gå omkull och alla sparpengar försvinner medan huslånet på det sönderbombade huset är kvar. Beror helt enkelt på vad som händer under kriget. Att det skulle röra sig om fleråriga skyttegravskrig är knappast troligt.

Snarare så finns en risk för sabotage av elförsörjning, finanssektor och livsmedelsförsörjning. Hittills har det väl inte varit något krig där man har lyckats att komma över alla bankkonton och aktier i ett land men det är kanske något som kommer att kunna hända i sinom tid. Inget som vi kanske behöver vara oroliga för 2018 men landet behöver nog fundera på hur man skyddar finanssektorn så att rätt personer fortsätter att vara legal ägare av företagen även efter ett sabotage.
Citera
2018-06-01, 08:46
Medlem
frozendragons avatar
Inträffar krig kan vad som helst hända. Även om du har betalt av hus och bil är det ingen garanti. Myndigheterna kan ta allt och nolla dina konton. Bäst är att ha tillgångar som är utanför deras räckvid. Typ som bitcoin och värdepapper i andra länder. Inträffas krig kan det vara smart också att gömma allt av värde. Räkna med att plundring lär hända. Men har du tur kanske du kan få vara med att plundra också.
Citera
2018-06-01, 11:18
Medlem
aina08s avatar
Vore ju nice om bankerna kunde få huslånen raderade, men samtidigt antar jag att hemförsäkringen inte gäller om huset blir skadat i krig så man kan ju stå där helt utan hus lika gärna, och med skulderna kvar...

Intressant att det i foldern som skickats ut (Om Krisen eller Kriget kommer) står med i checklistan för hemberedskap att man ska ha "utskrifter på papper av exempelvis försäkringsbrev, bankuppgifter, registreringsbevis". På vilket sätt kan dom utskrifterna hjälpa mig?
Man ska även ha "kontanter i mindre valörer". Samtidigt som kontanter fasas bort i vårt land.
Förstår ju att de kan bli svårt att handla med kort i krig men att alla samlar på sig kontanter hemma lär ju inte heller fungera?
Citera
2018-06-01, 18:55
Medlem
godboys avatar
Som sagts tidigare, så beror det på vilken typ av krig det är frågan om.

Men det jag tänker är väl att krig brukar ge grym inflation, typ att 100.000 kr idag i dåliga fall kan vara värt 10 kronor veckan efter. Många företag lär ju gå in konkurs eller bara upphöra och kriminell verksamhet lär ju blomstra.
Citera
2018-06-02, 01:05
Medlem
Jag tror att var och varannan bank kommer gå omkull redan vid en finanskris, hur ska bankerna driva in en exempelvis 8%ig ränta på folk med huslån på 4miljoner kronor vilket är 320.000kr per år i bara ränta. Bra mycket mer än vad många svenskar har ut efter skatt.

Utöver det så gäller ingen insättningsgaranti för storbankerna i Sverige, det kan ni tacka EU för(även har banken rätt att ta dina pengar för att rädda sig själva).
Titta över alternativa banker nu innan det kan vara försent.

Själv håller jag på att fasa ur alla mina tillgångar knutna till banker och myndigheter i Sverige.
Norska banker bör vara ett bra alternativ då dem ej är med i EU, men så långt har jag inte hunnit titta, har än sålänge endast köpt guld för betydande del.
Citera
2018-06-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Jag tror att var och varannan bank kommer gå omkull redan vid en finanskris, hur ska bankerna driva in en exempelvis 8%ig ränta på folk med huslån på 4miljoner kronor vilket är 320.000kr per år i bara ränta. Bra mycket mer än vad många svenskar har ut efter skatt.

Utöver det så gäller ingen insättningsgaranti för storbankerna i Sverige, det kan ni tacka EU för(även har banken rätt att ta dina pengar för att rädda sig själva).
Titta över alternativa banker nu innan det kan vara försent.

Själv håller jag på att fasa ur alla mina tillgångar knutna till banker och myndigheter i Sverige.
Norska banker bör vara ett bra alternativ då dem ej är med i EU, men så långt har jag inte hunnit titta, har än sålänge endast köpt guld för betydande del.

Jag håller på att fasa ut mina tillgångar i Sverige, har en jävla massa värdepapper och en hel del fastigheter. Ska sälja rubbet och placera i värdepapper, mark och företag runt om i världen, sprida riskerna så att säga.
Har även köpt på mig en massa guld precis som du, även en hel del utländsk valuta med krypto litar jag inte ett dugg på, kan tappa allt i värde över en natt, den risken är jag inte beredd att ta.
Citera
2018-06-07, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proctorian
Jag håller på att fasa ut mina tillgångar i Sverige, har en jävla massa värdepapper och en hel del fastigheter. Ska sälja rubbet och placera i värdepapper, mark och företag runt om i världen, sprida riskerna så att säga.
Har även köpt på mig en massa guld precis som du, även en hel del utländsk valuta med krypto litar jag inte ett dugg på, kan tappa allt i värde över en natt, den risken är jag inte beredd att ta.

Kör hårt, jag tror att du gör helt rätt!
Men somsagt den som lever får se, dock får jag inte ihop ekvationen i dagens ekonomipolitiska handlingar... därav tror jag att världen måste strukturera om hela valutamarknaden, ett exempel är ju att backa upp valutan med exempelvis guld.

Kan givetvis vara något annat men guld har alltid haft en betydande del och ett betydande värde i hela världen under flera tusen år.
Citera
2018-06-07, 00:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Inträffar krig kan vad som helst hända. Även om du har betalt av hus och bil är det ingen garanti. Myndigheterna kan ta allt och nolla dina konton. Bäst är att ha tillgångar som är utanför deras räckvid. Typ som bitcoin och värdepapper i andra länder. Inträffas krig kan det vara smart också att gömma allt av värde. Räkna med att plundring lär hända. Men har du tur kanske du kan få vara med att plundra också.

Man kan ha tur också, valutan man har lån i kanske blir värdelös..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in