• 14 030 online
  • 1 193 092 medlemmar
  • 61 811 389 inlägg
  • 6
  • 7
2018-05-28, 21:19
Medlem
Methoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
När jag kör buss,så händer det att jag tänder bromsljuset..inte nitar..dock stannar, eller svänger jag strax,så då går det extra sakta i svängen..men det fattar inte fiskhjärnorna ändå...

Kör jag personbil, så antingen kör jag ifrån dem,eller bara saktar in i steg om ungefär 10km/ h,tillslut står jag ju still och vill de också göra det, så står vi där..

Audi, fem nollor,fyra i grillen och en bakom ratten!

Ännu bättre är det väl när dessa fånar försöker köra om dig på insidan med dina 24m eller ännu bättre, att de slickar baken på bussen så mycket att överhänget tar i bilen

Det finns en mogen typ av förare som jag ser upp till och det är dessa som faktiskt läser av trafiken och ser att ett fordon skall t.ex. backa för att då stanna en bra bit bort så att fordonet får plats att manövrera. Näste gång jag ser detta beteende skall jag nog gå och fråga om denne har högre behörigheter som sitt körkort.

Samma gäller givetvis rörande tråden; mogna förare håller avstånd och mogna förare slänger sig inte framför en lastbil/buss, utan håller avstånd både bak och fram. Dessa vet om att större fordon kan börja att tvärnita om en bil kommer för nära (av de automatiska hjälpsystem som finns i moderna tunga bilar).
Senast redigerad av Methos 2018-05-28 kl. 21:28.
Citera
2018-05-29, 07:49
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Brukar alltid köra i vänsterfilen eftersom det är så smidigt, jag ser ju om du vill köra om och du inte jävlas släpper jag förbi dig

Om det finns tre filer förstår jag överhuvudtaget inte ditt problem

Eftersom det är så smidigt..

Det är uppenbart att du inte förstår problemet, trafikreglerna har uppenbarligen inte fastnat heller. Bara så du vet så genererar det du tycker är "smidigt" 1000kr i böter.
Citera
2018-05-31, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag kan nog gissa att du också är en sådan där förare som tror att din bil är 5 meter bred och inte får plats att köra om t.ex. lastbilar när de skall backa, lasta/lossa, parkera eller på något annat sätt stå i din fil. Du står där i 20 min och tutar och sedan gastar argt att du vill fram. Du lär också vara sådan att du trycker din huv mot lastbilens front och kör framåt i takt med att lastbilen backar, utan att veta att lastbilen behöver plats för att rätta till sin backning.
Har jag rätt?

Nej, du beskriver någon som inte har koll på sin bil.
Citera
2018-06-01, 08:46
Medlem
Sainsburyss avatar
Det är därför jag gillar att bo i Stockholm (en av de väldigt få anledningar), eftersom folk här har så mycket förståelse för varandra i trafiken.

Rent generellt:
Blinkar man i tid så kan man utan problem byta fil även fast det är smockat i trafiken.

Våra vägar i Stockholm kan vara relativt komplicerade då vägarna går huller om buller, jämfört med t.ex. New York's vägar som är spikraka linjaler i jämförelse. Alltså, byter någon en fil alldeles för sent så har oftast alla överseende med det då det kan vara svårt att hitta, speciellt med tanke på att skyltar samt pilar är absolut längst fram så du kan ha alldeles för lite tid på dig att byta fil.

Och med alla äckliga byggnationer överallt, vägarbeten med mera, så blir vi alla försenade och många som kör alldeles för fort byter man fil för så dom kommer fram, då dom förmodligen är otroligt stressade efter att ha suttit i kö i tjugo minuter pga ett oplanerat vägarbete.

Det är väldigt sällan informationen kommer ut i tid om en väg, tunnel eller bro ska stängas, vilka tider eller varför. Ibland är det bara stängt, och det skapar frustration.

Är det någon som håller med eller tycker jag har fel?
Citera
  • 6
  • 7