Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 01:06
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som jag redan konstaterat så lider du och flera andra förståsigpåare i tråden av allvarliga attitydproblem. Du/ni tycker ni ska få bete er hur ni vill bara för att ni tycker andra gör fel. Det är tydligt att ni missade en hel del i körskolan. Hade uppfört dig på samma sätt som i din sista mening ovan under uppkörningen om en sådan situation uppstått? Om inte, varför...?

Du gör uppenbarligen även grava feltolkningar av det jag skrivit, och man kan ju undra om du gör andra feltolkningar i trafiken om du har sådana svårigheter för normalt formulerad svenska i text?

Jag har inte någonstans på något vis sagt att det är ok att nån ligget tätt bakom, jag har heller inte sagt att man måste acceptera det på alla vis hur länge som helst. Det jag sagt är att det inte är ok att ge de bakom en läxa genom att göra hastiga inbromsningar etc. Utan att man ska försöka agera så som körskolan lärde ut, och du verkar ju trots allt känna till detta. Men vägrar alltså göra så för andra beter sig som fittor...? Ok, då verkar du se trafiken som en spelplan där det gäller att vinna, en arena för kamp...? Lärde körskolan dig att det var så och man skulle göra så...?

Jaja de är inte ja som gör fel till att börja med så ja skiter i om dom bakom får problem, kör dom in i mig ligger de på dom (oavsett situation) så de får ta och öka distansen så enkelt är de bara.
Citera
2018-05-18, 07:22
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
0,5 cm låter som en överdrift, eller blir det underdrift här?

Att korta avståndet till bilen framför kan vara bra när du vill komma fram fortare. Även om dessa trådar på flashback alltid är fulla av personer som påstår att de lägger sig ivägen som moteld, är verkligheten att så gott som alla flyttar på sig ganska omgående. Är vad jag har hört i.a.f.

De är ett stressmoment, om man vill komma fram fortare kör man om.
Har man otur kan man också bli stoppad av polis när man ligger så tätt inpå, har hänt en släkting till mig men han låg dock nära av en annan anledning.
Citera
2018-05-18, 07:40
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Personligen föredrar jag nog de som bara ligger nära framför de som kör om stup i kvarten. En bil som ligger tätt i röven kan man alltid ignorera och vid en tvärnit kan man lika gärna få en bil i arslet även om den bilen håller avståndet, men en idiot som kör om i 130 fast man själv kör i typ 100 på 90-väg har jag ingen förståelse för.

Åkte en sträcka på en lite större skogsväg häromveckan och på typ 10 minuter körde fyra hetsiga dårar som låg som bil 3-4 i kön om i kurvor och backar och med mötande trafik så att de fick kasta sig in i filen igen eller precis hann förbi innan det small.

Föredrar nog att bilarna ligger kvar tätt i arslet på mig då än att de kastar sig ut i mötande trafik, orsakar frontalkrockar och drar med mig och andra bilister i den smällen.

Jo de känner man igen men oftast gör dom båda, ser dom i bakspegeln dundra in på några sekunder så man tror nästan dom ska köra in i en, sen ligger dom där o slickar arsel ett tag innan dom svänger ut tvärt och blåser på i 200.

Köra så i trafik är inte imponerande, dom skulle behöva sätta sig i en rally bil och köra så på en grusväg istället.
Antagligen ligger dom i diket efter första svängen.
Citera
2018-05-18, 11:25
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelkniven
Jaja de är inte ja som gör fel till att börja med så ja skiter i om dom bakom får problem, kör dom in i mig ligger de på dom (oavsett situation) så de får ta och öka distansen så enkelt är de bara.


Fast du kan ju själv få skador på din bil, eller skadas själv, om du skiter i vad du gör eller skiter i dom bakom för de gör fel. Och skulle du falla för frestelsen att lära dem en läxa med en en inbromsning så gör även du fel, och skulle det orsaka kollision kan du även bli straffad för det. Många tror ju att det alltid är den som kör på bakifrån som bör all skuld, men så är det inte även om det är vanligast. Det flera fall där den som bromsat för att läxa andra har fått ta hela eller delad skuld.

Kanske du borde lära dig hantera stress och dina attitydproblem bättre, så kanske du blir en bättre säkrare förare i trafiken.
Citera
2018-05-18, 11:50
  #65
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelkniven
Jaja de är inte ja som gör fel till att börja med så ja skiter i om dom bakom får problem, kör dom in i mig ligger de på dom (oavsett situation)så de får ta och öka distansen så enkelt är de bara.
Detta är inte korrekt och inget du kan föresätta. Tänk efter två gånger innan du skriver din skaderapport.
Citera
2018-05-19, 22:37
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast du kan ju själv få skador på din bil, eller skadas själv, om du skiter i vad du gör eller skiter i dom bakom för de gör fel. Och skulle du falla för frestelsen att lära dem en läxa med en en inbromsning så gör även du fel, och skulle det orsaka kollision kan du även bli straffad för det. Många tror ju att det alltid är den som kör på bakifrån som bör all skuld, men så är det inte även om det är vanligast. Det flera fall där den som bromsat för att läxa andra har fått ta hela eller delad skuld.

Kanske du borde lära dig hantera stress och dina attitydproblem bättre, så kanske du blir en bättre säkrare förare i trafiken.


Jag hade en idiot som låg bakom på en 50 sträcka och trots att jag visade med bromsljusen att han låg för nära så fortsatte han med det..men det ångrade han sig nog när jag tvärnita för det sa pang och hans nya fina V70 satt fast under min kofångare på min pickup..vart inte ens en diskussion vems fel det var...rätt åt idioten !
Citera
2018-05-24, 22:34
  #67
Medlem
På 50 och 70 väg kan jag hålla med. Men dom största idioterna är dem som kör i 100 - 110 i vänsterfilen på motorvägen och inte flyttar sig. Då lägger man sig 1mm bakom och hoppas de fattar vinkeln. Sen de som kastar sig ut i vänster filen när man kommer bakom är också populärt.
Citera
2018-05-24, 23:57
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
Jag hade en idiot som låg bakom på en 50 sträcka och trots att jag visade med bromsljusen att han låg för nära så fortsatte han med det..men det ångrade han sig nog när jag tvärnita för det sa pang och hans nya fina V70 satt fast under min kofångare på min pickup..vart inte ens en diskussion vems fel det var...rätt åt idioten !

Han gjorde fel ja, men du gjorde ännu mer fel genom att aktivt välja tvärnit så att kollision uppstod med risk för personskada. Om du sen tycker du var tuff så har du vissa brister i säkerhets- och hänsyns-tänk.

Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
På 50 och 70 väg kan jag hålla med. Men dom största idioterna är dem som kör i 100 - 110 i vänsterfilen på motorvägen och inte flyttar sig. Då lägger man sig 1mm bakom och hoppas de fattar vinkeln. Sen de som kastar sig ut i vänster filen när man kommer bakom är också populärt.

Det är inte de som kommer bakom som har nån rätt att bestämma hur fort de framför ska köra, och lägger du dig tätt bakom så gör du helt enkelt mest fel själv och är ett påhitt som du inte lärt dig i körskolan och inte skulle göra på en uppkörning. Så varför övergå till idiotiskt beteende när du väl fått kortet?
Citera
2018-05-25, 00:32
  #69
Medlem
[quote=Dr Tinnitus|64144517]Han gjorde fel ja, men du gjorde ännu mer fel genom att aktivt välja tvärnit så att kollision uppstod med risk för personskada. Om du sen tycker du var tuff så har du vissa brister i säkerhets- och hänsyns-tänk.


Han får skylla sig själv..bara skrattade när jag klev ut..o sa..såg du inte rådjuret som jag var tvungen att bromsa för..han var helt galen..jaha..men ligg inte så nära då nästa gång..men han ville inte ta dit polisen..o jag hade inte tid o tjafsa..hade bråttom till jobbet men tog regnr o bild på hans körkort..hej hej ..
Citera
2018-05-26, 23:07
  #70
Medlem
orvarens avatar
När jag kör buss,så händer det att jag tänder bromsljuset..inte nitar..dock stannar, eller svänger jag strax,så då går det extra sakta i svängen..men det fattar inte fiskhjärnorna ändå...

Kör jag personbil, så antingen kör jag ifrån dem,eller bara saktar in i steg om ungefär 10km/ h,tillslut står jag ju still och vill de också göra det, så står vi där..

Audi, fem nollor,fyra i grillen och en bakom ratten!
Citera
2018-05-28, 12:08
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
På 50 och 70 väg kan jag hålla med. Men dom största idioterna är dem som kör i 100 - 110 i vänsterfilen på motorvägen och inte flyttar sig. Då lägger man sig 1mm bakom och hoppas de fattar vinkeln. Sen de som kastar sig ut i vänster filen när man kommer bakom är också populärt.

Ja idioter som du träffar man på titt som tätt. Även om jag ligger och kör om i 110-120 på 100-väg så kommer dom. Då sänker jag farten till 100 och ligger kvar i vänsterfilen tills dom backar eller kör om på insidan.
Citera
2018-05-28, 21:17
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Du har helt fel, jag vill fram, har ingen förhoppning om uppfostran eller straff. Ligger den laglydige även i riktigt fil, det vill säga icke omkörningsfilen, så kan vi båda samexistera utan att störa varandra... precis som på samma sätt att jag byter fil till högerfilen tillfälligt när snabbare bil kommer upp bakifrån. Att jag riskerar böter för min överträdelse är en kalkylerad risk som jag tar som inte du eller någon annan än jag och polisen har att göra med - du kan inte heller på något sätt avgöra mina färdigheter i att köra bil på grund av min inställning att de som inte respekterar trafikflödet är idioter.

Om någon ligger i vänsterfilen en längre stund och skapar skäl till att situationen uppstår har de ingen ursäkt, det enda jag vet är att de inte har koll på läget. Tänker du inte respektera hastighetsbegränsningarna åt båda håll, ligg kvar i högerfilen... hur svårt ska det vara?! Då uppstår aldrig situationen.

Jag hetsar sällan upp mig, men jag finner andra grejer betydligt roligare än att sitta i en bil på svenska vägar.

Jag kan nog gissa att du också är en sådan där förare som tror att din bil är 5 meter bred och inte får plats att köra om t.ex. lastbilar när de skall backa, lasta/lossa, parkera eller på något annat sätt stå i din fil. Du står där i 20 min och tutar och sedan gastar argt att du vill fram. Du lär också vara sådan att du trycker din huv mot lastbilens front och kör framåt i takt med att lastbilen backar, utan att veta att lastbilen behöver plats för att rätta till sin backning.
Har jag rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback