• 55 851 online
  • 1 189 467 medlemmar
  • 61 544 985 inlägg
2018-05-26, 05:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eftersom du inte är kunnig inom konst klarar du inte av att se skillnad mellan konst och meningslöst klotter.
Du i ett nötskal: "Men hur kan en pissoar vara ett konstverk?"
Då tipsar jag dig nu att läsa på lite om modern konst. Allt handlar inte om det fysiska konstverket i sig, det kan även handla om ett budskap eller samhällskritik.

Det kan även - som i det här fallet - handla om undermålig regimstödd plakatkonst. Att år ut och år in göra tjatig konst om könsorgan och kroppsutsöndringar för att det leder till offentlig finansiering, samt ovanpå det legitimera det genom lite slagord baserade på genustrams eller något annat från den statsstödda ideologin, är knappast konsthistoriens höjdpunkt. I jämförelse känns inte ens den tjatiga och kitschiga regimstödda konsten i Sovjetunionen och Nazityskland lika pinsam längre.
Senast redigerad av Europe 2018-05-26 kl. 05:27.
Citera
2018-05-26, 05:26
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Samma personer som är sååå upprörda över den friskt satsande kvinnliga konstnären
är förstås i princip samma personer som skickar s k dickpics. SD och högerut ! Men
ni är lätt genomskådade.

Är det okej att skicka dickpics om man gör om fotot till "konst" före man skickar det?
Citera
2018-05-26, 05:54
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Det är intressant att se hur kännedom - eller åtminstone föreställningar - om konstnären påverkar läsningen av verket och inställningen till det. Alltså hur det faktum att verket är gjort av ett "kommunistluder" styr läsningen.

Skulle vara intressant att veta hur vissa reagerat på exakt samma bild om de sett den i ett annat land, utan att veta nåt om bildens bakgrund. Låt säga i samband med en sexmässa i staden. Hade en del kritiker då tyckt att den var kul och vågad på ett fint sätt?

Jag tar inte ställning till bilden i sig, men konstaterar att det är fritt fram att förhålla sig till den UTAN att t.ex. beakta konstnärens eventuella intentioner.

Utan att veta kontexten alls, så hade den bara varit en ful bild av en kuk.

Det handlar inte bara om den nämnda konstnärinnan, utan självfallet vetskapen om att Sverige idag producerar samma statsstödda skitkonst år ut och år in, där man för finansiering måste svänga sig med begrepp som "genus", "feminism", "antirasism", "mångfald", "normer" o.s.v., samtidigt som konsten har reducerats till plakatkonst eller symboler för en efterbliven och verklighetsfrämmande statsideologi. Obs, att det är irrelevant om just det här verket bekostades av en privat aktör, då den huvudsakliga finansieringen av den här konsten ändå kommer från offentliga medel.

Ingen mer begåvad människa - som t.ex. jag själv - kan i något avseende uppskatta samma tjatiga konst om exakt samma ämnen år ut och år in, årtionde ut och årtionde in, speciellt som nivån på konsten är direkt pinsam. Hur många fler årtionden är det tänkt att en av konstens viktigaste ämnen ska vara könsorgan och kroppsutsöndringar, inte minst fitt- och menskonst? Själv intresserade jag mig för avbildandet av könsorgan en endaste gång i första klass i grundskolan och även det var endast för att några andra klasskamrater ritade ständigt sådana där enkla penisar i form av tre bågar, så jag tecknade en mer naturtrogen, stor penis på en naken man för att bräcka dem helt (vilket för övrigt beslagtogs av en lärarinna och man kontaktade min mor). När det gäller hela kiss- och bajsgrejen (plus mens och andra kroppsutsöndringar), så har jag faktiskt aldrig - ens när jag var i daghemsåldern - uppfattat det som ett av livets djupaste och viktigaste ämnen, fylld av existentiella och moraliska frågeställningar.

Let's face it, den svenska samtidskonsten står så långt under mig intellektuellt och begåvningsmässigt att den börjar kännas lika främmande och irrelevant för mig som hundarnas urinmarkeringar. Skillnaden är så klart att hundarnas urinmarkeringar lyckas åtminstone förmedla något sant och ärligt.
Senast redigerad av Europe 2018-05-26 kl. 05:59.
Citera
2018-05-26, 08:56
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
den svenska samtidskonsten står så långt under mig intellektuellt och begåvningsmässigt att den börjar kännas lika främmande och irrelevant för mig som hundarnas urinmarkeringar. Skillnaden är så klart att hundarnas urinmarkeringar lyckas åtminstone förmedla något sant och ärligt.
Hundar ligger mig varmare om hjärtat och deras behov är mycket viktigare än penisgiganten blå. Barn som ritar kukar på väggen är mycket mer högtstående än den som står bakom penisgiganten.
Citera