Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-18, 18:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Men åter till ämnet, det låter just nu inte som psykiatrin sparar pengar på tobak.
Vad är ens målet med psykiatrin och dess budget i praktiken?

Just nu vet jag inte men bortsett från debatten om utbrändhet och rökfria arbetstider så vet jag att jag hört att psykiatrin ofta inte försöker förhindra patienter från att röka med påverkningar kring detta för de vet att patienter blir lugnare när de rökt cigaretter. Det är mycket lättare att få röka på en psykiatrisk klinik än på någon annan 'fysiskt inriktad' klinik. På psyket får man röka på balkongen (som är in"glasad" med järn-nät så ingen kan hoppa, vilket just är målet med psykiatrin- att förhindra självmord) medans andra sjukhus bara kan tillstå med att gå en kilometer för att komma ut ur sjukhuset och ner till nån rökruta.
__________________
Senast redigerad av somerandom 2018-05-18 kl. 19:06.
Citera
2018-05-18, 18:46
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Det tror jag inte, men däremot så minskar bruk av tobak risken avsevärt för kostsam och utdragen äldrevård avsevärt. Kampanjer för rökning borde bedrivas av landstinget är min åsikt.

Demensvård har varit en del av psykiatrin förut.
Vissa studier visar på att nikotin förhindrar demens.
Citera
2018-05-18, 19:40
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Just nu vet jag inte men bortsett från debatten om utbrändhet och rökfria arbetstider så vet jag att jag hört att psykiatrin ofta inte försöker förhindra patienter från att röka med påverkningar kring detta för de vet att patienter blir lugnare när de rökt cigaretter. Det är mycket lättare att få röka på en psykiatrisk klinik än på någon annan 'fysiskt inriktad' klinik. På psyket får man röka på balkongen (som är in"glasad" med järn-nät så ingen kan hoppa, vilket just är målet med psykiatrin- att förhindra självmord) medans andra sjukhus bara kan tillstå med att gå en kilometer för att komma ut ur sjukhuset och ner till nån rökruta.

Psykiatrin ser nog olika ut lite varstans.
Det är inte direkt som att det är positivt för folk att börja röka där, det är mer problematiskt att få folk att sluta.
Sysselsättningen och aktivitetsnivån är ju väldigt låg, så då blir nästan cigaretter det som anses närmast aktivitet.
Så man kan se det som väldigt bedrövligt att deprimerade människor får hållas igång med tobak för att bli mindre uttråkade.
Om målet är att förvara människor så är det en annan sak än att få folk att må bättre, nu vet jag inte om tanken är att helt ärligt att folk ska må bättre på slutvården.
Det är bara justera medicin som gäller, och då kanske tobaken måste lämnas ifred så man ser den normala reaktionen även kaffe är ju okej.


Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Demensvård har varit en del av psykiatrin förut.
Vissa studier visar på att nikotin förhindrar demens.

Ja men det är nikotin och inte cigaretter.
Tillkommer ju en hel del negativa effekter när man röker som inte hjälper mot demens.
Snuset som är rökt (American Dip) orsakar mycket större hälsofara än det svenska snuset som är ångat.
Citera
2018-05-19, 09:56
  #40
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Jo, men lite beror det på det. Att folk blir ofriare att röka om de vill, samtidigt som pressen ökar. Så många klarar liksom inte pressen, tänk dig själv då om de är rökare och tidigare fått röka på rasterna för att klara av pressen, de går ju under- människorna som håller ihop samhället, alla inom så kallade "människo-yrken". Om de då vill röka för att klara av lite stress, eller mycket stress, what's the problem liksom. Jävla förtryck av kommuner och landsting som har "rökfri arbetstid" men de förlorar mest på det själva för deras anställda blir utbrända, iallafall rökarna eller föredetta rökarna hade nog inte blivit det i lika stor utsträckning om de inte utsattes för detta moraliska förtryck också- förutom den ökade stressen.
Jag var som yngre på många arbetsplatser och rökare är betydligt mer inproduktiva än icke-rökare generellt. Rökarna jobbar snabbare men där slutar det positiva. De är mycket slarvigare och otrevligare på sin arbetsplats och tycker mer synd om sig själva.
Citera
2018-05-20, 16:36
  #41
Medlem
Första gången jag hör att nikotin är bra mot psykisk ohälsa, säkert att detta inte är trolltyg?
Citera
2018-05-23, 14:32
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Första gången jag hör att nikotin är bra mot psykisk ohälsa, säkert att detta inte är trolltyg?

Det är ungefär lika vedertaget som att koffein är uppiggande, finns egentligen inga studier som har undersökt det- 'är koffein verkligen uppiggande?', eller jo det finns det väl men ingen skulle ju ifrågasätta det så. Nikotin har olika effekter på nervsystemet, många av de är "bra" vid stress/oro.
Citera
2018-05-25, 21:45
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Inte vet jag, nån rest av nåt virus kan väl finnas med då, om man sitter och håller på med cigaretter.
Om ett virus dör vid uppeldning vet jag inte.
Inget virus är väl bra att få in i kroppen, om det enbart drabbar växter är det väl för att det på naturlig väg inte kan spridas om det inte kommer direkt in i blodet.
Jag skulle iallafall inte vilja injicera tobacco mosaic virus.

Han träd figuren "I am Groot" i den där actionfilmen - Groot bör vara mycket nervös eftersom han förmodligen består delvis av växtceller
Citera
2018-06-20, 23:29
  #44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Å andra sidan minskar effekten av vanligt använda och viktiga neuroleptika såsom clozapine och olanzapin av ciggarettrökning.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback