Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 17:54
  #2005
Medlem
Skulle starta egen enskild firma.

Har vanlig anställning, skulle bara registrera enskilt och skaffa FA.

Skall bara sälja arbetstid så att säga, inga anställda och pengarna skall läggas på hög tills det är dags för AB.


Efter att ha varit inne på verksamt.se , läst, rjat fylla i och sådär, så fick jag ont i magen.
Citera
2018-05-16, 18:36
  #2006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Skulle starta egen enskild firma.

Har vanlig anställning, skulle bara registrera enskilt och skaffa FA.

Skall bara sälja arbetstid så att säga, inga anställda och pengarna skall läggas på hög tills det är dags för AB.


Efter att ha varit inne på verksamt.se , läst, rjat fylla i och sådär, så fick jag ont i magen.
Har du någon fråga?
Citera
2018-05-18, 23:51
  #2007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Har du någon fråga?

Egentligen tusen frågor, men får väl invänta handläggarens samtal nästa vecka.

Jag tänkte sköta min egna resovisning då jag aldrig kommer ha utgifter utan bara inkomster så trodde jag det skulle kunna vara relativt simpelt.
Citera
2018-05-23, 10:28
  #2008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Egentligen tusen frågor, men får väl invänta handläggarens samtal nästa vecka.

Jag tänkte sköta min egna resovisning då jag aldrig kommer ha utgifter utan bara inkomster så trodde jag det skulle kunna vara relativt simpelt.

Jag är i samma sits. Jag har gjort en del jobb som ligger på "mitt konto för fakturering" hos ett utländskt företag. Så jag tänkte registrera en enskild firma och börja fakturera snart. Är det några problem att jag har gjort jobben innan jag haft mitt egna företag? Eller är det bara att fakturera och bokföra från det datum min enskilda firma öppnas?
Citera
2018-06-02, 12:05
  #2009
Medlem
Cristuphers avatar
Jag tänkte köpa en ny mobil då nuvarande är gammal, hur mycket kan man dra av när man köper mobil? Vad jag förstått så kan man dra av allt på både abonnemang och mobil om den används bara för företaget? Jag tänkte använde privat också hur är det då?

Hittar mobiler där man kan ha två sim kort, en privat och en för företaget på samma mobil. Om jag köper en sådan och skaffar eget abonnemang för företaget kan jag dra av hela kostnaden på mobilen?

PS : Nyligen startat firman så är newbie delux
Citera
2018-06-02, 13:54
  #2010
Medlem
urgts avatar
Tjo,

Har gjort IT-arbete åt ett norskt företag i några månader nu, med ett tillfälligt kontrakt där vi kom överens om att jag får betalt så fort min firma är registrerad (de är stora och seriösa, så är inte så misstänkt som det kan låta).

Har fått firman registrerad nu, men Skatteverket ringde och tyckte det var konstigt att jag fyllt i samma omsättning som överskott. De fyllde i 0 kronor överskott så länge bara för att det skulle gå igenom.

Kom på senare att jag fyllde i det så eftersom Norge inte är med i EU. Om jag fattat det rätt innebär det att jag inte ska betala moms. Är det vettigt med samma omsättning som överskott i det fallet? Kan handläggaren ha missat det?


Bonusfråga:

Affärerna kommer vara superenkla, med en faktura till dom typ en gång i månaden. Vet inte ens om jag kommer att ha andra kunder efteråt.

Kan jag ge dom mitt privata bankkonto bara, eller kommer det att leda till krångel? Är ju enkelt att hålla reda vilka betalningar som är från dom.
Citera
2018-06-06, 10:39
  #2011
Medlem
Funderar på att starta ett företag på sidan om mitt vanliga jobb. Säg då att jag har 10.000 kr i företag som jag vill ta ut som lön för att sedan som privatperson köpa indexfonder på svenska börsen.

Tar jag dessa 10.000 kr så kanske jag efter skatt och sociala avgifter får kvar 5-6.000 kr att köpa fonder för. Kan mitt företag istället köpa fonderna direkt? Fördelen är då att jag kan köpa fonder för 10.000 kr istället för den mindre summan.

Möjligt? Fördelar, nackdelar?
Citera
2018-06-07, 16:27
  #2012
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tjo,

Har gjort IT-arbete åt ett norskt företag i några månader nu, med ett tillfälligt kontrakt där vi kom överens om att jag får betalt så fort min firma är registrerad (de är stora och seriösa, så är inte så misstänkt som det kan låta).

Har fått firman registrerad nu, men Skatteverket ringde och tyckte det var konstigt att jag fyllt i samma omsättning som överskott. De fyllde i 0 kronor överskott så länge bara för att det skulle gå igenom.

Kom på senare att jag fyllde i det så eftersom Norge inte är med i EU. Om jag fattat det rätt innebär det att jag inte ska betala moms. Är det vettigt med samma omsättning som överskott i det fallet? Kan handläggaren ha missat det?


Bonusfråga:

Affärerna kommer vara superenkla, med en faktura till dom typ en gång i månaden. Vet inte ens om jag kommer att ha andra kunder efteråt.

Kan jag ge dom mitt privata bankkonto bara, eller kommer det att leda till krångel? Är ju enkelt att hålla reda vilka betalningar som är från dom.


Moms är skild från omsättning så även om du skulle betalt in det påverkar det inte resultatet.
Du bör vara momsregistrerad ifall du vill kunna dra av moms på inköp.

Några kostnader brukar alltid smyga in som man inte tänkt på, men att sälja IT-tjänster brukar har få kostnader om man inte behöver betala kontor / reser.

Förmodligen så tar de av erfarenhet att de flesta nystartade företag går back första året/åren och då är det dumt att betala in mer i preliminär skatt i onödan. Så då är det smidigare med 0 i preliminär skatt första året. Så länge du har koll på hur mycket som är skatt/avgifter av det du får in och sparar det så är det inga problem att betala de i efterhand vid deklarationen. Annars går det att ändra preliminärskatten när du vill under året.

Antar att du startat enskild firma, annars får du inte använda ditt privata konto. Ser dock mycket proffsigare ut om du har ett bankgiro i företagets namn och det är enklare att skilja ekonomierna.
Dock inga problem med enskild firma att bara skapa ett extra sparkonto som företaget kan använda om du inte bryr dig om sånt.
Citera
2018-06-07, 16:37
  #2013
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Funderar på att starta ett företag på sidan om mitt vanliga jobb. Säg då att jag har 10.000 kr i företag som jag vill ta ut som lön för att sedan som privatperson köpa indexfonder på svenska börsen.

Tar jag dessa 10.000 kr så kanske jag efter skatt och sociala avgifter får kvar 5-6.000 kr att köpa fonder för. Kan mitt företag istället köpa fonderna direkt? Fördelen är då att jag kan köpa fonder för 10.000 kr istället för den mindre summan.

Möjligt? Fördelar, nackdelar?


Som enskild firma går det inte, men som aktiebolag går det.

Däremot så tillkommer en del kostnader med AB som bankkonto/registreringsavgift/årsredovisning.
Sedan så är det inte helt gratis att göra vinst i företaget med fonderna och vill du ta ut pengarna blir det skatt/löneskatt osv. För 10k så är det inte värt det, men för mycket högre summor kan det vara ett alternativ. Många kändisar som gör så med sitt överskott, men de tar oftast ut lön upp till statlig skatt innan investeringar blir ett sätt att minska skatten.
Citera
2018-06-07, 16:47
  #2014
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Jag tänkte köpa en ny mobil då nuvarande är gammal, hur mycket kan man dra av när man köper mobil? Vad jag förstått så kan man dra av allt på både abonnemang och mobil om den används bara för företaget? Jag tänkte använde privat också hur är det då?

Hittar mobiler där man kan ha två sim kort, en privat och en för företaget på samma mobil. Om jag köper en sådan och skaffar eget abonnemang för företaget kan jag dra av hela kostnaden på mobilen?

PS : Nyligen startat firman så är newbie delux

Om det används i företaget är det inga problem att bokföra på företaget och kvitta momsen.
Inte tillåtet att använda privat utan att förmånsbeskattas, men nära 0% risk att bli upptäckt om man struntar i att anmäla det. Många som utnyttjar detta med elektronik, som mobil/dator. Skatteverket har inte tid att jaga småkronor som fifflas, om de inte kör någon "drive" det året.

Om abonnemanget står på företaget inga problem, att tänka på är att de vanliga abonnemangen för privatpersoner inte får användas av företag vanligtvis. De vill att man ska köpa deras dyrare företagsabonnemang.
Citera
2018-06-07, 23:17
  #2015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Som enskild firma går det inte, men som aktiebolag går det.

Däremot så tillkommer en del kostnader med AB som bankkonto/registreringsavgift/årsredovisning.
Sedan så är det inte helt gratis att göra vinst i företaget med fonderna och vill du ta ut pengarna blir det skatt/löneskatt osv. För 10k så är det inte värt det, men för mycket högre summor kan det vara ett alternativ. Många kändisar som gör så med sitt överskott, men de tar oftast ut lön upp till statlig skatt innan investeringar blir ett sätt att minska skatten.

Tack så mycket för svar! Det var ungefär hur jag trodde att det skulle fungera.

Om alternativet är att betala statlig skatt på lönen, hur mycket bör företaget ge mig i lön innan det är värt att starta ett AB?
Citera
2018-06-10, 21:31
  #2016
Medlem
När en kund betalar in till mitt BG via internet så går det ju att klicka sig fram och se vem personen som betalade var och på så sätt veta vilken faktura det var som betalades.

Men hur går det till med fysiska inbetalningskort? När dom går till banken eller vart dom nu går och betalar med hjälp av inbetalningskortet, hur vet jag vart dom pengarna kommer ifrån då?
För jag antar att en del kommer betala kontant.

Är det helt enkelt ett måste att få kunderna ange någon typ av referens och är det något en bankman sedan knappar in på datorn när pengarna förs över eller hur funkar detta?

Har skaffat dom här inbetalningskorten -> https://imgur.com/a/Ik29Ef0

Vart skriver man isåfall en referens någonstans? Tänkte bara använda fakturanr som referens isåfall och inget OCR nummer för jag har ändå inte automatisk bokföring.


Edit:

En annan sak jag kom på. Har ju momsdeklarerat för första kvartalet nu men kom på några inköp som gjordes tidigare i år som jag ej hade med i momsdeklarationen, och som jag ej ens bokförde, så nu är det väl lite väl sent oavsett men tänkte ändå - Kan jag bokföra det retroaktivt och ta med det i nästa kvartals momsdeklaration? Använder mig av kontantmetoden.
__________________
Senast redigerad av sav 2018-06-10 kl. 22:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback