• 1
  • 2
2018-05-22, 17:31
Medlem
Joeyahoos avatar
Hej!

Jag och min sambo ska flytta snart till en ny lägenhet och vi har anlitat en flyttfirma. Vi är lite förvirrade när det kommer till RUT-avdrag. Jag har studerat hela detta året och levt på CSN endast. Är fastanställd egentligen men har studieledigt. Min tjej får bidrag från försäkringskasssan. Eftersom ingen av oss har jobbat och haft någon fast inkomst detta året, betyder detta att vi inte får RUT-avdrag på flyttfirman?

// Joel
Citera
2018-05-22, 17:35
Medlem
Har ni betalat skatt kan ni göra avdrag...
Citera
2018-05-22, 20:12
Medlem
Joeyahoos avatar
Jag har som sagt CSN, då skattar man inte alls. Likadant med bidrag/lån.
Citera
2018-05-22, 20:45
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeyahoo
Jag har som sagt CSN, då skattar man inte alls. Likadant med bidrag/lån.

Ingen skatt, ingen Rut.

Rut fungerar ju som så att en del av din inbetalda skatt betalas av skatteverket till firman som då får del av dina skattepengar som betalning. Ingen skatt? Inga pengar på kontot som betalningen sker ifrån.

(Väldigt förenklat)
Citera
2018-05-22, 23:56
Medlem
Joeyahoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ingen skatt, ingen Rut.

Rut fungerar ju som så att en del av din inbetalda skatt betalas av skatteverket till firman som då får del av dina skattepengar som betalning. Ingen skatt? Inga pengar på kontot som betalningen sker ifrån.

(Väldigt förenklat)

Så om flyttfirman säger att det kommer kosta 2500kr med RUT avdraget, så kommer jag få betala 5000 till dom??
Citera
2018-05-23, 00:11
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Så om flyttfirman säger att det kommer kosta 2500kr med RUT avdraget, så kommer jag få betala 5000 till dom??
Jupp..

MEN skattade du för 2017?
planerar du jobba i år (2018) och betala skatt?

Om ja på båda så är RUT inga problem.

Edit: om jag kommer ihåg reglerna rätt +3 år sedan
Citera
2018-05-23, 01:21
Medlem
Joeyahoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Jupp..

MEN skattade du för 2017?
planerar du jobba i år (2018) och betala skatt?

Om ja på båda så är RUT inga problem.

Edit: om jag kommer ihåg reglerna rätt +3 år sedan

jag jobbade halva 2017 och jag planerar att jobba 50% fastanställning efter sommaren nu i 2018.
Så du är säker på att det gäller med rutavdrag då?
Citera
2018-05-23, 07:03
Medlem
Citat:
jag jobbade halva 2017 och jag planerar att jobba 50% fastanställning efter sommaren nu i 2018.
Så du är säker på att det gäller med rutavdrag då?

Kommer du att ha inkomst som det betalas skatt för under detta år där skatten överstiger avdraget så går det bra. Vad som gällde förgående år är ej av intresse.

Är det 5000 som totalsumma lär inte rutavdraget bli 2500, avdraget gäller enbart arbetskostnaden, den del som skall täcka fordon och utrustning är inte berättigat till avdrag. Hur stor den delen är bör framgå av den prisuppgift som lämnats.
Citera
2018-05-23, 09:03
Medlem
Joeyahoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kommer du att ha inkomst som det betalas skatt för under detta år där skatten överstiger avdraget så går det bra. Vad som gällde förgående år är ej av intresse.

Är det 5000 som totalsumma lär inte rutavdraget bli 2500, avdraget gäller enbart arbetskostnaden, den del som skall täcka fordon och utrustning är inte berättigat till avdrag. Hur stor den delen är bör framgå av den prisuppgift som lämnats.

Jag kommer ju jobba 50% på ett ställe, där jag tjänar 137kr i timmen redan i början av augusti fram tills året är slut.
Så jag borde nog hinna skatta upp till rut-avdrag i så fall...

Flyttfirman sa att det kostar 2500 kr för 3 timmar. Då är RUT avdraget redan på den kostnaden. Och jag har hört att RUT-avdrag ofta ligger på 50%, så jag antog att den riktiga kostnaden var 5000kr. Men jag har ingen aning egentligen.
Citera
2018-05-23, 09:16
Medlem
Citat:
Jag kommer ju jobba 50% på ett ställe, där jag tjänar 137kr i timmen redan i början av augusti fram tills året är slut.
Så jag borde nog hinna skatta upp till rut-avdrag i så fall...

Flyttfirman sa att det kostar 2500 kr för 3 timmar. Då är RUT avdraget redan på den kostnaden. Och jag har hört att RUT-avdrag ofta ligger på 50%, så jag antog att den riktiga kostnaden var 5000kr. Men jag har ingen aning egentligen.

Stämmer, 50% av arbetskostnaden. De lär väl ha fordon med i spelet också, dessa gäller inget avdrag för.
Citera
2018-05-23, 10:17
Medlem
Joeyahoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer, 50% av arbetskostnaden. De lär väl ha fordon med i spelet också, dessa gäller inget avdrag för.

Japp. Men som sagt..... OM DET NU blir att jag måste betala allt och min skatt som jag kommer betala resten av halvåret inte kommer att räknas. Hur funkar det då?
Betalar jag flyttfirman 2500 nu och så får jag en räkning senare på att betala mer i så fall?
Eller kommer flyttfirman kolla upp det direkt och så får jag punga ut 5000 direkt till dom nu?

Jag är en fattig student som sagt och jag känner att 5000 är för mycket... speciellt när jag flyttar tvärs över gatan och flytten kanske tar max 3 timmar. Så vill helst nu att ni på flashback har rätt. Att min skatt som jag kommer betala resten av detta halvåret kommer räknas.
Citera
2018-05-23, 10:21
Medlem
Citat:
Japp. Men som sagt..... OM DET NU blir att jag måste betala allt och min skatt som jag kommer betala resten av halvåret inte kommer att räknas. Hur funkar det då?
Betalar jag flyttfirman 2500 nu och så får jag en räkning senare på att betala mer i så fall?
Eller kommer flyttfirman kolla upp det direkt och så får jag punga ut 5000 direkt till dom nu?

Jag är en fattig student som sagt och jag känner att 5000 är för mycket... speciellt när jag flyttar tvärs över gatan och flytten kanske tar max 3 timmar. Så vill helst nu att ni på flashback har rätt. Att min skatt som jag kommer betala resten av detta halvåret kommer räknas.

Eftersom det är skatten som betalas innevarande år som räknas så kan du utgå från att betala det lägre beloppet, sedan när året är slut, då blir du återbetalningsskyldig (till skatteverket) om det under året inte betalats in tillräckligt med skatt.

Vill du ha mer detaljer så finns det säkert på skatteverkets sida. Alternativt ring och få bekräftat vad som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in