Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 13:13
  #1
Medlem
Hej. Tänkte berätta vad jag upplevt då jag konsumerat stora mängder koffein och vill höra vad ni tänker och tror om detta.

Normalt så får jag i mig koffein dagligen i flytande form, från källor som kaffe, energidryck och läsk. Har aldrig ätit koffeintabletter eller annan form av koncentrerad koffein. Vid ett fåtal tillfällen då jag druckit för mycket har jag hamnat i det jag själv tror är mindre psykoser.

När jag "trippat" så kunde jag inte skilja på dröm och verklighet, mitt sinne började förvirra syner som överlappade det jag såg i verkligheten. En av synerna jag har sett var en orm som blev större och större exponentiellt, efter en sekund var den 100 gånger större och efter två sekunder var den 10000 gånger större. Jag såg ormen samtidigt som jag var medveten, men då såg jag ingenting med mina ögon, fastän att jag kunde röra kroppen. Den var ihoprullad på samma sätt som en lakritsrem och var liksom ritad på ett gammalt papper, fastän den rörde på sig i ett sjukt mönster. På det gammla pappret var det skrift som jag inte kunde läsa. Allt eftersom ormen växte blev jag mer och mer vansinnig och jag fylldes med en otrolig rädsla som blev större och större eftersom ormen växte. Jag hörde nog också någon form av röst som sa något till mig, kommer inte ihåg vad rösten sa eller om det var en mans eller kvinnoröst. Visionen om ormen har jag fått två gånger då jag druckit mycket koffein.

En annan vision jag fått är känslan av att mitt medvetande har ett span som sträcker sig över stora delar av universum och att jag sedan ser och känner att universum är som ett stort pussel och att pusselbitar hela tiden försvinner från universum och att naturlagarna ändras och att allting blir kaos. När det blir kaos i universum blir det kaos i min hjärna och jag känner en otrolig rädsla. Jag upplever sedan att jag mot min vilja slungas genom världsrymden och blir kastade i ner i stjärnor. Jag märker att jag står inne i badrummet(alltså då i verkligheten) och hade tydligen gått runt i huset hemma och skrattat febrilt och stirrat mina familjemedlemmar djupt in i ögonen med en otäck blick och ett överdrivet flin. Men nu när jag ser mig själv i spegeln så andas jag tungt för att jag är rädd och slungas fram och tillbaka mellan fiktion och verklighet. Detta avslutas efter att jag lugnat mig på soffan.

Varje gång detta hänt har det varit över fort, kanske på 5-15 min. Vad tror ni att detta kan bero på och har ni upplevt liknande? Vill tillägga att jag inte är säker på hur mycket koffein jag druckit vid var tillfälle, det varierar nog mellan motsvarande 4-8 monster energidrickor. Ska tilläggas att jag vid var tillfälle lidit av sömnbrist, inte enormt mycket, men ganska.
Citera
2018-05-06, 13:26
  #2
Medlem
Dissociatives avatar
Låter som rent påhitt om jag ska vara ärlig, förmodligen (om detta nu är sant) så har det mer att göra med sömnbristen än ett överdrivet intag av koffein.

Har själv fått i mig sjuka mängder koffein vid vissa tillfällen, men jag blir bara darrig, stirrig och illamående.
Citera
2018-05-06, 13:43
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Låter som ditt kaffe blivit spetsat med någon mystisk drog, bäst du kollar upp det med ett enkelt urintest!
Citera
2018-05-11, 22:17
  #4
Medlem
grymt101s avatar
Överstimulerad hjärna utan tvekan.
Citera
2018-05-11, 22:31
  #5
Medlem
nutkjells avatar
Koffein är ju svagt psykoaktivt så det är väl inte helt omöjligt att somliga är extra känsliga och reagerar så som du beskriver, även om det låter ganska överdrivet. Men hjärnan är konstig. Kanske är du lite psykotiskt lagd.
Citera
2018-05-12, 11:57
  #6
Avstängd
Plaguetongues avatar
är du säker på att du inte har rökt hash eller ätit svamp?
Citera
2018-05-12, 13:31
  #7
Avstängd
qirteros avatar
autocorrect har tydligen ändrat ketamin till koffein
Citera
2018-05-12, 14:27
  #8
Medlem
Zaaphs avatar
Till skillnad från många i denna tråd så tvivlar jag inte på TS berättelse.

Jag har själv fått hallucinationer av endast sömnbrist + stress. Jag satt vid en eld i skogen och skulle hålla mig vaken. Då såg/anade jag typ riddare på hästar som kom stormande fram ur skogen. När jag kollade närmare var dom borta, men så fort jag kollade in i elden igen så återkom liknande syner. Detta hände flera gånger innan jag till sist fick gå och lägga mig.

Koffein är en centralstimulerande substans, om än inte lika stark som tex amfetamin. Jag skulle gärna vilja påminna om väldokumenterade fall, tex i tripprapporter på flashback, där personer fått hallucinationer av att vara vakna länge på främst centralstimulerande substanser. Det är då inte själva drogen som i sig orsakar hallucinationerna, men snarare att kroppen och hjärnan hålls vakna så längen direke att de börjar funka sämre. Med andra ord en indirekt effekt av drogkonsumtionen snarare än en direkt effekt av drogen.

Delvis med grund i mina egna upplevelser där jag hallucinogerade utan någon drog så tror jag verkligen att det går att "snedtrippa" även med hjälp av koffein.
Citera
2018-05-13, 01:16
  #9
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Det måste ju vara på grund av sömnbristen som TS upplevde detta. Har hänt när jag druckit alkohol och inte sovit så mycket så kan jag höra och även se saker som inte finns.
Citera
2018-05-16, 02:20
  #10
Medlem
Det finns studier som menar att koffein tycks kunna utlösa psykoser. Här är ett sådant fall. Om jag inte minns fel så har även amerikanska FDA gått ut och sagt att koffein kan utlösa psykos. Sen ska vi kanske inte glömma att koffein dödar människor varje år, så det är inte alltid en så harmlös drog som många kanske tror.

Själv har jag under en viss period fått ångestattacker av att dricka kaffe, men detta var märkligt nog under en tid då jag även intog tryptofan utskrivet på recept.
__________________
Senast redigerad av mand71 2018-05-16 kl. 02:26.
Citera
2018-05-21, 19:38
  #11
Moderator
kvm3s avatar
Tripp- och rusrapporter --> Centralstimulantia
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback