Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 14:21
  #49
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du vet uppenbarligen inte hur det går till att köpa en NY bil. Man sätter sig ner med säljaren och fyller i ett formulär med dom olika val som finns, ett av dessa val är färg. När bilen sen tillverkas lackas den i den färg man valt. Naturligtvis är valet begränsat till dom färger som tillverkaren erbjuder.
När jag köpte min senaste Merca gick det inte till så alls. Då kollade jag på de nya bilar de hade inne och prutade på några. Den jag valde hade maximalt med utrustning och hade stått i hallen i 6 månader. Gå in på varje återförsäljare så kan du se att det finns nya bilar som redan står där.
På Veho har de säkert 100 nya bilar.
Har du aldrig sett nya bilar som är färdiga, du högmodige och nedlåtande människa?
Citera
2018-05-19, 14:55
  #50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vilket ju i sig är ett skäl till att man kan pruta ner priset. Om man vill ha en viss konfiguration på bilen men handlaren istället har ett antal bilar i lager som inte riktigt är det som man önskat så är man ju i en annan förhandlingsposition än om man beställer en bil. Den står där den står, den kostar pengar och har dessutom kostat handlaren mindre i inköp eftersom denne givetvis gjort så för att få en bra deal. Då är det rimligt att även slutkunden får en del av den kakan.
Så är det givetvis. Bilfirmorna vill ju ha en så bra cashflow som möjligt och en lagom stor avans på affären.
Citera
2018-05-19, 14:55
  #51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2018-05-19, 17:37
  #52
Medlem
Docsnuggelss avatar
Samma här som på allt annat som säljs. Försäljaren har ju en vinstmarginal. Självklart skall man pruta och har du tur så pratar du med en bra försäljare som kan hjälpa dig. Dom vill gärna sälja bilen till fullpris och ge dig rabatt på tillbehören men stå bara på dig
Citera
2018-05-19, 18:14
  #53
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag har bara köpt en ny bil, och det var min före detta tjänstebil, en Ford Ranger. Säljaren sa att eftersom det var ett företag som köpte bilen var det helt andra rabattsatser. Jag fick utan att pruta 50,000kr och en uppsättning vinterdäck på alufälgar i rabatt. Det kände jag mig helt nöjd med. Visserligen fick jag vänta i 6 månader innan bilen kom, men det var det värt.
När jag skulle hämta ut tjänstebil på ett annat företag jag jobbade på fick jag en lista på rabattsatser hos olika märkeshandlare, det blev ingen bil den gången, men när jag gick till Volvo som privatperson och berättade att vilken rabatt jag skulle få om jag köpte bilen på jobbet, sa säljaren att den rabatten kunde jag inte räkna med som privatperson.
Citera
2018-05-19, 21:32
  #54
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Grattis!
Jag tror att ts och vi andra skulle uppskatta om du kunde berätta lite om hur du bar dig åt?
Sa bara till idioten att bilen såg risig ut o att ja skulle ge 200 000...då säger jäveln att han inte kan pruta.. Då sänker ja mitt bud till 170k o sa att han fick fundera på budet så ringde han förut o sa att han ville ha 190 men jag sa glöm det ditt handikapp (sa inte så men tänkte så) o då fick han nöja sig med 170k /170000 insatt ist. Svart såklart o utan papper pengarna på kontot o nycklarna i hand så går det till med idioter....

Bilen va en väldigt fin och ombyggd Silva på 700 kvicka jävlar klös blir det ialafal och den spinner som en liten katt
Citera
2018-05-21, 17:26
  #55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nja, i vissa prissegment är det vanligast att bilhandlaren beställer en laddning bilar och säljer av. Då brukar det bli lite blandade paket och färger.
Jo, jag vet att det förekommer. Det är lite som att köpa en påse Gott & Blandat istället för att plocka det man själv verkligen vill ha. Det blir varken bättre eller billigare. Men visst, känslan att få köra en "Hedin Edition" kanske är översvallande.


Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När jag köpte min senaste Merca gick det inte till så alls. Då kollade jag på de nya bilar de hade inne och prutade på några. Den jag valde hade maximalt med utrustning och hade stått i hallen i 6 månader. Gå in på varje återförsäljare så kan du se att det finns nya bilar som redan står där.
På Veho har de säkert 100 nya bilar.
Har du aldrig sett nya bilar som är färdiga, du högmodige och nedlåtande människa?
Självklart finns det demobilar som stått i hallen i sex månader, men dom är enl. mitt sett att se på saken ej nya bilar.
Citera
2018-05-21, 18:41
  #56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jo, jag vet att det förekommer. Det är lite som att köpa en påse Gott & Blandat istället för att plocka det man själv verkligen vill ha. Det blir varken bättre eller billigare. Men visst, känslan att få köra en "Hedin Edition" kanske är översvallande.

Självklart finns det demobilar som stått i hallen i sex månader, men dom är enl. mitt sett att se på saken ej nya bilar.
Kan väl ligga nåt i det kanske.
Citera
2018-05-23, 22:42
  #57
Medlem
Säg som george i seinfeld, one more step and im walking.
Citera
2019-02-13, 21:03
  #58
Medlem
gulkiosks avatar
Ska precis köpa bil och hittade den här tråden. Köpet är mitt första någonsin av bil men jag räknar kallt med 3-5% på demo och 6-8% på ny bil. Siktar på bil i 300 000 - 400 000kr-klassen. Tycker att det ska finnas marginal kvar till säljaren men om medlemskap i diverse föreningar ger rabatt (8-10% +bonus) samt att min firma kan få 11% på priset vid tjänstebil så har jag svårt att se att marginal saknas. Vill ha bilen snabbt och köper därför lagerbil.
Citera
2019-03-19, 14:45
  #59
Medlem
gulkiosks avatar
Det går allt att pruta vid nybilsköp.

Har totalt tagit in tre offerter på bil och ligger på 6-8% på annonserat pris. Så här ser det ut.

Bll 1)
Listpris 338 000 Annonserat pris 328 000 Förhandlat pris 301 000 = 11% på listpriset eller 8% på annonspris
Bil 2) Listpris 363 000 Annonserat pris 353 000 Förhandlat pris 331 000 = 9% på listpris eller 6% på annonserat pris
Bil 3) Lisrpris ? Annonserat pris 325 000 Förhandlat pris 299 000 = 8% på annonserat pris.

Lagerbil under högkonjunktur.
Inget övrigt ingår (d.v.s. inga vinterdäck, skidboxar eller liknande.)
Citera
2019-06-16, 11:06
  #60
Medlem
Epimetheuss avatar
Beställde en ny Skoda Kodiaq, fullutrustad sånär som på virtuell pedal och parkeringshjälp, i våras.
Listpris för bilen är 475.000:-, jag betalar 404.000:-. Det ger en rabatt på 15%.

Jag bytte in en bil, (eftertraktad modell, SUV av tyskt fabrikat, och det finns ingen till salu inom 35 mil), som dock har ett par mindre lackskador, stenskott och som snart ska servas. Inte i toppskick, men inte nedgången och risig heller.

Jag fick ca 30.000:- mindre i inbyte för min bil än marknadsvärdet.
Då slipper jag dock åtgärda ett enda fel på bilen, jag slipper "Bästa priset-bruschor", och jag kan njuta av det problemfria i att bara köra min bil till handlaren, ge honom nycklarna och köra min nya bil därifrån.

Jag resonerar som så, att det jag hade kunnat förhandla fram i frågan om ett bättre inbytespris på min bil hade jag förlorat i den andra änden på nypriset på den nya bilen.

Försäljaren hade kunnat betala 10.000:- under marknadspris för inbytet, men "bara" givit mig 50.000:- rabatt på nybilen. Då hade jag tyckt att jag hade fått jättebra betalt för min bil, men summan hade blivit densamma i slutänden.

När jag ser till hela affären i sin helhet så är jag nöjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback