• 13 866 online
  • 1 171 222 medlemmar
  • 60 399 926 inlägg
2018-05-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Som jag förstått det, och jag är ingen expert på området, tar Lendify en avgift från långivare för att låna ut samt en avgift från låntagare vid teckning av lån. De sitter på sidlinjen helt utan risk och håvar in pengar. Skulle en eller flera låntagare inte betala tillbaks blir investeraren lottlös medan Lendify fortfarande får sin skuld indriven. Vad händer vid en lågkonjunktur där arbetslösheten ökar och investerarna, vilka Lendify är beroende av, flyr fältet? Borde ju vara betydligt bättre och säkrare med börsen alternativt köpa upp Lendify och bli ägare.
Det är rimliga frågor du ställer. Ingen svensk P2P har prövats i lågkonjunktur. Jag sålde hela min portfölj hos lendify dels för att jag tyckte avkastningen var för dålig gentemot risken samt att jag såg att kreditförlusterna ökade hela tiden (manuell investering). Jag har kvar depå på savelend, tycker deras spridning med företagslån, små konsumentlån samt fakturor (främst sistnämnda) känns bättre.
Citera
2018-05-20, 16:52
Medlem
Pudersockers avatar
Ja det är fullt rimliga tvivel, Lendify har en s k kreditförlustfond (om man väljer autoinvestkonto) som sägs kunna täcka en del av riskerna (inte allt) och Brocc de säger rakt ut att man kan räkna med 2,45% förlust (men den kan både bli mindre eller större i verkligheten). Så den risken finns men så är det med all investering det finns inget riskfritt sätt att få pengar att växa, här är risken några få procent och för det får du runt dryga ca 6% och uppåt i ränta om du satsar pengarna där. Att de i sin tur inte har nån risk utan bara håvar in stålarna ja men de ska väl ha nåt för att göra detta möjligt, de befinner sig också på en konkurrensutsatt marknad. OM det skulle bli en riktigt rejäl börskrasch nån gång, så kommer vi ju förlora ännu mer på aktier, och ännu mer om man lånat ut till företag, privatpersoner kan inte lika lätt gå i konkurs så de försöker alla fall så gott som möjligt betala, men några procent kommer misslyckas. Men räkna med det ja.
Glömde, både L. och B. erbjuder också låntagarna att teckna låneskyddsförsäkring, det är ju bra för oss investerare också, i Brocc t ex kan jag se att 80% av mina låntagare tecknat den. (fast det kanske är ett dåligt tecken för mig egentligen??)

Kan tillägga att så här långt har jag ca 50 stycken lån i Brocc på alla vardera 250 kr, på Lendify har jag något fler men värda lite mer ojämnt, det är uppdelat på så många just för att om några av dem skulle trilla bort så är det många andra kvar. Men detta är inte heller min enda investering, har mera i fonder, men som alla vet ju fler ägg i flera korgar desto bättre så detta är bara ytterligare en sådan korg ser jag det som.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-05-20 kl. 17:14.
Citera