Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 23:02
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Nej, det gör de tyvärr inte. Jag antar att det är för att du inte måste ha en klocka, det är bara rekommenderat.
Tanken är väl kanske säkert att man ska lära att förflytta sig osv utan att veta klockan. Vild gissing bara. Fast de flesta har väl klocka på sig ändå Nu blev det mycket gissing haha! :P
Citera
2018-05-20, 03:34
  #26
Medlem
213374Us avatar
Det är lustigt hur saker förändras. Vi fick inte bära klocka, men fick ha en analog utan någon form av belysning i fickan.
Citera
2018-05-20, 13:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Klarar den av typ jord/gyttja och sånt? Fuktigt klimat? Såg väldigt bra ut och billig! Kanske blir en sån för mig själv!

Jag köpte min inför repmånad förra hösten (närskydd) och kan säga att jag var nöjd med den.
Om den klarar av gyttja och jord vet jag inte, men min lever fortfarande efter rejäla spöregn, duschar och svettningar.
Den överlevde även tryckvågen från 12 st fullbumpor med granatgeväret.

Så länge du inte rycker in till attackdykare klarar den sig nog.
Om den nu inte skulle överleva så är det inte hela världen då den bara kosta en femhunka jämfört med tre femhunkor som g-shocken.

Sen om man behöver klocka öht. kan man tvista länge om. Som gruppchef, visst, där finns ett behov. Som vanlig soldat så har man oftast någon annan som håller reda på allt åt dig, du bara gör som du blivit tillsagd.

Min rekommendation är denna: köp klockan, använd den om behov finnes, om inte, lämna den i skåpet.

Frågor på det? Kan det omöjligt vara! Verkställ!
Citera
2019-10-22, 21:17
  #28
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tänk på att allt ljus inte är synligt för det mänskliga ögat. En mer eller mindre smart klocka som kommunicerar med sin omgivning kan pejlas av en fiende. Den kan också samla in data som kan hamna på fel plats. Se https://www.theguardian.com/world/20...-us-army-bases

Så jag rekommenderar en dum klocka.
Exaktemente.

Satsa på en bra Tysk dum-klocka med Schweiziskt urverk. Välj någon mörk modell med reptåligt safirkristallglas. ("Dum" är det nya smart.)
https://www.khs.net/en/khs-tactical-watches.html
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2019-10-22 kl. 21:20.
Citera
2019-10-22, 21:57
  #29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om nu klocka behövs, står verkligen inte FM för den då?
Det verkar konstigt att betala själv för ett militärtält behov.

Man behöver ingen klocka om man alltid vet vad klockan är, hur lång tid det var sedan man startade tidurständaren, hur många minuter man gått på stigen (med känd steglängd), ifall det är tre, två eller en minut kvar till stormningen skall slås ut, etc etc.

Kollar nostalgiskt in min kromade fickrova med kronograf, snyggt märkt med tre kronor-emblemet... Sådana fick man ut om man inte kunde det ovanstående av sig själv. Min fick synkas vid varje ordergivning - den drog sig något ohemult. Den hade nog haft ett hårt liv innan Bergakungen lade vantarna på den.

I militärtältet kan man eventuellt klara sig utan.

En relativt billig klocka (så man inte gråter blod om den försvinner i kriget), tidtagare (sk "kronograf") och med ett kardborrearmband så den kan bäras UTANPÅ uniformsärmen är en bra ide. Likadant, svart och gärna med visare, lättare att bedöma snabbt. G-Shock är säkerligen gångbar. Man kan resonera runt vad den kostar och ifall man verkligen får valuta för extrakostnaden jämfört med en rimlig "knockoff-kopia". Den bör vara "dum", men det är de flesta i rimlig prisklass.

Jag (som är litet klockoman) skulle INTE ta med mig en bra tysk "dumklocka" med schweiziskt urverk, vare sig i kriget eller på fel ställe i stan. Det här klockor för livet, bara livet inte går ut på att kasta sig på mage i okända gropar och prioritera vapenverkan före rena manschetter - typ.
Citera
2019-10-22, 22:14
  #30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man behöver ingen klocka om man alltid vet vad klockan är, hur lång tid det var sedan man startade tidurständaren, hur många minuter man gått på stigen (med känd steglängd), ifall det är tre, två eller en minut kvar till stormningen skall slås ut, etc etc.

Kollar nostalgiskt in min kromade fickrova med kronograf, snyggt märkt med tre kronor-emblemet... Sådana fick man ut om man inte kunde det ovanstående av sig själv. Min fick synkas vid varje ordergivning - den drog sig något ohemult. Den hade nog haft ett hårt liv innan Bergakungen lade vantarna på den.

I militärtältet kan man eventuellt klara sig utan.

En relativt billig klocka (så man inte gråter blod om den försvinner i kriget), tidtagare (sk "kronograf") och med ett kardborrearmband så den kan bäras UTANPÅ uniformsärmen är en bra ide. Likadant, svart och gärna med visare, lättare att bedöma snabbt. G-Shock är säkerligen gångbar. Man kan resonera runt vad den kostar och ifall man verkligen får valuta för extrakostnaden jämfört med en rimlig "knockoff-kopia". Den bör vara "dum", men det är de flesta i rimlig prisklass.

Jag (som är litet klockoman) skulle INTE ta med mig en bra tysk "dumklocka" med schweiziskt urverk, vare sig i kriget eller på fel ställe i stan. Det här klockor för livet, bara livet inte går ut på att kasta sig på mage i okända gropar och prioritera vapenverkan före rena manschetter - typ.
Jag slutade bära klocka för länge sedan.
Om militären vill att jag håller reda på tiden, då är det väl rimligt at de håller mig med ett ur.
Är du skyttesoldat och van att bära så, varför inte en moraklocka. 😁

Exit.
Ofrivilligt hamnade jag i statens militärorganisation, att jag skulle köpa mig en klocka för andras behov är mig helt främmande.
__________________
Senast redigerad av pollenper 2019-10-22 kl. 22:17.
Citera
2019-10-23, 07:20
  #31
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Du ska bara veta hur lite ljus i mörker det behövs för avslöja en position. Glöden från en cigarette ser du på några hundra meter. Så vad tror du en klocka med ljus gör då . Men Sieko har några som heter G-chock som ska vara robusta.

Finns klockor för blinda som kan läsas av med fingertopparna. Inget ljud, inget ljus. Sån ska du ha.
Citera
2019-10-23, 11:10
  #32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag slutade bära klocka för länge sedan.
Om militären vill att jag håller reda på tiden, då är det väl rimligt at de håller mig med ett ur.
Är du skyttesoldat och van att bära så, varför inte en moraklocka. 😁

Exit.
Ofrivilligt hamnade jag i statens militärorganisation, att jag skulle köpa mig en klocka för andras behov är mig helt främmande.

Från försvarets egna tips:
Det här måste du ta med dig till utbildningsstarten

Antagningsbesked.
Giltig ID-handling, körkort om du har.
Toalett- och hygienartiklar.
Kontaktuppgifter till anhörig.
Eventuella mediciner.

Det här rekommenderas också att du tar med
Träningsskor (alla rekryter blir tilldelade träningsskor men det kan
vara bra att ha med sig egna).
Kontanter (vissa förband har kiosk/affär, men alla tar inte kort).
Klocka med tidtagning.
Civila kläder.

Givetvis kommer ingen att tvinga dig (eller någon annan) att anskaffa en klocka enkom för militärtjänsten, men det är en smal sak att trissa rekryter utan god tidsuppfattning. När man litet fåraktigt förklarar att man är sen till uppställningen med brist på klocka finns det lösningar på detta.

Lösningarna bygger inte på att man får en klocka, om man säger så.
Citera
2019-10-23, 12:55
  #33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Från försvarets egna tips:
Det här måste du ta med dig till utbildningsstarten

Antagningsbesked.
Giltig ID-handling, körkort om du har.
Toalett- och hygienartiklar.
Kontaktuppgifter till anhörig.
Eventuella mediciner.

Det här rekommenderas också att du tar med
Träningsskor (alla rekryter blir tilldelade träningsskor men det kan
vara bra att ha med sig egna).
Kontanter (vissa förband har kiosk/affär, men alla tar inte kort).
Klocka med tidtagning.
Civila kläder.

Givetvis kommer ingen att tvinga dig (eller någon annan) att anskaffa en klocka enkom för militärtjänsten, men det är en smal sak att trissa rekryter utan god tidsuppfattning. När man litet fåraktigt förklarar att man är sen till uppställningen med brist på klocka finns det lösningar på detta.

Lösningarna bygger inte på att man får en klocka, om man säger så.
Jag lumpade 1971.
Din första lista skulle vi ha med, det är tom rimligt.
Lista 2 minns jag inte att vi hade någon.

Nu hade jag inget behov av någon klocka eftersom det alltid var någon som skrek när det var dags. 😁

När jag nu var inkallad med tvång så skulle jag protestera hejvilt om förväntades betala själv.
Jag blir faktiskt förvånad över att militären skulle kräva en pengainsats av mig.
Citera
2019-10-23, 14:12
  #34
Medlem
PlutoJs avatar
https://mwcwatches.com/
Citera
2019-10-23, 14:42
  #35
Medlem
accumuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Hej! Jag rycker in i juli och måste köpa en bra klocka. Kan någon rekommendera en bra klocka som passar till försvarsmaktens verksamhet? Dvs upplyst display, vattentät, gärna tidtagarur osv. Helst inte alltför dyr. Jag har funderat på att köpa en billig från Clas Ohlson men då kanske det finns en risk att den går sönder snabbt? Tar gärna emot alla tips

Köp billigaste möjliga variant av G-Shock eller Baby-G, förslagsvis någon av modellerna DW-5600 eller G-2900.
Citera
2019-10-23, 23:18
  #36
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Hej! Jag rycker in i juli och måste köpa en bra klocka. Kan någon rekommendera en bra klocka som passar till försvarsmaktens verksamhet? Dvs upplyst display, vattentät, gärna tidtagarur osv. Helst inte alltför dyr. Jag har funderat på att köpa en billig från Clas Ohlson men då kanske det finns en risk att den går sönder snabbt? Tar gärna emot alla tips

Kan vara för billig och ömtålig om du köper klockan på typ Clas O. Risken är ju att armbandet går sönder eller nåt liknande.

Jag skulle rekommendera en relativt billig klocka från Casio med gummiarmband, tydlig urtavla, belysning och vattentät till 100m. Lite robust, men inte för klumpig (och dyr) à la G-Shock. Det räcker gott och väl för 99% av alla tjänster där ute!

Här är några billiga exempel:

https://www.klockmagasinet.se/casio-...tion-w-800hg-9

https://www.klockmagasinet.se/casio-...mrw-200h-2bvef

https://www.klockmagasinet.se/casio-...tion-f-201wa-1

Lägg inte pengar på en stor kantig G-Shock för 1200:- eller mer.. Som du ändå riskerar att repa och ha sönder armbandet på. Som blir bökig under muddarna på tröjorna och som fastnar över allt.

Köp i stället den där biffiga klockan (G-Shock, MWC, Suunto eller Luminox eller whatever..) som en ”belöning” till dig själv när du tar anställning sen..
__________________
Senast redigerad av Macke85 2019-10-23 kl. 23:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback