Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-17, 12:07
  #25
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vi köpte en sån här bur från Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/rattbur-stor-52x20x20cm.html

La in lite kex och ris. Vi spillde lite ris utanför också när vi la dit det.

Nu på morgonen har kreaturet varit och ätit upp allt UTANFÖR buren, men inte inne i.

Fungerar den där buren bara på råttor? Om det är en mus kanske den klättrar över utan att utlösa fälldörren?
Lägg inget utanför buren. Är det en mus äter den sig mätt och kommer tillbaka.
Citera
2018-05-20, 10:39
  #26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ptja, jag vet inte, men råttfällan har slagit igen två nätter i följd, men inte ett djur inne i den. Kan den vara så konstruerad att skakningar i golvet löser ut den?

Tredje natten så har den inte gjort det.

Min gissning är att musen/råttan/jättekackerlackan/vaddetnuär har dragit vidare till bättre jaktmarker än en torr lokal utan mat. T ex finns det soptunnor runt knuten, där det väl finns smaskigt hushållsavfall.
Citera
2018-05-20, 10:46
  #27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ptja, jag vet inte, men råttfällan har slagit igen två nätter i följd, men inte ett djur inne i den. Kan den vara så konstruerad att skakningar i golvet löser ut den?

Tredje natten så har den inte gjort det.

Min gissning är att musen/råttan/jättekackerlackan/vaddetnuär har dragit vidare till bättre jaktmarker än en torr lokal utan mat. T ex finns det soptunnor runt knuten, där det väl finns smaskigt hushållsavfall.
Kanske beror det på vibrationer i golvet, kanske beror det på att råttan – eller vad det är – har lyckats med konststycket att utlösa den (möjligen utifrån) utan att fastna själv. De små livens intelligens ska inte underskattas.

Om ni inte hittar mer råttlort är det så klart ett indicium på att råttan tagit sig vidare.

Jag hade ett hus där möss gärna tog sig in, och jag höll på i flera år med musfällor och elände. Efterhand fick jag nog och gick igenom rum för rum systematiskt – särskilt i källaren – och stängde alla ingångar de hade in i huset. Det visade sig vara en hel del; möss kan nämligen enligt hörsägen klämma sig igenom en 5 mm bred öppning för att ta sig in dit de vill, så det tog sin lilla tid. Men träget arbete och en smula eftertanke gjorde att de till sist inte hade några ingångar alls, och jag slapp klydda med musfällor. Det var det helt klart värt.

Det bör också sägas att det inte bara är tillgång på mat som lockar till sig gnagare. Så här års vill de gärna bygga bo och klämma ur sig ungar i en skyddad miljö, så det kan lika gärna ha varit det som drev den/dem in i er lokal.
Citera
2018-05-20, 10:52
  #28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Kanske beror det på vibrationer i golvet, kanske beror det på att råttan – eller vad det är – har lyckats med konststycket att utlösa den (möjligen utifrån) utan att fastna själv. De små livens intelligens ska inte underskattas.

Om ni inte hittar mer råttlort är det så klart ett indicium på att råttan tagit sig vidare.

Jag hade ett hus där möss gärna tog sig in, och jag höll på i flera år med musfällor och elände. Efterhand fick jag nog och gick igenom rum för rum systematiskt – särskilt i källaren – och stängde alla ingångar de hade in i huset. Det visade sig vara en hel del; möss kan nämligen enligt hörsägen klämma sig igenom en 5 mm bred öppning för att ta sig in dit de vill, så det tog sin lilla tid. Men träget arbete och en smula eftertanke gjorde att de till sist inte hade några ingångar alls, och jag slapp klydda med musfällor. Det var det helt klart värt.

Det bör också sägas att det inte bara är tillgång på mat som lockar till sig gnagare. Så här års vill de gärna bygga bo och klämma ur sig ungar i en skyddad miljö, så det kan lika gärna ha varit det som drev den/dem in i er lokal.

Ja, de är ju inte stora de små lortarna, men jag TROR inte jag sett flera på nån dag.

Det är ju den stora fasan, att den bott in sig och börjar föröka sej. Lokalen är inte så stor, och det finns inte så många sätt att ta sej in, utom under diskbänken där det är lite svårt att felsöka utan att riva hela skiten.
Citera
2018-05-20, 10:56
  #29
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ja, de är ju inte stora de små lortarna, men jag TROR inte jag sett flera på nån dag.

Det är ju den stora fasan, att den bott in sig och börjar föröka sej. Lokalen är inte så stor, och det finns inte så många sätt att ta sej in, utom under diskbänken där det är lite svårt att felsöka utan att riva hela skiten.
Då kan du ge dig på att det är där de tar sig in. Kanaler för avloppsrör och vattenledningar är som musmotorvägar ibland... Men det bör ni kanske prata med fastighetsägaren om – ifall problemet skulle fortsätta.
Citera
2018-05-20, 11:03
  #30
Medlem
Drama-Llamas avatar
En annan variant är förstås att låna en katt och låta den övernatta i lokalen. De är många gånger effektivare än den bästa av gnagarfällor.
Citera
2018-05-20, 11:30
  #31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
En annan variant är förstås att låna en katt och låta den övernatta i lokalen. De är många gånger effektivare än den bästa av gnagarfällor.
Vi har faktiskt pratat med någon om det.
Citera
2018-05-24, 16:24
  #32
Moderator
Ruskigbusss avatar
För de som eventuellt skulle få ett liknande problem så kan jag berätta upplösningen på detta rafflande drama.

Burfällan från Bauhaus - fungerade inte alls. Två nätter i följd så slog fällan igen, men utan att någon gnagare var inne i den.

En tekniker från en utrotningsfirma var här och satt ut ett antal slagfällor och efter någon natt så blev det fångst.
En hyfsad stor råtta satt i fällan vid toaletten.

Nu hoppas vi bara att den inte hunnit yngla av sej, men magen var hyfsat stor.

För den med morbida intressen: https://imgur.com/a/VYqiDjS

Slutsats: Om något sådant händer - ring hyresvärden som skickar ut en utrotare som löser problemet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback