Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-18, 16:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Är du dum eller har du bara otur när du tänker?

Så här är det: Batterispänningen i bilen när motorn är på, ska vara runt 13,8-14/15 volt om allt är i sin ordning. TS har en kass rem, TS ska byta rem. Skitlätt på en gammal Volvo 740, köp en rem på Biltema (duger jättebra!) för typ 100 spänn.

Har TS otur, kan det vara kolen alternativt laddningsregulatorn som är kass. Minns jag rätt, jäkla länge sedan jag hade en 740, så är regulator och kolen i samma utbytessats. Kostade jäkla länge sedan 190:- inklusive moms.

Men TS ska testa ABSOLUT att byta rem först, och om batteriet är äldre än fem år, satsa på ett nytt batteri också. En cell i batteriet kan ha dött. Men testa först med ny rem, kvarstår problemet, köp nytt batteri. Bor TS söder om Dalälven, duger ett Biltemabatteri utmärkt.

Funkar det ÄNDÅ inte, ska TS byta regulator (inklusive kol, brukar vara i samma sats) på generatorn.

Funkar det ÄNDÅ ÄNDÅ ÄNDÅ inte, får TS göra en grundläggande felsökning på bilens elsystem.

OBS: Kolla också om jordflätorna finns kvar och fungerar, det är skitlätt och billiga att byta om det skulle behövas. Bortrostade jordflätor kan ställa till det rejält med en bils elsystem..

Det där med humor är inte din grej antar jag...
Men varför är du så otrevlig?

Varför varierar volten om remmen är kass?
Är remmen kass så laddar inte generatorn.

Ett Biltemabatteri duger överallt i Sverige.,
Vad menar du är annorlunda i ett Biltemabatteri jämfört med ett batteri inköpt i en annan affär?

Byt batteri så är problemet troligen löst.
Citera
2018-05-18, 16:20
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nä, varken du eller jag känner till exakt hur dålig generatorremmen är, förutom vad vi har läst här i tråden. Men uppenbart är den dålig enligt TS själv, och då ska den såklart bytas.
Kostar som sagt inte mycket pengar, svett eller möda.

Problemet som TS frågade efter är uppenbart löst genom råden jag gav, och därmed sätter jag från min sida punkt här för din "sidodiskussion".

Lider du av hybris månntro?
Kanske han följde mina råd och löste problemet?
Jag skev som bekant mitt råd först

Hur vet du att problemet är löst?
Har jag missat ett inlägg från TS där denne basunerar ut att allt är löst?

Det går för övrigt o köra med strumpbyxor som generatorrem.
Citera
2018-05-18, 18:40
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Ojdå, här blandas det och ges friskt här i tråden!
Givetvis ska man se över hela elsystemet när man ändå håller på med en över 30-årig bil. Speciellt om elsystemet är så försummat att generatorremmen är narig och sprucken. Sätter man ändå igång och ska fixa problemet, är det väldigt lite extrajobb att fixa allt det jag räknade upp i mitt förslag.

Byt rem (den är förbrukad) och sannolikt är batteriet också kasst, möjligen med en bränd cell.

Otrevlig har jag väl aldrig varit?
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-18 kl. 18:53. Anledning: fixade typo
Citera
2018-05-18, 19:43
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ojdå, här blandas det och ges friskt här i tråden!
Givetvis ska man se över hela elsystemet när man ändå håller på med en över 30-årig bil. Speciellt om elsystemet är så försummat att generatorremmen är narig och sprucken. Sätter man ändå igång och ska fixa problemet, är det väldigt lite extrajobb att fixa allt det jag räknade upp i mitt förslag.

Byt rem (den är förbrukad) och sannolikt är batteriet också kasst, möjligen med en bränd cell.

Otrevlig har jag väl aldrig varit?

Blandas?

Ja när man ändå är igång, varför inte plocka isär hela bilen och skrapa rost från samtliga balkar, byt ut alla rostiga skruvar, köp ny vindruta ifall det är stenskott där och plana toppen.

Vad är det för vits med att "se över" ett elsystem som för övrigt kanske fungerar?
Hur försummar man ett elsystem? Ska man smörja in alla elkablar till bilstereon varje år?
Det är väl för fan ett hästjobb att se över varenda elkabel i en bil. Det är ju kilometervis med kabel.

Kör med remmen tills den går av. Ersätt den då med en damstrumpa av nylon.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Är du dum eller har du bara otur när du tänker?

Att kalla folk dumma och att ha otur när de tänker, det tycker du inte klassas som att vara otrevlig?
Citera
2018-05-18, 19:58
  #29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Blandas?

Ja när man ändå är igång, varför inte plocka isär hela bilen och skrapa rost från samtliga balkar, byt ut alla rostiga skruvar, köp ny vindruta ifall det är stenskott där och plana toppen.

Vad är det för vits med att "se över" ett elsystem som för övrigt kanske fungerar?
Hur försummar man ett elsystem? Ska man smörja in alla elkablar till bilstereon varje år?
Det är väl för fan ett hästjobb att se över varenda elkabel i en bil. Det är ju kilometervis med kabel.

Kör med remmen tills den går av. Ersätt den då med en damstrumpa av nylon.



Att kalla folk dumma och att ha otur när de tänker, det tycker du inte klassas som att vara otrevlig?

Beror på sammanhanget detta sägs. Men visst, kör på med en gisten rem, och dra av dina damstrumpor, istället för att enkelt, billigt och lätt byta remmen till en ny och fin, som inte går av därute i skogen mitt i vintern.. Mitt i natten. (Gammalt gummi blir ännu sämre vintertid..)

Går man ut med rådet att strunta att byta en gisten rem, då är man antingen dum i huvudet eller har rejält otur när man tänker. Arbetstiden är under 10 minuter på en gammel 740, kostnad för ny rem är typ 100 spänn.
Citera
2018-05-20, 10:33
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En kass rem är nog en "medbrottsling", bör bytas ut så snart som möjligt enligt TS egna beskrivning hur remmen ser ut..

Är bilbatteriet många år gammalt, så kan en cell ha dött. Kan anas lite på batterispänningen, dock mäter TS spänningen galet fel, ska mätas som jag sa förut! (Multimeter direkt på batteriet vid tomgång!)

Jordflätorna är antagligen slut på en cirka 30 år gammal 740, ska också kollas/bytas ut vid behov.

Sedan som steg fyra eller fem, (tappat räkningen nu), så byt regulator och kol på generatorn. Finns utbytessatser för relativt liten peng. (Kräver dock en viss fingerfärdighet!)

Edit: Lite off topic: Om TS ändå börjar att skruva på sin gamla kvalitetsvolvo, och övrig service är i lika risigt skick:
Köp en dunk delsyntet+oljefilter+luftfilter+tändstift+fördelar lock och rotor, och fixa detta också på samma gång!
-Då har TS antagligen en bil som håller tills nästa istid!
(Sorry för OT, men var skrivet i bästa välmening..)
Tack så mycket för dina utförliga svar. Är sjuk just nu men går titta närmare på de du har föreslagit ovan! Tack igen

mvh hampus
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback