Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 15:46
  #169
Medlem
Nä,så roligt ! Radio menar jag . Får kolla detta ikväll kanske, när barnen har lekt färdigt..
Citera
2018-05-19, 17:47
  #170
Medlem
Docsnuggelss avatar
Jag har en fru som alltid vill släpa med mig till Pinchos men jag är så jävla trött på konceptet. Var jättekul att testa på det första gången och några gånger efter det, men jag föredrar en vanlig maträtt. Tapas är sjukt överskattat.
Citera
2018-05-19, 19:05
  #171
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Docsnuggels
Jag har en fru som alltid vill släpa med mig till Pinchos men jag är så jävla trött på konceptet. Var jättekul att testa på det första gången och några gånger efter det, men jag föredrar en vanlig maträtt. Tapas är sjukt överskattat.
Det funkar, är hyfsat gott... men brukar gå direkt därifrån till max eller donken för att inte svälta ihjäl resten av kvällen.

Inget ställe jag föreslår när vi är på väg ut..... men ibland blir man nerröstad.
Citera
2018-05-19, 22:25
  #172
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag hatar tapas av en konstig anledning. Jag förknippar det med bögar.
Det kanske är namnet tap ass. Det kan även vara att jag var på grand canaria och upptäckte att det kryllade av bögar och alla skulle äta tapas överallt.
Det låter extremt bögigt av dig att hitta en koppling mellan det tvåstaviga ordet tapas och en suspekt homosexuell aktivitet. Dags att komma ut ur garderoben kanske?
Citera
2018-05-20, 10:21
  #173
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad är normalkost och normal mat enligt dig då? Normalkost brukar handla om att man äter "vanlig" mat, och inte har någon diet/specialkost som påverkar vad man äter. Tapas kan då vara normalkost. Samma sak med "normal mat", det handlar ju om att man får det i form av smårätter istället.

Om du inte vill äta tapas, varför går du då till en tapasrestaurang och smygäter medhavd mat? Går du dit för sällskapets skull? Ni kan ju då försöka komma överens om att välja ett annat ställe som passar er båda.
Ibland går man ut med en tjej och då bestämmer de var man vill äta.. (ren jävla lycka om det inte blir nå veganskit)
Nej, jag har inte med medhavd mat som smygäts, men har flera gånger gått raka vägen ifrån en middag till Max, Burgerking eller rent av donken för att få något i mig!
Citera
2018-05-20, 12:00
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ibland går man ut med en tjej och då bestämmer de var man vill äta.. (ren jävla lycka om det inte blir nå veganskit)
Nej, jag har inte med medhavd mat som smygäts, men har flera gånger gått raka vägen ifrån en middag till Max, Burgerking eller rent av donken för att få något i mig!

Citerade 1900-talet, som påstår att h*n kan ta med mat till tapasställen och smygäta maten där.

Det är ju inte särskilt lyckat om en person bestämmer var ni ska äta, medan du helst inte vill äta där. Oavsett om de bara erbjuder tapas, veganskt eller något annat som du ogillar/inte är särskilt förtjust i. Speciellt inte om det slutar med att du måste gå någon annanstans för att få lite mat i dig, och bli mätt. Det kan väl vara okej om man aldrig har ätit på den restaurangen eller den typen av mat tidigare, för någon gång får väl vara den första gången som man åtminstone prövar. Men därefter? Sätt ner foten och säg att du inte vill äta där, utan vill gå någon annanstans. Skit i om tjejen blir sur, det handlar inte bara om henne. Ibland måste man kompromissa.
Citera
2018-05-20, 15:45
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Bott i Spanien länge och heller inget fan. Blir så jävla mycket dyrare än vanlig mat o man ska bli mätt. Är man dessutom vegetarian slutar det med att man käkar ett par brödbitar och lite ost.

Nej nästan alltid ovärt.
Är man vegetarian i länder som spanien får man skylla sig själv.
Citera
2018-05-20, 16:41
  #176
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är man vegetarian i länder som spanien får man skylla sig själv.

Meeh finns ju bättre anledningar än just maten att bo i Spanien. Hittar nästan alltid något gott att äta. Skulle jag bara resa till länder med bra vegomat hade jag ju inte haft så många platser att åka till.

Även om jag åt kött skulle jag gissningsvis tycka att tapas bleknar i jämförelse med andra kötträtter. Att man dessutom betalar så mycket för så lite när man kan få en kebab eller falafel för 2-3 euro istället. Fan en ordentlig macka slår de mesta tapas.

Men ja, jag skyller inte på någon annan när jag är i typ östeuropa eller andra köttgalna länder. Jag klarar mig rätt bra ändå.
Citera
2018-05-20, 17:38
  #177
Medlem
submariners avatar
Hej,

Hatar kanske är att ta i... men hursom är den svenska versionen av tapas gravt överskattad.
Diverse ”delikatesser” som så snart de tinat såpass att det går att trycka en tandpetare igenom läggs på en långt ifrån färsk skiva baguette för att sedan krönas med en kladd majonnäsaktig röra och en skvätt olja
Citera
2018-05-20, 18:38
  #178
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Hatar kanske är att ta i... men hursom är den svenska versionen av tapas gravt överskattad.
Diverse ”delikatesser” som så snart de tinat såpass att det går att trycka en tandpetare igenom läggs på en långt ifrån färsk skiva baguette för att sedan krönas med en kladd majonnäsaktig röra och en skvätt olja

Det där låter mer som en vanlig svensk snitt (när det serveras snittar) än tapas. Möjligen Pintxos/pinchos som främst serveras i nordöstra Spanien (som Baskien). Tapas kan annars vara allt från något enkelt som en skål med oliver till tillagad mat som spansk omelett samt friterad potatis med sås (Patatas bravas). Tapas kan egentligen bestå av allt möjligt, så det är ganska brett. Så låter som om du har fått/valt fel typ av "tapas".

Har du ätit "svenska" tapas på en restaurang, eller hemma hos folk? Har inte sett den "svenska" varianten (likt ditt exempel) på en restaurang/tapasställe i alla fall.
Citera
2018-05-21, 04:44
  #179
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Har inte så mycket synpunkter på Tapas i sig men att sitta och dela begränsad mat med andra blir aldrig riktigt bra. Jäkligt rolig tråd annars, många garv när man läser trådstarten.
Citera
2018-05-21, 08:07
  #180
Medlem
Christopher.s avatar
Gillar den vanliga svenska varianten, tärnad ost och ölkorv. Tapas som koncept, där huvudrätten består av flera smårätter tycker jag känns omständig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback