Citat:
Ursprungligen postat av
Stina1981
Trist att detta blev tråd om det meningslösa AfS. Jag tror vi kommer få se en hel del skånska kommuner där SD får majoritet. De är 31 totalt har jag för mig. Mitt tips är 5. Kanske Staffanstorp blir en av dem? Östra Göinge är nog störst favorit.
Majoritet ska mycket till för något parti att få någonstans. Det är typ bara i riktigt ingrott sossiga kommuner i Norrlands inland(och Moderaterna i typ Vellinge eller Danderyd) där det är möjligt för ett parti att få majoritet.
Sedan har det så här långt varit betydligt fler som röstat SD i riksdagsvalet än på kommunnivå. Men om vi talar om riksdagsvalet på kommunnivå så kan man ju tänka sig att SD kommer att få ett genombrott som det största riksdagspartiet i flera kommuner(dock tror jag alltså inte att det är möjligt för dem att nå majoritet någonstans).
I dag är de av alla kommuner i landet bara störst i Sjöbo och Hörby, har jag för mig. Men det finns ju ett antal kommuner där SD är näst största riksdagsparti i dag, där det finns anledning att tro att de kommer att bli allra störst i september. Dock tror jag att sannolikheten för att detta ska ske i Staffanstorp är ganska låg, då den kommunen inte är gynnsam demografiskt för SD.
Kommuner där jag med ganska stor säkerhet tror att SD blir största riksdagsparti: Skurup, Svedala, Tomelilla, Örkelljunga, Östra Göinge, Svalöv, Sölvesborg, Ronneby(där diffar det rätt mycket upp till S i dag, men givet vad som har hänt på orten de senaste åren tror jag att SD har hämtat in det nu).
Kommuner som har väldigt stark tradition av att rösta S eller M är svåra att rå på. Däremot kommer man nog att bli näst största parti i väldigt många av dessa kommuner, där man i dag är tredje störst.