2018-05-18, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Jag har inte sagt att det är lösningen. Däremot ett sätt att se klart på hans handlingar och därmed kunna gå vidare. Eftersom du inte har en aning om vad som hänt tycker jag att det är konstigt att du ens uttalar dig om det är ”mer konstigt” än något annat.
Vad är det som har hänt? Fick du känslor för honom? Hur länge träffades ni? Ålder?
Citera
2018-05-18, 15:35
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Du har fortfarande samma fokus på tala om hur dålig killen var och ältar det dåliga.
Du gav mig dessutom endast respons på det jag sa du ska lägga ner, med att du har försökt men du har det inte i dig.

Kolla vad du skrev i andra inlägg.

Problemet ligger ju i att jag fastnat och ältar en osund relation och att jag håller kvar vid något som inte varit särskilt positivt eller gjort mig lyckligare. Det hade ju inte varit ett problem att fastna vid en person om båda fastnat för varandra eller om den andra behandlar en bra. Att du uppfattar det som att jag har ”fokus på att tala om hur dålig killen” var får stå för din tolkning. Det är inte mitt syfte.

Att utgå från hans positiva sidor och ta dem i beaktning gör jag redan.

Citat:
Du fortsätter precis på samma spår att prata om hur du känner, att du har svårt att vara arg eller att avsky.
Ifall du tycker om något så tycker du om det, tror du rökare slutar röka när de hör hur jävla mycket som helst om lungcancer, dålig sperma, dålig hälsa generellt, dålig kondition , dåligt bla bla... Folk fortsätter röka ändå.

Det är när det kommer alternativ som gör det möjligt att gå vidare, du kan inte bara tro att du kan hata och må bättre om det inte finns något annat att se efter.
Så jag sa du kan ta det positiva ur relationen och tänka vad som faktiskt var det du gillade, sen använda de som en guide för att hitta något bättre.

Det kräver att du analyserar dig själv, se hur du faktiskt fungerar med vad du dras till.
Förmodligen är det inte att du dras till det som var dåligt utan att det fanns något som tog bort tomhet, en sida hos honom som få kanske har.

Vad ska jag prata om i en tråd om hur jag mår, tycker du? Hur han känner? Självklart ligger fokus på att jag inte mår bra av sättet jag tänker.
Citera
2018-05-18, 15:47
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vad är det som har hänt? Fick du känslor för honom? Hur länge träffades ni? Ålder?

Det är en lång historia och för privat för att ta här.

Jag har haft känslor för honom och vad han känt för mig vet jag inte riktigt. Han har utnyttjat att jag haft känslor när han känt för det under några år och jag har väl ”tillåtit” det för att jag varit kär och lättlurad.
Vi är båda kring 25.

Det känns som om han gjort någon slags tatuering i min lillhjärna/påverkat mig så pass att jag inte vet hur man tar sig vidare.
Citera
2018-05-18, 16:13
Bannlyst
Citat:
Problemet ligger ju i att jag fastnat och ältar en osund relation och att jag håller kvar vid något som inte varit särskilt positivt eller gjort mig lyckligare. Det hade ju inte varit ett problem att fastna vid en person om båda fastnat för varandra eller om den andra behandlar en bra. Att du uppfattar det som att jag har ”fokus på att tala om hur dålig killen” var får stå för din tolkning. Det är inte mitt syfte.

Att utgå från hans positiva sidor och ta dem i beaktning gör jag redan.

Vad ska jag prata om i en tråd om hur jag mår, tycker du? Hur han känner? Självklart ligger fokus på att jag inte mår bra av sättet jag tänker.

Skit honom som person, se det inte som en person se endast egenskaper.
Det är inget magiskt med den killen, det är det du har fastnat på.
Du får ta och gräva efter vad som faktiskt är positivt inte vad som är negativt, du har själv berättat hur det ligger till där.
Allt var dåligt och han hade dig som en reserv när han inte längre hade sitt andra förhållande så går han tillbaka till dig och sen lämnar dig för något bättre och det håller på så.
Du blir inte ens arg, så varför inte då? Jo förmodligen så har du väl sätt något som du känner ett behov av som han gett dig men som andra killar saknar.

Ska man skippa det och bara försöka älta om hur dålig han är så kommer det där tomrummet aldrig att kunnat ersättas.

Killen är ointressant i övrigt, du kan fokusera på vad du egentligen dras till för män och sen se hur man hittar det i sunda relationer.
Han kanske förstod sidor hos dig som inte andra gör , men du kan lära dig själv ifrån dig själv.
Just nu verkar du distrahera dig själv istället för att leda dig själv på rätt spår.

Det är inget speciellt med den killen, det är speciellt att du ser något positivt som du vill ha som gör att du står ut med elände för något som fylla en roll i ditt liv.

Det är en fin egenskap att du har en förmåga till att vara så lojal, och inte nått du ska kasta bort på vem som helst eller har ONS.
Eller så kan jag missbedömt det hela och du känner dig bekväm i sånt här kaos, men det känns väldigt märkligt.
Citera
2018-05-18, 23:45
Medlem
jennipenn76s avatar
Citat:
Han sårade mig totalt så jag gjorde en drastisk men välövervägd grej för att markera för honom att jag inte orkar mer. Det slutade med att han blockerade mig och inte har hört av sig mer. Jag tänkte att om han hatar mig så kanske jag slipper hantera att han kommer tillbaka, när jag inte kan förmå mig själv att hantera det på ett konstruktivt sätt.

Nu har jag dock dåligt samvete för att jag medvetet sårat honom och gjort det svårt för honom, trots att han inte verkar ha brytt sig om att han sårat mig kontinuerligt.

Jag tycker det är svårt att vara arg eller avsky honom tyvärr.

Ok, usch. Känner med dig och känner igen även det. Tycker det låter som en bra sak att du gjorde så. Man orkar inte hur mkt som helst och måste ta hand om sig. Bra gjort .
Tyvärr tror jag inte du sårat honom. Iaf inte på djupet utan möjligtvis gett hans ego en törn. Han blir sur över att uppmärksamheten försvinner och att du sa ifrån. Så har det varit med den killen jag haft denna karusell med iaf. Tror de är väldigt osäkra killar, de försöker använda oss för att må bra och trycker ned samtidigt.
Ha inte dåligt samvete, du stod upp för dig själv och det är det viktigaste. Han sårar dig och gör dig i förlängningen även självkritisk så du sårar/skuldbelägger dig själv. Förstår absolut hur du känner, men gör inget. Han kommer förmodligen dessutom ta bort blockeringen, och sen kanske blockera dig på nytt...

Ja det är ju det. Vet hur det är också. Men tänk hur det känns när han sårar dig, allt det du känner- sorg, förtvivlan. Ingen ska få dig att må så. Då är de skräp.
Och det kommer ta tid, men du ska se att det ebbar ut.

Hejja dig! Stor kram <3
Citera
2018-05-18, 23:51
Medlem
jennipenn76s avatar
Citat:
Det är mer konstigt att du tror att det skulle vara lösningen att frambringa ilska och hat.

Håller med, det är inte lösningen. Men det kan få en att vakna till inför hur situationen ser ut och hur man mår. Hur man genom att älta en person och dens beteende också sårar och bryter ned sig själv. Att inse det och därmed väcka en gnista eller den slumrande självbevarelsedriften. Men jag vet inte, det är iaf vad min kurator sa till mig. Och att jag håller fast och ältar för att jag endast (trots att han sårade mig som ingen annan gjort förut) ser hans positiva egenskaper. Hon menade att jag för att hjälpa mig själv ska se även hans negativa sidor, och faktiskt tar det ju bort det inbillade skimret runt honom.
Senast redigerad av jennipenn76 2018-05-18 kl. 23:55.
Citera
2018-05-19, 00:01
Medlem
DaChiefs avatar
Man kan inte bestämma vad man blir attraherad av i djupet. Han har gjort saker som gjort att du känt stark attraktion till han/hans beteende.

Det är sånt som sätter sig på minnet och ger starka känslokopplingar.

Mitt tips till dig är att medvetet se att det finns killar som kan göra detta för dig. Killar som du ser är bra snubbar, men som även kan ge dig detta känslomässigt. Du kanske måste hinta och "spela lite spel" för dem att inse faktum vad som får dig attraherad.

När du hittar en snubbe som fattar och gör det som du blir attraherad av, samt är en bra snubbe. Kommer du ganska snabbt glömma losern du beskriver.

Bara en teori. Good luck, have fun.
Citera
2018-05-19, 00:07
Medlem
Det bästa botemedlet mot ältandet är en ny relation med en ny man. Det är det bästa du kan göra. Folk kommer och går i ens liv, så är det bara. Inget mer att grubbla över eller "fastna i". Fan, slösa inte bort ditt liv på skit.
Du är värd mera än så (och det vet han också).
Citera
2018-05-19, 09:24
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennipenn76
Ok, usch. Känner med dig och känner igen även det. Tycker det låter som en bra sak att du gjorde så. Man orkar inte hur mkt som helst och måste ta hand om sig. Bra gjort .
Tyvärr tror jag inte du sårat honom. Iaf inte på djupet utan möjligtvis gett hans ego en törn. Han blir sur över att uppmärksamheten försvinner och att du sa ifrån. Så har det varit med den killen jag haft denna karusell med iaf. Tror de är väldigt osäkra killar, de försöker använda oss för att må bra och trycker ned samtidigt.
Ha inte dåligt samvete, du stod upp för dig själv och det är det viktigaste. Han sårar dig och gör dig i förlängningen även självkritisk så du sårar/skuldbelägger dig själv. Förstår absolut hur du känner, men gör inget. Han kommer förmodligen dessutom ta bort blockeringen, och sen kanske blockera dig på nytt...

Ja det är ju det. Vet hur det är också. Men tänk hur det känns när han sårar dig, allt det du känner- sorg, förtvivlan. Ingen ska få dig att må så. Då är de skräp.
Och det kommer ta tid, men du ska se att det ebbar ut.

Hejja dig! Stor kram <3

Jag tror jag ska försöka skriva ner allt det negativa jag känner och hur han fått mig att känna, så jag inte förblindas av det positiva skimret som på något konstigt sett omger honom.

Jag tror inte han kontaktar mig igen eftersom han riskerar sin nuvarande relation med en annan då. Men iofs var ju inte det nåt hinder förut. 🙄

Kanske inte sårat honom men han kan verkligen inte ta kritik eller att man har synpunkter på hans beteende, trots att det är högst märkligt.
Citera
2018-05-19, 09:27
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Man kan inte bestämma vad man blir attraherad av i djupet. Han har gjort saker som gjort att du känt stark attraktion till han/hans beteende.

Det är sånt som sätter sig på minnet och ger starka känslokopplingar.

Mitt tips till dig är att medvetet se att det finns killar som kan göra detta för dig. Killar som du ser är bra snubbar, men som även kan ge dig detta känslomässigt. Du kanske måste hinta och "spela lite spel" för dem att inse faktum vad som får dig attraherad.

När du hittar en snubbe som fattar och gör det som du blir attraherad av, samt är en bra snubbe. Kommer du ganska snabbt glömma losern du beskriver.

Bara en teori. Good luck, have fun.

Hm, det här var bra tips. Men finns det andra snubbar som kan det då? Det känns inte så eftersom jag jämför alla med honom/hans beteende och får jag inte instinktivt samma känsla känns de typ ointressanta.

Men bra grej att ”testa” dem och se om de förstår mig.
Citera
2018-05-19, 09:29
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaiseMonCul
Det bästa botemedlet mot ältandet är en ny relation med en ny man. Det är det bästa du kan göra. Folk kommer och går i ens liv, så är det bara. Inget mer att grubbla över eller "fastna i". Fan, slösa inte bort ditt liv på skit.
Du är värd mera än så (och det vet han också).

Ja... men det är ju den 20 meter höga tröskeln jag behöver passera för att komma dit som är besvärlig eftersom att så fort jag börjar klättra upp så kommer han tillbaka in i mitt liv och drar mig tillbaka. Nu hoppas jag att det inte händer mer (egentligen gör jag ju det) men rent rationellt hoppas jag att han inte kontaktar mig mer.
Senast redigerad av rabbitheart 2018-05-19 kl. 09:33.
Citera
2018-05-19, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jennipenn76
Håller med, det är inte lösningen. Men det kan få en att vakna till inför hur situationen ser ut och hur man mår. Hur man genom att älta en person och dens beteende också sårar och bryter ned sig själv. Att inse det och därmed väcka en gnista eller den slumrande självbevarelsedriften. Men jag vet inte, det är iaf vad min kurator sa till mig. Och att jag håller fast och ältar för att jag endast (trots att han sårade mig som ingen annan gjort förut) ser hans positiva egenskaper. Hon menade att jag för att hjälpa mig själv ska se även hans negativa sidor, och faktiskt tar det ju bort det inbillade skimret runt honom.

Men du måste förstå hela poängen med att se egenskaperna.
Du skall givetvis också se de negativa, men man måste se det som en lärdom.
Känslomässigt hur man känner för en person de tar slut med är en sak, men om man träffade en ny skulle man då accepterat samma problem? nej det ska man såklart inte göra.

Men det positiva sidorna är kanske något man ska försöka få ut som en egenskap, inte som ett betyg på personen i sig.

Varken försöka måla om bilden i hjärnan bra eller dåligt, bara rent objektivt .
Ska man hålla på kalla någon dålig om de så är mentalt med att övertyga sig själv så vet man ju om att man ljuger.

När t.s skriver "Jag tror jag ska försöka skriva ner allt det negativa jag känner och hur han fått mig att känna, så jag inte förblindas av det positiva skimret som på något konstigt sett omger honom. "
Och det rör sig om killen hon försökt lämna nästan 2,5 år och då hade hon träffat honom bara året innan.

Jag blir mest arg för sånt, så fort någon undrar vad som är så jävla bra, då är det för privat.
Sen går åren , och någon undrar om tips hur man ska se någon negativ igen.

Det negativa är det som ältas, som man vet jag att om jag varnar för en kille som inte är klok och farlig , och en tjej frågor saker om personen och man talar om mer och mer.
Helt plötsligt ser man de tillsammans, sen gnälls det i efterhand.

Så hur logiken där fungerar vet jag inte, vad det är för magisk skimmer som finns där hos kvinnor som går igång på när de hör någon är sjuk i huvudet?

Det finns för lite ärlighet och öppenhet för att ni ska kunna hjälpa varandra, ni håller allt ni egentligen bryr er om hemligt, och det vet ni mycket väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in