Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
En bilhandlare är en säljare. De lever av att ta dina pengar.
Man ska alltid utgå från att bilhandlaren försöker lura en på något sätt.
De sätter det högsta möjliga priset för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Alla bilar på rea har legat ute för ett sådant pris att ingen ville köpa dem.
Om du far runt med villfarelsen att säljare aldrig försöker lura sina kunder så kan jag bara beklaga.
För övrigt så borde TS titta runt i andra städer.
Jag köpte min bil i en annan stad.
Samma bil fast 15 000 kronor billigare, med motorvärmare och dragkrok samt i rätt färg.
I min stad fanns det bara med motorvärmare eller dragkrok, aldrig bägge. Dessutom var alla bilar av det märke jag var intresserad av, vita.
Det är värt att åka 10-50 mil extra för 15 000 kr anser jag.
Man får ju arbeta en hel månad för att få ihop de pengarna så vad är en dags resande inte värt?
Du är ju inte klok. ''Säljare är där för att ta dina pengar'' Det är ju du som väljer att gå till dom och ta deras pengar från deras produkt. Tänker du samma sak när du köper en coca cola burk på ica för 12 kr? Ica köper in den för ca 2 kr om inte lägre... Att driva ett företag är inte välgörenhet. Hade jag haft en kund som sa så till mig hade jag inte gett en krona i rabatt pga ditt sätt att se på säljare. Har man däremot rimliga förslag så kan man ju alltid komma överens om något.
Sen beror det ju på vad för märke man kollar på. Vissa märken har mer i marginal på sina nybilar ( tex tyska premium bilar etc)... medan mindre premium bilar har mindre marginal. Så man kan inte få samma rabatter överallt om man tror det. vissa gånger går det inte att ge någon rabatt alls (helt ärligt). om bilarna är på kampanj osv. eller om det gäller begagnat och dom är inbytta helt fel osv.
Sen kan jag förstå din syn på säljare om det kommer till uppsökande försäljning, dvs att säljaren söker upp dig. Då kan du ju lägga större krav iom att du inte har ''bett'' om att den säljaren skall erbjuda dig ngt. Men går du in till en bilhandlare med sån attityd så hade jag inte lagt mkt energi på dig.
Man ger respekt om man får respekt.
Sen om man det första man gör är att snacka pris ''ge mig bästa pris'', visar man enligt mig inte att man är särskilt seriös. Men om du säger tex '' ge mig en bra deal här och nu så tar jag det, alt pratar jag med frugan/mannen och ger dig ett besked inom någon dag (oftast frugan som bestämmer

) så ger det ett seriösare intryck samt att kunden visar mer intresse av ev affär.
Mvh
Lasse