Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 14:31
  #13
Medlem
Marginalen i en bilaffär är ofta betydligt mindre än vad folk tror. Har sålt nya bilar med en marginal 7,5% på småbilarna. De flesta kunder tror att man direkt kan pruta bort typ 10% o sen börja förhandla. Visst, det finns situationer när man kalkylerar med att förlora på affären, volymbonus från General Agent tex, men generellt är det svårt att få det att gå ihop. Ni är jättejobbiga, ni som tror ni e så himla affärssmarta.
Citera
2018-05-18, 14:44
  #14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetekrantz
Marginalen i en bilaffär är ofta betydligt mindre än vad folk tror. Har sålt nya bilar med en marginal 7,5% på småbilarna. De flesta kunder tror att man direkt kan pruta bort typ 10% o sen börja förhandla. Visst, det finns situationer när man kalkylerar med att förlora på affären, volymbonus från General Agent tex, men generellt är det svårt att få det att gå ihop. Ni är jättejobbiga, ni som tror ni e så himla affärssmarta.
Jag beskrev min taktik o fick 12% på hela listan av faktorer i priset. Visserligen så började det på 5%.
Eftersom försäljarna har provision så köper jag inte att de sålde bil till mig med en förlust på 0.5%.
Citera
2018-05-18, 14:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag beskrev min taktik o fick 12% på hela listan av faktorer i priset. Visserligen så började det på 5%.
Eftersom försäljarna har provision så köper jag inte att de sålde bil till mig med en förlust på 0.5%.

Nä ok, lite större o dyrare bilar kan väl ha upp till typ 15% mrg. Det kan finnas massor av skäl.
Försäljarna bestämmer inte, det gör försäljningschefen, o han får sina direktiv från ledningen.
Men what ever, roligt är att du är nöjd.
Citera
2018-05-18, 15:01
  #16
Medlem
Man ska väl hursomhelst vara nöjd om man får kvar 1% netto på nybilsförsäljning. Kalkylen bygger på eftermarknaden. Du säljer nytt för att bygga basen till din framtida service o verkstadsförsäljning.
Citera
2018-05-18, 16:20
  #17
Medlem
Det är olika hos olika märken.

På BMW får man som grundregel 6-8% som privatperson och 8-10% som juridisk person. Har man ett ramavtal i ryggen så kan man få ännu bättre rabatt. Eller om det är nåt annat speciellt. Har man köpt många nya bilar av samma handlare får man också lite bättre rabatt.
Citera
2018-05-18, 17:26
  #18
Medlem
Scherings avatar
Nej. Man bör alltid utgå från att bilhandlaren är hederlig och professionell. Han sätter således det lägsta möjliga priset baserat på rådande marknadsläge och bilens kvalitet. Jag tror faktiskt inte att det finns någon bilhandlare som försöker lura sina kunder.

Om du trots allt väljer att försöka pruta så antyder du att ovanstående inte stämmer, du förolämpar alltså handlaren och då blir det en obekväm stämning. Det finns faktiskt en risk att du blir portad och aldrig får köpa någon bil hos den handlaren igen. Bilhandlare är ett stolt (och som sagt hederligt) släkte.
Citera
2018-05-18, 17:32
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej. Man bör alltid utgå från att bilhandlaren är hederlig och professionell. Han sätter således det lägsta möjliga priset baserat på rådande marknadsläge och bilens kvalitet. Jag tror faktiskt inte att det finns någon bilhandlare som försöker lura sina kunder.

Om du trots allt väljer att försöka pruta så antyder du att ovanstående inte stämmer, du förolämpar alltså handlaren och då blir det en obekväm stämning. Det finns faktiskt en risk att du blir portad och aldrig får köpa någon bil hos den handlaren igen. Bilhandlare är ett stolt (och som sagt hederligt) släkte.

Ha ha ha ha tackar för din kommentar
Citera
2018-05-18, 17:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej. Man bör alltid utgå från att bilhandlaren är hederlig och professionell. Han sätter således det lägsta möjliga priset baserat på rådande marknadsläge och bilens kvalitet. Jag tror faktiskt inte att det finns någon bilhandlare som försöker lura sina kunder.

Om du trots allt väljer att försöka pruta så antyder du att ovanstående inte stämmer, du förolämpar alltså handlaren och då blir det en obekväm stämning. Det finns faktiskt en risk att du blir portad och aldrig får köpa någon bil hos den handlaren igen. Bilhandlare är ett stolt (och som sagt hederligt) släkte.

En bilhandlare är en säljare. De lever av att ta dina pengar.
Man ska alltid utgå från att bilhandlaren försöker lura en på något sätt.
De sätter det högsta möjliga priset för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Alla bilar på rea har legat ute för ett sådant pris att ingen ville köpa dem.

Om du far runt med villfarelsen att säljare aldrig försöker lura sina kunder så kan jag bara beklaga.

För övrigt så borde TS titta runt i andra städer.
Jag köpte min bil i en annan stad.
Samma bil fast 15 000 kronor billigare, med motorvärmare och dragkrok samt i rätt färg.
I min stad fanns det bara med motorvärmare eller dragkrok, aldrig bägge. Dessutom var alla bilar av det märke jag var intresserad av, vita.

Det är värt att åka 10-50 mil extra för 15 000 kr anser jag.
Man får ju arbeta en hel månad för att få ihop de pengarna så vad är en dags resande inte värt?
Citera
2018-05-18, 17:48
  #21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
jag fick en bil från 250 000 till 170 000 igår ha ha dumjävlarn

Grattis!
Jag tror att ts och vi andra skulle uppskatta om du kunde berätta lite om hur du bar dig åt?
Citera
2018-05-18, 18:03
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Och har man någon chans? Ökar chansen om man saknar inbytesbil? Något annat att tänka på

Köper man en splitterny bil är det svårt att pruta mer än marginellt vilket jag anser är försumbart. Vad man däremot kan göra är att spela ut firmorna genom värdet på sin inbytesbil om sådan finns.

Är bilen ny för dig men begagnad vilket många i tråden tycks uppfatta det som finns det självklart utrymme att pruta och föreslå att kringutrustning ska ingå.
Citera
2018-05-18, 18:03
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Grattis!
Jag tror att ts och vi andra skulle uppskatta om du kunde berätta lite om hur du bar dig åt?

Han kanske hade missat tråden ”galet prissatta bilar på blocket”...
Citera
2018-05-18, 18:07
  #24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ja klart som fan!
Sommardäck, extrautrustning förutom att pressa priset. Du kan också förhandla om garanti (längre) och fri service osv.
Är du inte nöjd går du till en annan handlare.
Förekommer det verkligen att en ny bil levereras utan sommardäck?
Kan man verkligen förhandla sig till längre garanti på en ny bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Alltid pruta.
Hitta fel på bilen.
Kolla regnumret på bilpriser.se
Aldrig köpa direkt.
- ja då får jag fundera
Återkom och se om bilen finns kvar
Kolla om det finns bilar de sänkt priset på. Fråga:
- när gör ni sådana prissänkningar?
Alltid ha gott om tid.
Alltid ha fler alternativ.
På större firmor kan det ofta vara riktlinjer som gör det svårare att pruta
- nä vi har värderingsmän som sätter ett pris och det får vi inte ändra
- vem får ändra på det då? Kan jag få prata med rätt person då, tack!
Kolla upp bolaget på Allabolag.se.
Går bolaget dåligt eller har dålig likviditet är de sugna på att få in cash.
Går det inte att pruta alls eller lite kan du begära tillbehör som du annars måste köpa; vinterdäck.
Om det är fel på en ny bil skulle i alla fall jag begära att dom åtgärdas istället för att pruta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback