Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 21:45
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Det kan nog vara olika, sitter man på ett kommunhus eller jobbar på ett stort sjukhus, på akutmottagningen låt säga, så är det nog inte lika lätt att smita undan och det finns fler personer där som kanske inte "ser mellan fingrarna", än på ett litet stödboende med relativt okvalificerad personal jämförelsevis med socionomer, sjuksköterskor och läkare på större institutioner och i yrken där man kan vara mer målinriktad på att göra "karriär", kanske klättra inom enheten till att bli chef eller liknande. Helt annorlunda mot den sortens "extraknäck" eller mer "lågstatusjobb", ursäkta jag skulle själv ta ett sånt jobb om jag verkligen behövde pengarna, och har haft såna jobb och kan ha i framtiden, men jag skulle inte se det som en långsiktig "karriär" förevigt. I såna fall om det var långsiktigt så skulle det vara på sidan om något annat viktigt, som jag var tvungen att göra eller ville göra. Till exempel om jag var konstnär och jag inte kunde försörja mig på det- så som många inom den sortens jobb faktiskt tänker om se jobbbar med det långsiktigt, att det är en slags bisyssla eller "brödfödan".

Förstår inte hur du tänker, varför skulle det vara okej att en sköterska/ kirurg skulle kunna ta sig ett bloss innan en blindtarmsoperation?

Sen avdelningar där det inte spelar större roll smiter de iväg och röker, man ser dom ju stå i undersköterska -uniform och allt i rökbåsen.
Är väl ovanligt att sjuksköterskor röker och ännu ovanligare med läkare, de kan ha rökt en gång i tiden men krävs ändå lite mer disciplin
Citera
2018-05-17, 11:18
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Förstår inte hur du tänker, varför skulle det vara okej att en sköterska/ kirurg skulle kunna ta sig ett bloss innan en blindtarmsoperation?

Sen avdelningar där det inte spelar större roll smiter de iväg och röker, man ser dom ju stå i undersköterska -uniform och allt i rökbåsen.
Är väl ovanligt att sjuksköterskor röker och ännu ovanligare med läkare, de kan ha rökt en gång i tiden men krävs ändå lite mer disciplin

Varför skulle det inte vara ok att de tar ett bloss på sina raster? Ska de som jobbar med hälsa och människor vara några slags ideal-människor som ska föregå med gott exempel? Det är larvigt.
Det viktigaste är att de är kompetenta och gör sitt jobb och som en av de bästa och mest intelligenta och sympatiska sjuksköterskorna jag träffat (som föreläste på en kurs) sagt: man behöver inte leva som man lär!
Om du har sett många sjuksköterskor stå och röka vid ett sjukhus-rökbås så är det väl vid ett sjukhus som tillhör ett landsting som tillåter det, många landsting har ju förbjudit det med "rökfri arbetstid".

Skulle vara intressant att se var det är mest personalbrist- vid de landsting de får röka eller där de inte får det.
__________________
Senast redigerad av somerandom 2018-05-17 kl. 11:23.
Citera
2018-05-17, 13:29
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Varför skulle det inte vara ok att de tar ett bloss på sina raster? Ska de som jobbar med hälsa och människor vara några slags ideal-människor som ska föregå med gott exempel? Det är larvigt.
Det viktigaste är att de är kompetenta och gör sitt jobb och som en av de bästa och mest intelligenta och sympatiska sjuksköterskorna jag träffat (som föreläste på en kurs) sagt: man behöver inte leva som man lär!
Om du har sett många sjuksköterskor stå och röka vid ett sjukhus-rökbås så är det väl vid ett sjukhus som tillhör ett landsting som tillåter det, många landsting har ju förbjudit det med "rökfri arbetstid".

Skulle vara intressant att se var det är mest personalbrist- vid de landsting de får röka eller där de inte får det.

Jag sa ju det förut hygien och astma/allergi är en sak som är viktigt.

En del får röka men de måste byta kläder och sånt, men många struntar i det om det bara rör sig om gott exempel utan funktion.
Citera
2018-05-17, 23:40
  #28
Medlem
Rökning medför en del samhällsekonomiska vinster och inte bara förluster.

Pensionssystemet är ett område. Rökare är med och finansierar pensionssystemet hela arbetslivet (som alla andra) men utnyttjar den ca 8 år mindre då de helt enkelt dör i förtid. Vilket gör att alla icke-rökare får mer i pension

En annan aspekt är att de riktigt tunga utgiftsposterna inom äldreomsorgen är de som i princip kräver uppvaktning 24/7, bor på ålderdomshem eller blir knalldementa. Betydligt färre rökare än icke-rökare lever upp till denna åldern.
Citera
2018-05-18, 00:37
  #29
Medlem
TeenageFanclubs avatar
En annan aspekt, och en av de viktigaste, är själva rökningstillfället. Varje gång man röker måste man gå utomhus och då får man automatiskt en paus från jobbet. Under den pausen kan man rensa huvudet, få "frisk" luft, få miljöombyte och röra på sig. Det gör att man inte sitter 2-3 h fast i sin stol och är helt inne i arbetet.

Rökare kanske tar mycket pauser och räknas som belastning, men i det långa loppet tror jag att en rökare med alla sina pauser är effektivare än folk som bara sitter still hela tiden samt har svårare att bli utbrända för att de får pauser.
Citera
2018-05-18, 11:36
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag sa ju det förut hygien och astma/allergi är en sak som är viktigt.

En del får röka men de måste byta kläder och sånt, men många struntar i det om det bara rör sig om gott exempel utan funktion.

Jo, där har du en poäng. Rök innehåller skadliga ämnen och kan även innehålla virus (tobacco mosaic virus), som kan överföras in i öppna operations-öppningar, rakt in i blodet är det ju inte bra...
Hygien är a och o inom sjukvården på så många sätt, de måste väl byta kläder om de har varit och lunchat i en matsal också. Så det är klart de måste ha rutin på det och sköta hygienen kring rökningen precis lika noggrannt som hygienen efter t.ex. ett toalettbesök, de måste ju vara supernogranna med det!
Men det förklarar inte ett totalt rökförbud under hela arbetstiden, även om de inom sjukvården absolut inte hinner röka så mycket, kanske att de skulle hinna med en cigarett på lunchrasten, pga av alla hygien-rutiner runt rökningen.
Det förklarar inte heller varför socionomer eller i övrigt alla kommunanställda och landstingsanställda som jobbar med dessa anställningsavtal med rökfri arbetstid måste ha det.
Citera
2018-05-18, 12:27
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Det förklarar inte heller varför socionomer eller i övrigt alla kommunanställda och landstingsanställda som jobbar med dessa anställningsavtal med rökfri arbetstid måste ha det.

Det kommer mer och mer rökförbud överallt.
Först var det väl krogar, vilket jag tycker borde ändå tillåta det finns några ställen som just är till för dem som röker så kan andra slippa gå dit.

Men nu tror jag det vill förbjuda även rökning på uteserveringar.
På Liseberg så finns det specifika rökzoner.

Det ökar konstant med förbud, det kommer förmodligen bli förbjudet att röka offentligt till slut.
Just att rökning inte är bra är väl konstaterat, men tycker det är fånigt att man vill förbjuda snusandet det finns inget passivt snusande eller samma skadliga effekt när tobaken är ångad istället för rökt, och dessutom inte når lungorna.
Det finns ändå inte enbart nackdelar med nikotin, det är också medicinskt.

Så det är lite märkligt att man egentligen inte vill minska rökningen utan tobaken, det är ju tobaksfria arbetsplatser och tobaksskatt man pratar om hela tiden.

Hade man velat folk slutade röka så skulle man gjort det enklare att övergå till snus som förut var mycket billigare.
Det vore lämpligt att ge folk råd och tips inte höjda priser och förbud.
Med något som kan orsaka dödliga sjukdomar och försämrad hälsa inte är tillräckligt med motivation så kan man undra vad en prishöjning och förbud är för hjälp egentligen.

Jag tror det finns säkert något psykologisk effekt med att folk samlas och röker i någon paus som en ritual, det finns inte något direkt hälsosamt alternativ där.
Så tar man bort de så tar man bort ritualen, vilket är något man kanske borde forska på hitta en lösning på.

Att mobilen har tagit över cigaretten lite, knyter ändå inte sociala band på samma sätt.
Jag har själv rökt en gång i tiden, och jag märker det är annorlunda atmosfär när man har slutat och har vänner som fortfarande röker.
Citera
2018-05-18, 16:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det kommer mer och mer rökförbud överallt.
Först var det väl krogar, vilket jag tycker borde ändå tillåta det finns några ställen som just är till för dem som röker så kan andra slippa gå dit.

Men nu tror jag det vill förbjuda även rökning på uteserveringar.
På Liseberg så finns det specifika rökzoner.

Det ökar konstant med förbud, det kommer förmodligen bli förbjudet att röka offentligt till slut.
Just att rökning inte är bra är väl konstaterat, men tycker det är fånigt att man vill förbjuda snusandet det finns inget passivt snusande eller samma skadliga effekt när tobaken är ångad istället för rökt, och dessutom inte når lungorna.
Det finns ändå inte enbart nackdelar med nikotin, det är också medicinskt.

Så det är lite märkligt att man egentligen inte vill minska rökningen utan tobaken, det är ju tobaksfria arbetsplatser och tobaksskatt man pratar om hela tiden.

Hade man velat folk slutade röka så skulle man gjort det enklare att övergå till snus som förut var mycket billigare.
Det vore lämpligt att ge folk råd och tips inte höjda priser och förbud.
Med något som kan orsaka dödliga sjukdomar och försämrad hälsa inte är tillräckligt med motivation så kan man undra vad en prishöjning och förbud är för hjälp egentligen.

Jag tror det finns säkert något psykologisk effekt med att folk samlas och röker i någon paus som en ritual, det finns inte något direkt hälsosamt alternativ där.
Så tar man bort de så tar man bort ritualen, vilket är något man kanske borde forska på hitta en lösning på.

Att mobilen har tagit över cigaretten lite, knyter ändå inte sociala band på samma sätt.
Jag har själv rökt en gång i tiden, och jag märker det är annorlunda atmosfär när man har slutat och har vänner som fortfarande röker.

Ja precis, alla landsting och kommuner som har rökfri arbetstid ska i såna fall ta ansvar för att människor får tillgång till fungerande stresshantering. Friskvårdsbidraget de ofta har duger liksom inte. Det är alltså saker man får bidrag till att göra efter arbetstid.
Någon form av schemalagd stresshantering som är under arbetstid krävs för de som inte får röka.
Citera
2018-05-18, 16:19
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Ja precis, alla landsting och kommuner som har rökfri arbetstid ska i såna fall ta ansvar för att människor får tillgång till fungerande stresshantering. Friskvårdsbidraget de ofta har duger liksom inte. Det är alltså saker man får bidrag till att göra efter arbetstid.
Någon form av schemalagd stresshantering som är under arbetstid krävs för de som inte får röka.

Men åter till ämnet, det låter just nu inte som psykiatrin sparar pengar på tobak.
Vad är ens målet med psykiatrin och dess budget i praktiken?
Citera
2018-05-18, 16:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Jo, där har du en poäng. Rök innehåller skadliga ämnen och kan även innehålla virus (tobacco mosaic virus), som kan överföras in i öppna operations-öppningar, rakt in i blodet är det ju inte bra...
Hygien är a och o inom sjukvården på så många sätt, de måste väl byta kläder om de har varit och lunchat i en matsal också. Så det är klart de måste ha rutin på det och sköta hygienen kring rökningen precis lika noggrannt som hygienen efter t.ex. ett toalettbesök, de måste ju vara supernogranna med det!
Men det förklarar inte ett totalt rökförbud under hela arbetstiden, även om de inom sjukvården absolut inte hinner röka så mycket, kanske att de skulle hinna med en cigarett på lunchrasten, pga av alla hygien-rutiner runt rökningen.
Det förklarar inte heller varför socionomer eller i övrigt alla kommunanställda och landstingsanställda som jobbar med dessa anställningsavtal med rökfri arbetstid måste ha det.

Och inom vilka växtceller i kroppen skulle tobacco mosaic virus sprida sig? Efter att de har blivit uppeldade?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco_mosaic_virus är ett virus som enbart drabbar VÄXTER på det sättet att de inte växer som de skall.

Du är pionjär inom sin spetskompetens om du tror att växtcellers "virus" är detsamma som ett mänskligt "virus" Man vet inte i vilken ände man ska börja förklara.
Citera
2018-05-18, 18:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Och inom vilka växtceller i kroppen skulle tobacco mosaic virus sprida sig? Efter att de har blivit uppeldade?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco_mosaic_virus är ett virus som enbart drabbar VÄXTER på det sättet att de inte växer som de skall.

Du är pionjär inom sin spetskompetens om du tror att växtcellers "virus" är detsamma som ett mänskligt "virus" Man vet inte i vilken ände man ska börja förklara.

Inte vet jag, nån rest av nåt virus kan väl finnas med då, om man sitter och håller på med cigaretter.
Om ett virus dör vid uppeldning vet jag inte.
Inget virus är väl bra att få in i kroppen, om det enbart drabbar växter är det väl för att det på naturlig väg inte kan spridas om det inte kommer direkt in i blodet.
Jag skulle iallafall inte vilja injicera tobacco mosaic virus.
Citera
2018-05-18, 18:35
  #36
Medlem
MelPoomenes avatar
Det tror jag inte, men däremot så minskar bruk av tobak risken avsevärt för kostsam och utdragen äldrevård avsevärt. Kampanjer för rökning borde bedrivas av landstinget är min åsikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback