Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 13:33
  #37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du Katzyn är ett systemvänligt hjon som tycker att du är smart men jag vet jag också att hyresrätterna i Sverige är dåliga affärer. Det kan bostadsrätter också vara. Risken finns alltid men viftas bort av de flesta systemglada.

Det som verkligen kostar är barnen, inte boendet.

Det är snarare så att slåss mot väderkvarnar utan plan för hur ens egen familj ska gynnas av det är osmart. Själv tror jag att barnen gynnas av ett bra boende i ett någorlunda tryggt område. Tror de gynnas mindre av föräldrar som på grund av foliehattsmässig idealism är villig att offra familjens bästa för principen.
Citera
2018-05-18, 13:37
  #38
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är snarare så att slåss mot väderkvarnar utan plan för hur ens egen familj ska gynnas av det är osmart. Själv tror jag att barnen gynnas av ett bra boende i ett någorlunda tryggt område. Tror de gynnas mindre av föräldrar som på grund av foliehattsmässig idealism är villig att offra familjens bästa för principen.

Med "systemvänligt hjon" vill jag inte vara personligen oförskämd. Vill påpeka det. Det är istället tragiskt i allmänhet.

Svenskarnas olycka är att de inte gjorde motstånd mot invandringen. De göder den istället för att skaffa barn.
Citera
2018-05-18, 17:09
  #39
Medlem
borrizs avatar
Så snart barnen sparat ihop till en insatslägenhet i ett ytterområde, så är det dags att flytta ut och göra boendekarriär.
Citera
2018-05-21, 11:53
  #40
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Möjligt att jag är för snäll. Men tycker inte du det är onödigt om man bor i hus eller så att ha minst 2-3 tomma rum beroende på hur många barn man skaffat. Aja jag bor i en 2:a så för mig är de ju lite trångt.
Föräldrar brukar byta till mindre hem när barnen flyttar ut så boendet blir billigare och lagom stort.
Har man möjlighet att få en bostad efter gymnasiet så tycker jag att man bör flytta för att komma in i vuxenlivet och bli mer attraktiv för en framtida partner.
Citera
2018-05-21, 17:08
  #41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Möjligt att jag är för snäll. Men tycker inte du det är onödigt om man bor i hus eller så att ha minst 2-3 tomma rum beroende på hur många barn man skaffat. Aja jag bor i en 2:a så för mig är de ju lite trångt.
Problemet är systemet med flyttskatt, där man skattar bort en stor del av värdeökningen när man flyttar till mindre. Bor föräldrarna billigt: huset kostar lite i drift och lånen är betalda, så finns det helt enkelt inga incitament för att flytta.
Citera
2018-05-22, 06:28
  #42
Medlem
nittontrettons avatar
Flyttade i princip när jag var 15 men då kom Jag hem på helger . När jag blev 16 flyttade jag 80 mil från föräldrarna så då kunde man inte komma hem varje helg.

Detta var för 8 år sedan helt klart värt det. Skönt att bestämma själv.
Citera
2018-05-22, 15:44
  #43
Medlem
Norska och svenska ungdomar flyttar ut tidigt

Norge 19.3 år
Sverige 21 år
...
Kroatien 31.9 år
Montenegro 32.5 år

https://www.dn.no/talent/2018/05/21/...-flytter-forst
Citera
2018-05-22, 15:49
  #44
Medlem
Om man bor i en storstad - runt 25 år.
Annars runt 20 år.
Citera
2018-05-22, 16:19
  #45
Medlem
studerar du får du bo hemma tills du fyller 25. Börjar barnen jobba heltid skall de ut.
Citera
2018-05-22, 18:55
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
studerar du får du bo hemma tills du fyller 25. Börjar barnen jobba heltid skall de ut.

Enligt vilken lag?
Citera
2018-05-24, 12:43
  #47
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norskaluring
Norska och svenska ungdomar flyttar ut tidigt

Norge 19.3 år
Sverige 21 år
...
Kroatien 31.9 år
Montenegro 32.5 år

https://www.dn.no/talent/2018/05/21/...-flytter-forst

Jag skulle aldrig ge mig i lag med en karl som bor hemma när han är över 25-30 år.

Varför, enkelt de är ofta så bortskämda av sin morsa att de inte klara att göra de enklaste saker som krävs i ett hem. Och jag vill inte behöva lära/uppfostra min karl som om han vore en tonåring.
Plus att de flesta inte vill göra något heller för den delen, de har lärt av kära mamsen att det är kvinnogöra.

Nä både tjejer och killar behöver bo själva och lära sig klara sig innan det är dags att flytta ihop med någon. Och det naturliga är att göra det när man är i 20 årsåldern.
Citera
2021-03-24, 01:06
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
I Sverige är folk relativt tidiga med att dra hemmifrån. Finns många fördelar med att bo hemma. En del av dessa är att man i princip kan bränna hela sin lön då gemene spoilad unge inte behöver betala en spänn för att bo hemma trots heltidsjobb.

Relativt är ett lite för mjukt ordval
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback