Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 02:35
  #157
Medlem
75190255508s avatar
Nu har jag ingen erfarenhet av tapas, men liknande sätt att äta finns i många delar av världen. Jag har träffat en del svenskar i Japan och den japanska "pubmaten" är ganska så snarlik. Man beställer in lite rätter som man delar på. Som man läser i tråden verkar en del svenskar helt inkompatibla med det här systemet.

Flera gånger har jag varit med om att de börjar tokäta som om att det skulle vara deras sista dag i livet. 30 sekunder, sen är tallriken tom och man han knappt lukta på maten. "Men det var ju så gott, vill du också ha kan du ju beställa en till". Man beställer en till och den försvinner lika fort. Det här med att dela på maten och låta andra få vara med verkar riktigt inte existera i deras tankegång.

Det här sättet att äta på är riktigt trevligt bara man äter med folk som tar det lungt. Restaurangpriser i Sverige verkar för övrigt helt uppåt väggarna.
Citera
2018-05-17, 03:16
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.

Jag har ätit i flertalet Tapasbarer när jag varit i Spanien och det var kanongott. Så jag håller inte med dig alls.
Citera
2018-05-17, 03:20
  #159
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.

Enkelt...

"Nejtack, jag beställer mitt själv, dela ni som vill, jag är väldigt specifik i mina val och vill gärna äta just precis det jag är sugen på."
Citera
2018-05-17, 03:43
  #160
Medlem
Drinkycrows avatar
Bott i Spanien länge och heller inget fan. Blir så jävla mycket dyrare än vanlig mat o man ska bli mätt. Är man dessutom vegetarian slutar det med att man käkar ett par brödbitar och lite ost.

Nej nästan alltid ovärt.
Citera
2018-05-17, 07:27
  #161
Medlem
Triplefaces avatar
Gillar inte heller det, iallafall efter de få erfarenheter jag har.

Var på Pinchos häromveckan. Tog 2 tapas. Dröjde jättelång tid till att jag fick min mat. Blev inte mätt och mina kompisar ville gå så sket i att beställa in fler. Det plus en efterrätt (en otroligt liten princessbakelse), en alkoholfri drink och en Pepsi gick på runt 220 spänn. Och då gick jag hungrig från restaurangen.

Maten smakade dock ganska bra kan jag tillägga).
Citera
2018-05-17, 12:08
  #162
Medlem
Personligen tycker jag tapas är helt OK, lite för fett för min smak och jag som är välbyggd har svårt att bli mätt.
Tjejen ville ha hemmalagad tapas när hon fyllde år och för att göra dessa 6 små rätter åt oss båda betalade jag över 1200kr för bara råvarorna, sen la jag ytterligare 5-6 timmar på att laga maten. Så att man betalar 400-600kr per person på en resturang tycker jag absolut är värt det.
Problemet jag har är att man betalar 65kr för 4 stycken inlagda vitlöksklyftor men 75kr för en större skål skaldjurspaella. Hela konceptet bygger på att man ska "luras" att ta dom dyrare rätterna.
Citera
2018-05-17, 18:28
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Gillar inte heller det, iallafall efter de få erfarenheter jag har.

Var på Pinchos häromveckan. Tog 2 tapas. Dröjde jättelång tid till att jag fick min mat. Blev inte mätt och mina kompisar ville gå så sket i att beställa in fler. Det plus en efterrätt (en otroligt liten princessbakelse), en alkoholfri drink och en Pepsi gick på runt 220 spänn. Och då gick jag hungrig från restaurangen.

Maten smakade dock ganska bra kan jag tillägga).

Men Pinchos är ju i en helt annan klass för sig själv.
Där måste man äta minst 3 tapas för att bli mätt, helst 4-5. 6-7 om du är större man.
Dessutom betalar man för halvfabrikat som inte smakar någonting, dom kör din mat i micron.

Better luck next time, prova gärna en riktig tapasresturang där maten smakar...
Citera
2018-05-17, 22:56
  #164
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Jag hatar tapas av en konstig anledning. Jag förknippar det med bögar.
Det kanske är namnet tap ass. Det kan även vara att jag var på grand canaria och upptäckte att det kryllade av bögar och alla skulle äta tapas överallt.
Citera
2018-05-18, 01:58
  #165
Medlem
Heauxms avatar
Jag håller med till en viss del. De gånger jag käkat tapas har det varit dyrt och det har fortfarande kurrat i magen när jag lämnat stället. Tapas ska dock inte riktigt delas, utan du beställer flera smårätter som du äter själv.
Jag beställde 7 rätter och det kostade mig 500 nånting och jag var så jävla hungrig efteråt. Köpte meny på max. 3 st marinerade räkor för 70 kr. 1 kronärtskocka 55 kr. en kycklingvinge 79 kr osv.
Dyrt som fan.
I Spanien ska det vara billigare och större portioner. Här i Sverige har man gjort det till nåt jävla fancy jippo.
Citera
2018-05-18, 09:42
  #166
Medlem
Äter inte sådant. Äter normal mat. Tar hellre med mig normalkost och ev. smygäter den.
Citera
2018-05-18, 13:47
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Äter inte sådant. Äter normal mat. Tar hellre med mig normalkost och ev. smygäter den.

Vad är normalkost och normal mat enligt dig då? Normalkost brukar handla om att man äter "vanlig" mat, och inte har någon diet/specialkost som påverkar vad man äter. Tapas kan då vara normalkost. Samma sak med "normal mat", det handlar ju om att man får det i form av smårätter istället.

Om du inte vill äta tapas, varför går du då till en tapasrestaurang och smygäter medhavd mat? Går du dit för sällskapets skull? Ni kan ju då försöka komma överens om att välja ett annat ställe som passar er båda.
Citera
2018-05-18, 15:30
  #168
Medlem
JerryCottons avatar
Wow, tråden omnämnd i radio. På P3 just nu!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback