Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Kommentera "fynden" i studien? Ja, det är en observationsstudie, alltså inget man kan dra slutsatser utav eller basera sina rekommendationer på, eller vill du rättfärdiga ditt intag av salt baserat på vad den säger? Upp till dig i så fall. Korrelation och kausalitet. Rekommendationen som Livsmedelsverket har är baserat på bland annat interventionsstudier, som är av en högre kvalité. Det är fortfarande rekommenderat att man bör hålla intaget av salt under 6 gram/dag. Betyder det att det är farligt att ligga högre än så? Nej, men rådet är som så. Givetvis behövs det fler studier på området och man kan inte uttala sig tvärsäkert.
Det är heller inte så att det är en katastrof om man äter färdigrätter då och då. 1500 kcal är i vissa fall inte i närheten av vissas energibehov, och redan vid den siffran vara uppe runt 9 gram salt? Nja.
Jag rättfärdigar ingenstans mitt eget saltintag, detta handlar inte om mitt intag. Jag äter dessutom sällan färdigrätter. Det jag reagerat på främst är att någon skriver att färdigmat har ett extremt högt saltinnehåll, men saltinnehållet är varken högre eller lägre än i en svensks genomsnittliga kost.
Inte heller har jag skrivit att jag diskuterar outliers, eller prisat frysmaten utan specifikt skrivit:
Citat:
Färdigmat är ingen höjdare, men heller inte katastrofalt jämfört med vad svensken sätter i sig idag. Har man fått restriktioner från sin läkare att hålla koll på saltintag pga hypertoni kan det finnas en poäng i att hålla nere på intaget.
Betänk att en genomsnittlig individ i Sverige får beräknas som ett snitt mellan man och kvinna, alltså en individ med måttlig träningsmängd, längd på 174 cm och vikt på kanske 70 kg, vilket ger ett rekommenderat proteinintag på ungefär 55-60 gram. 2,5 portioner färdigmat ger då ca 50-75 g protein/dag.
För individer som tränar hårt och sätter i sig stora mängder mat kan man naturligtvis behöva tänka på salthalten i maten. Liksom som sagt om man befinner sig i en riskgrupp. Ett visst saltmått som inte är avhängigt parametrar som kroppsvikt blir dessutom väldigt kantigt, så det är med största säkerhet anpassat för ”genomsnittliga” individer.