• 8 166 online
  • 1 172 362 medlemmar
  • 60 450 377 inlägg
2018-05-16, 12:15
Medlem
Dung.Beetle.Knights avatar
Jag har en stor svart långhårig katt. Den har riktigt tjock päls. Det är en innekatt men får gå ut på altanen när vi andra är ute.

Nu när det har varit extra varmt här redan på våren (27 grader) så funderar jag om man ska trimma ner pälsen? Givetvis bokar jag tid hos någon form av katt-frisör/salong i så fall. Tror ni katten skulle uppskatta det i värmen?

Hur gör ni andra för att svalka era husdjur på sommaren?

Katten far alltså inte illa på något sätt vad jag har märkt och beter sig precis som vanligt. Detta är bara mina egna funderingar (har bara haft korthåriga katter förut).
Citera
2018-05-16, 12:19
Medlem
Du vet om att katter gillar när det är varmt?
Citera
2018-05-16, 12:55
Moderator
En polare som har nån skit fluffig perser historia rakar honom själv nån gång i början av sommaren. Ser verkligen inte klokt ut men katten blir mkt nöjdare.
Citera
2018-05-16, 13:35
Medlem
kumlafucker84s avatar
Jag tycker att du ska klippa pälsen eftersom det är så varmt.
Citera
2018-05-17, 05:09
Medlem
Hej har en långhårig bondkatt, borsta pälsen så ofta som katten gillar det, färskt vatten o skugga naturligtvis så mår min katta gott iaf
Citera
2018-05-17, 09:41
Medlem
MissMDs avatar
Jag tycker personligen inte man ska raka ner varken katter eller hundar. Har jobbat som hundfrisör och även många kattägare har kommit och ska raka dem inför sommarvärmen.

Pälsen finns där av en anledning och den agerar isolerande mot både värme och kyla. Rakar man ner pälsen helt så finns det mycket större risker för överhettning hos djuret.

Har man ett friskt djur med bra hud och päls finns det absolut ingen anledning att raka ner. Det man skulle kunna göra dock om katten har väldigt tjock päls är att helt enkelt tunna ur med en effileringssax. På så sätt har katten kvar sin isolering men får en tunnare och mer lätthantering täckpäls.
Citera
2018-05-17, 20:10
Medlem
Dung.Beetle.Knights avatar
Tack för alla bra svar. Fortsätter borsta och ställer fram färskt vatten. Om det blir riktigt varmt sen så kommer jag slå på luftvärmepumpen i AC-läge och då kan han ligga där under om han känner för det.
Citera
2018-05-17, 20:31
Medlem
Tycker du gmr rätt med att låta det vara kvar, våra bondkatter tappar massor av hår naturligt när det blir varmare.
Citera