Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 15:19
  #13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Frågan är ju dock - har du koll på om det är möss eller råttor?
Nej, jag har inte ens varit i lokalen efter denna upptäckt, men min fru påstår det ser ut som råttlortar.


Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag har ju ingen sådär professionell erfarenhet - men den typen av fällor vet jag iallafall fungerar ypperligt till möss - då jag i tidig högstadieålder hade ett par ormar (majs- och råttsnok) i ett större terrarium som jag i början matade med "pinkiesar" (dvs musbebisar) och sedan möss när ormarna vuxit sig, som jag köpte via en lokal halvseriös kräldjursuppfödare som hölls i en gammal källar/industrilokal med skyltad verksamhet och officiellt telefonnummer till. Dessutom lyckades jag ganska ofta fånga möss i föräldrarnas garage och förråd (äldre villa med uthus) för att mata ormarna med - med just den typen av metall-bur-fällor.
Har för mig att jag/vi enstaka gånger till och med lyckades fånga råttor i storleken 7-8cm (kroppen) i sagda fällor. Detta fällor var dock avsedda för möss, och i storleken 30ish cm långa och 10ish cm höga, fritt ur minnet. Satte då oftast centimeterstora ostbitar som bete i fällorna.

Så ja - fungerar gör de absolut - även om detta var i slutet av nittiotalet, så minnet är som sagt inte tvärexakt.

Men att ställa dem bakom/under någonting där de skyms, typ ett skåp eller så kanske kunde fungera? Dock märks det oftast när det sitter något fångat i dem, de brukar krafsa och hålla på för att ta sig ut - men då kan man snabbt lyfta iväg hela buren om det blir panik.

Ja, tack för tipsen, får väl prova det.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag tror dock att råttor kan falla under sanitär olägenhet (inte minst kan de ju sprida smittor), medans "husmöss" inte ses fullt lika hårt på, de brukar ses som lite mindre allvarliga.
Dock är ju problemet att gnagare (råttor!) gärna gnager på saker (elkablar!) så det är absolut inte önskvärt att ha i lokalerna!

Är det dessutom livsmedelshantering som pågår i lokalen så är det kod röd om det är råttor - då kan nog hälsovårdsinspektörer bli riktigt griniga!
Ja, kablarna är ju lite oroligt. Vi har inget livsmedel på det viset, mer än personalens egen mat.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag är skeptisk och håller med tidigare svar, om att det känns som hittepå-mirakelmedel. Har dock inte testat dem, så kan inte säga säkert.
Jo, det låter väl för bra för att vara sant. Lustigt att så många butiker säljer dem, inkl Bauhaus, Rusta osv.
Citera
2018-05-16, 15:19
  #14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Skrämmor låter som ett påhitt enligt mig. Det kanske kan fungera. Men jag tycker att steg 1 i detta är att kontakta hyresvärden då det är hans lokal och han kanske kan hjälpa till, samt att han troligtsvis vill ha reda på ifall det är råttor där av hygieniska skäl. (ev kolla igenom andra lokaler om det finns som grannar)

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt rätt. Detta skall fastighetsägaren fixa, fort som fan.

Ja, jag börjar väl där.
Citera
2018-05-16, 15:21
  #15
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tack till alla goda råd i tråden, och jag gör väl så här:

1. Ser till att eventuella uppenbara ingångar är täckta, t ex locket på toan
2. Ringer fastighetsägaren
3. Köper råttfälla och ställer ut
4. Om det inte hjäper - ringer anticimex eller motsv
Citera
2018-05-16, 15:25
  #16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Fastighetsägaren säger flera av er, och hade det varit bostad så hade det självklart varit deras ansvar, men är det samma för en lokal? Jag kommer att ringa och fråga dem i alla fall.

Citerar från länken till Folkhälsomyndigheten som jag postade (min fetning):

Citat:
Enligt miljöbalken 9 kap 9 § är det fastighetsägaren som har ansvar över att bostäder och lokaler är fria från skadedjur.

Har svårt att tolka det som något annat än att den som hyr ut en lokal har ansvar för att hålla den fri från skadedjur.
Citera
2018-05-16, 15:27
  #17
Medlem
Drama-Llamas avatar
Undvik råttgift till varje pris. I de flesta fall är det bortkastade pengar, och i de fall det fungerar leder det till att råttfan äter upp det för att sedan gömma sig på en oåtkomlig plats och dö, och sedan ruttna med följden att hela lokalen stinker utan att man kan åtgärda det. I värsta fall äter något husdjur eller barn upp det, med döden som följd.
Citera
2018-05-16, 15:45
  #18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Citerar från länken till Folkhälsomyndigheten som jag postade (min fetning):



Har svårt att tolka det som något annat än att den som hyr ut en lokal har ansvar för att hålla den fri från skadedjur.
Ja, jag hoppas du har rätt.
Citera
2018-05-16, 15:46
  #19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Undvik råttgift till varje pris. I de flesta fall är det bortkastade pengar, och i de fall det fungerar leder det till att råttfan äter upp det för att sedan gömma sig på en oåtkomlig plats och dö, och sedan ruttna med följden att hela lokalen stinker utan att man kan åtgärda det. I värsta fall äter något husdjur eller barn upp det, med döden som följd.

Ja, det där är ju ingen höjdare om man vill att kunder skall stanna kvar i butiken.
Citera
2018-05-16, 15:56
  #20
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tack till alla goda råd i tråden, och jag gör väl så här:

1. Ser till att eventuella uppenbara ingångar är täckta, t ex locket på toan
2. Ringer fastighetsägaren
3. Köper råttfälla och ställer ut
4. Om det inte hjäper - ringer anticimex eller motsv
Med tanke på att det troligtvis är en mus så kräver den bara 6 mm hål för att ta sig in och ut. Svårt att skydda sig då. Folk har en benägenhet att kalla allt med fyra ben och naken svans för råtta.
Jag har nyligen haft med anticimex att göra och deras fällor är sjukt effektiva. Ingår det i försäkringen så utnyttja den.
Fällor och fällor förresten, det är giftdepåer som djuret måste ta sig in i. Dessa hämtas sedan tillbaka efter avslutat värv.
Citera
2018-05-16, 15:59
  #21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ja, det där är ju ingen höjdare om man vill att kunder skall stanna kvar i butiken.
Anticimex gömmer svarta askar som är såpass effektiva att djuret dör i stort sett på plats. De nämnde att det kunde springa ifrån men inget av de nio mössen jag tog hade flyttat sig längre än 50 cm från fällan.
Citera
2018-05-16, 18:08
  #22
Medlem
råttor är försiktiga av sig därför funkar inte snabbverkande gift så bra ,då dödar man bara en råtta
det används blodförtunningsmedel för att de inte skall dö direkt på så vis kan man ta död på fler

t
Citera
2018-05-17, 08:19
  #23
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
råttor är försiktiga av sig därför funkar inte snabbverkande gift så bra ,då dödar man bara en råtta
det används blodförtunningsmedel för att de inte skall dö direkt på så vis kan man ta död på fler

t
Man måste givetvis plocka bort kadavren så att inte de övriga ser vad som pågår.
Citera
2018-05-17, 11:20
  #24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vi köpte en sån här bur från Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/rattbur-stor-52x20x20cm.html

La in lite kex och ris. Vi spillde lite ris utanför också när vi la dit det.

Nu på morgonen har kreaturet varit och ätit upp allt UTANFÖR buren, men inte inne i.

Fungerar den där buren bara på råttor? Om det är en mus kanske den klättrar över utan att utlösa fälldörren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback