2018-05-16, 18:49
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
I mediakriget om mångkulturen har Göteborgspostens medarbetare Aleksandra Boscanin gjort ett kort inlägg om de särskilt utsatta områdena. Enligt henne ser utvecklingen inte lovande ut.

Den svensk som har tid att följa olika medier i frågan vet nog varken ut eller in vid det här laget. Är allt i stort sett toppen toppen med några mindre problem som kommer att lösa sig själva bara mångkulturalisterna i sina diasporor kommer i arbete som vår stadsminister uttrycker det, eller har vi seriösa problem som kommer att ta upp till fyra generationer att lösa. Om de nu går att lösa.

Inte gott att veta, men Aleksandra efterlyser debatt som den oberoende liberal hon sannolikt är.

Själv minns jag vad några unga män sa till mig när jag hälsade på i mångkulturen. "Det här är vårt nu". Så jag önskar Aleksandra lycka till med den där debatten.

http://www.gp.se/ledare/svenska-områ...rige-1.6033452

Citat:
”I Lindängen gäller inte svenska lagar, utan traditionen från hemländerna. Och släktens storlek.”

Detta citat ur artikeln belyser på ett utmärkt sätt varför kraftigt åtstramad anhöriginvandring är ett absolut måste. Ett argument att använda mot KD som tror den enda humana hållningen är att låta familjemedlemmar komma till migranten i Sverige. Familjen blir precis lika återförenad om migrantpappa hjälps hem till familjen i hemlandet, för så vida inte familjen riskerar personlig förföljelse av hemlandets regim, något ytterst få riskerar att bli. Särskilt sunnimuslimer i sunnimuslimskt dominerade länder torde löpa väldigt liten risk för förföljelse. Vore det annorlunda hade nog inte så många familjefäder lämnat fruar och barn efter sig i hemländerna.
Citera
2018-05-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Att bedriva svensk identitetspolitik bland svenskar i andra länder är framgångsrikt. Då skiljer man sig som grupp från mängden. Massa svenska föreningar finns världen över.

Att bedriva svensk identitetspolitik i andra länder har varit framgångsrikt.

Mycket bra observation.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Moderaterna vill göra Sverige till en minikopia av USA och låta bästa tävlande vinna makten.

Hur det gått i USA? Wiki:
History of the Jews in the United States.

Import av 200 000 judar (motsvarighet till USA befolkningsmässigt) står inte på agendan i Sverige så just den biten finns det ingen anledning att oroa sig över. Däremot moderaternas inneboende "liberalism" -- en liberalism som innebär en massa friheter för andra än svenskar och enbart friheter för dem. Ingen konfronterar moderaterna med detta faktum. Defintivt ingen i alternativmedia gör det eller kommer göra det, det är troligare att man får se detta i "MSM" -- alltså kommer moderaterna undan med det.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja, det är hypotesen att svenskar eller européer saknar tribalistisk impuls i ett moget mångkulturellt system som ska ledas i bevis - inte att de gjort och gör det i homogena eller hegemoniska sammanhang.

"Det fungerar inte att agera tribalistiskt för vita majoritetsbefolkningar" är att vända på orsaksföljden. I en homogen nationalstat eller med en hegemonisk europeisk supermajoritet har behovet (eller möjligheten, om man så vill) inte funnits att göra sig till svenskars eller vita amerikaners ombudsman. Att just svenskar av alla folk inte kommer vilja ha en ombudsman, i takt med allt mer konflikt och konkurrens - det är en teori som är djärv, för att uttrycka det snällt.

Alla har en tribalistisk instinkt, det är bara frågan hur den kan kanaliseras på bästa sätt. Att översätta afrosvensk identitetspolitik till pursvensk identitetspolitik går inte. Hade det gått hade vi sett det mer av de än vad vi ser (vilket i princip inte är någonting alls).

Vad gäller det fetmarkerade så blir frågan vilken tidshorisonten är. Vi vet exempelvis att vita sydafrikaner inte verkar vilja ha en ombudsman. Vi vet att amerikanerna i Kalifornien eller New Mexico (delstater i USA) inte är särskilt intresserade av det.

Om tidshorisonten är bortom alla tråddeltagares livsspann så blir det alldeles för abstrakt (åtminstone för mig). Liberalismen har en mängd svagheter. Jag tycker att det är direkt olämpligt att lämna dem i fred vad gäller dessa och i stället vänta på eller hoppas på något som ligger bortom vår (vuxna i dag) tid på jorden.
Citera
2018-05-16, 19:00
Medlem
S.Kandals avatar
Expressen släpper in pöbeln i debatten, underhållande läsning.

Citat:
Hur ser du på integrationen? Hur har Sverige lyckats och hur ska vi bli bättre?

https://www.expressen.se/nyheter/val...onen-fungerar/

Skrev själv ett inlägg men det censurerades föga oväntat. Ansåg att Expressen kastade rejäla stenbumlingar i ett litet litet glashus.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-05-16 kl. 19:05.
Citera
2018-05-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Detta citat ur artikeln belyser på ett utmärkt sätt varför kraftigt åtstramad anhöriginvandring är ett absolut måste. Ett argument att använda mot KD som tror den enda humana hållningen är att låta familjemedlemmar komma till migranten i Sverige. Familjen blir precis lika återförenad om migrantpappa hjälps hem till familjen i hemlandet, för så vida inte familjen riskerar personlig förföljelse av hemlandets regim, något ytterst få riskerar att bli. Särskilt sunnimuslimer i sunnimuslimskt dominerade länder torde löpa väldigt liten risk för förföljelse. Vore det annorlunda hade nog inte så många familjefäder lämnat fruar och barn efter sig i hemländerna.

Du har naturligtvis alldeles fasligt rätt, men min tro är att KD är impregnerat med goda kristna varav en del av de tongivande även är asylbaroner. Det finns kristna samfund som har som födkrok att driva flyktingboenden, vilka tidigare var anläggningar för vård av missbrukare och familjehem mm.

Det vore för övrigt en intressant fråga att studera vilken inverkan de troende kristna i Sverige haft för mångkulturens expansion. Min tro är att de varit viktiga, men att de lite grann har flugit under radarn.
Citera
2018-05-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Skrev själv ett inlägg men det censurerades föga oväntat. Ansåg att Expressen kastade rejäla stenbumlingar i ett litet litet glashus.

Ja herregud. Nu öppande de verkligen kranen på pissrännan. Det var några tappra själar som ville komma med konstruktiva förslag, men om kommentarerna spegler folkviljan så kommer SD att få fler mandat vid höstens val.

Det är nog så att det rensas friskt bland kommentarerna. Tyckte mig hålla god ton, men min kom inte in och nu är det lång tid mellan de intagna förslagen.

Det Nya Miljonprogrammet har framtiden för sig.
Senast redigerad av Ottokar 2018-05-16 kl. 20:01.
Citera
2018-05-16, 20:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Det vore för övrigt en intressant fråga att studera vilken inverkan de troende kristna i Sverige haft för mångkulturens expansion. Min tro är att de varit viktiga, men att de lite grann har flugit under radarn.
Har själv sett att pingstkyrkan har jobbat hårt för att få hit folk, de vill ju gärna få nya medlemmar som ger sitt tionde. De riktar in sig på kristna förstås.
Citera
2018-05-16, 20:46
Medlem
fasligts avatar
Svenska partisaner bjuder motstånd i kulturkriget, lite som motståndshjältarna i Warsawaghettot en gång mot ockupationsmakten. Striden om de islamiska böneutropen är inte avgjord. Grannar till den tilltänkta högtalarminareten i Växsjö har överklagat beslutet med hänvisning till oförmågan att undgå religiös propaganda i det egna hemmet. Mycket bra. Även om det inte leder till att beslutet ändras är det dock en viktig markering av smålänningarna.
Citat:
Polisen har enbart fattat sitt beslut baserat på de ljudnivåer i utomhusmiljön som böneutropen innebär, och har inte tagit ställning till innehållet i det som sänds ut genom högtalarna.
Kan inte välja bort ljudet

Personerna som överklagat skriver vidare att böneutropen blir ett stort miljöproblem i hemmet eftersom de inte kan välja bort att lyssna, och att utropen gör att grannar ”ofrivilligt får ta del av religiös propaganda rakt i våra hem”.

Enligt den adress som de lämnat på överklagandet bor personerna drygt 700 meter fågelvägen från moskén på Sommarvägen i Växjö.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ar-boneutropet

Även den tillståndsgivande polismyndigheten har drabbats av eftertankens kranka blekhet, för vid närmare eftertanke har man kommit till insikt om att man inte kan ha permanent periodiskt vrålande på hälsovådlig volym i bebott område.
Citat:
Växjö muslimska förening kommer inte att kunna sända ut sina böneutrop på den tillåtna utomhusnivån. För att klara riktvärdet på 45 decibel inomhus måste utomhusljudet hållas betydligt lägre än 110 decibel.
[...]
Enligt en mätskala som presenteras av bland annat Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen i deras skrivelse om ljudnivåer inom förskolan kan man läsa att 110 dBA kan likställas vid ljudnivån på ett diskotek. 45dBA kan man jämföra med ljudnivån i ett vanligt vardagsrum.

På frågan om vilket utomhusvärde det i verkligheten kan bli frågan om, svarar Magnus Rothoff på polisens rättsavdelning:

– Man ska hålla en nivå ute så att det är 45 decibel inne. Det värdet ska hållas och det blir då svårt att hålla 110 decibel utomhus. Det är så förhållandet ser ut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ste-hallas-ner

Det kanske slutar med att de får installera ett sådant där levande konstverk som får stå på trappan och mumla i källarskägget.
Citera
2018-05-16, 22:34
Medlem
fasligts avatar
Ytterligare en finfin anledning till att säga nej till klanåterförening i Sverige avhandlas av Carolin Dahlman i Kristianstadsbladet. Ja, jag vet, det är skåpmat, men dock ännu en liten ande som pluppat ut ur fångenskapens inskränkta flaska.
Citat:
En sak är klar och det är att detta inte är en klassisk ”mäns våld mot kvinnor”-fråga. Inte heller är det föräldrarna som styr sina barn, utan det är ett större familjedrama än så.

För att komma tillrätta med hedersproblematiken är det viktigt att fånga upp de killar som tvingas kontrollera sina kvinnliga släktingar, enligt Origo, ett resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld i Stockholm (SR 19/4 -17).
[...]
Alldeles för många unga lever i ofrihet när familjen håller dem hårt. Ibland så hårt att de kvävs. Ibland till döds.
http://www.kristianstadsbladet.se/le...or-sin-brorsa/

Va fan får vi för pengarna? Klanvåld. Sverige kan inte skydda offren så varför ska de vara här?
mina fetningar
Citera
2018-05-16, 22:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Minsann, det.tog tre decennier men til slut gläntade man på den dörr som Erik Månsson försökte öppna med reportageserien Svart på vitt i Expressen.
Citera
2018-05-16, 22:49
Medlem
fasligts avatar
Ann-Charlotte Marteus klär elegant och effektivt av en dillande kriminolog.
Citat:
Kriminologprofessor Jerzy Sarneckis ständiga försök att lugna är oroande.

Jerzy Sarnecki har liksom alltid funnits där, i tv-rutan, lågmäld och trygghetsspridande. Som en kriminologins julvärd, brott och straff-debattens Arne Weise.

I tisdags dök han upp på svt.se i all sin varma koftighet. I en tid då fler svenskar än någonsin uppger att de utsatts för brott mot person, enligt Brås trygghetsundersökning, är han lugnet i stormen:

"Självklart är brottsligheten ett problem, men i dagens läge finns det så otroligt mycket annat att oroa sig för."
[...]
"Läget är jävligt allvarligt", avslöjade professorn plötsligt i Forskning och Framsteg, i februari i år, apropå det dödliga våldet och skjutningarna.

Han erkände att "det har tagit både oss och polisen med total överraskning" och att det krävs "gigantiska resurser" för att bekämpa det. "Och det ser faktiskt väldigt illa ut just nu."

Professorn gick så långt att han jämförde med Chicago på 1920-talet - alltså Al Capones storhetstid.

Men fem månader senare är det lugnt igen och vi ska inte oroa oss.
[...]
Man kan ju inte låta bli att undra... Om det hade funnits färre julvärdar i samhällsdebatten kanske det inte hade krävts "gigantiska resurser" för att vända utvecklingen i dag?
https://www.expressen.se/ledare/ann-...source=twitter

Är det äntligen dags att skuffa den gamle perukstocken utför ättestupan tro?
Citera
2018-05-16, 23:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Är det äntligen dags att skuffa den gamle perukstocken utför ättestupan tro?

Jag tror du kan ha rätt. Det är dax att avfärda den evigt svamlande damage-kontrollanten. Man kan hoppas att även någon kulturkofta på BRÅ ersätts och att det görs en ny BRÅ-undersökning. Jag vet att Löfvén är en första klassens svammelfarbror, men jag har känslan av att man måste ta tag i brottsligheten nu. Då måste det till en ny BRÅ undersökning, och då kan man inte ha svammeljuden säga att inget är fel när allt är uppåt väggarna.

Jag såg också förresten att hon som är gift med Bjereld inte frontar sitt SOM-institut längre. Så det kanske är början på en uppstädning av dom värsta mångkultursapologeterna nu.

Risken är ju annars att det blir bara snack, och menar nu någon politiker allvar så måste dom här kulturkoftorna bort.
Citera
2018-05-16, 23:47
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Du har naturligtvis alldeles fasligt rätt, men min tro är att KD är impregnerat med goda kristna varav en del av de tongivande även är asylbaroner. Det finns kristna samfund som har som födkrok att driva flyktingboenden, vilka tidigare var anläggningar för vård av missbrukare och familjehem mm.

Familjen har frikyrkligt aktiva människor i vår närhet. Invandringspositivismen är extremt hög, så när det gäller organiserat mångkulturvurmande så är kristenheten en minst lika viktig spelare som den samlade vänstern. Vänstern är kanske mer högljudda och hörs mer, men de kristna arbetar idogt för mångkultur i det tysta.

Mina erfarenheter av frikyrkofolk gör att jag är mycket skeptisk till att KD på något som helst sätt skulle närma sig SD eller på annat vis ta till sig en politik byggd på invandringsmotstånd. Abortmotståndet och böghatet ligger dock latent hos de frikyrkliga jag känner, så det är kanske möjligt att KD åter kan ta en sådan konservativ position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in