Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 00:01
  #1
Medlem
Har tänkt att försöka börja ta lite frilansuppdrag på kvällar och helger inom copywriting och grafisk design. Behöver jag starta ett eget företag för att kunna fakturera, eller kan jag ta jobb och fakturera via t.ex Cool Company? Vad är bäst? Genom att starta eget kan man väl dra av på kostnader (t.ex inköp av program osv)?

Jag har inte gått i tankarna att starta eget innan så jag har tyvärr noll koll. Tacksam för tips!
Citera
2018-05-09, 00:17
  #2
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Starta eget, det är inte svårt alls att dra igång en enskild firma. Och precis som du säger så kan du kvitta ut momsen på inköp, som har med din verksamhet att göra
Citera
2018-05-09, 00:47
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Skaffa FA-skatt (om du har förtjänst från vanligt arbete också). Du kan ju fakturera genom tredje parts företag men dessa kommer ju ta en avgift för det. Fördelen är om du vet att du kommer få jobbiga kunder som inte kommer betala i tid att dessa då kan sköta påminnelse och inkasso. Men om så kan du sedan överlåta just detta. Samtidigt som de ofta också kommer hålla på pengarna innan du får dessa. Så skaffa FA-skatt, registrera dig för moms och skaffa ett bankgiro. Enda kostnaden där blir ca 400 per år för bankgirot. Sedan är det bara att lära sig detta att du bokför rätt.
Citera
2018-05-09, 07:42
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Har tänkt att försöka börja ta lite frilansuppdrag på kvällar och helger inom copywriting och grafisk design. Behöver jag starta ett eget företag för att kunna fakturera, eller kan jag ta jobb och fakturera via t.ex Cool Company? Vad är bäst? Genom att starta eget kan man väl dra av på kostnader (t.ex inköp av program osv)?

Jag har inte gått i tankarna att starta eget innan så jag har tyvärr noll koll. Tacksam för tips!
Du kan dra kostnaderna ja. Och momsen. starta eget.
Kolla länken med blankett längst ner och verksamt.se
https://www.skatteverket.se/foretago...000118949.html
Citera
2018-05-09, 11:44
  #5
Medlem
Skaffa inte F-skatt, då måste man bokföra och redovisa moms och deklarera på NE-blanketten och göra bokslut och årsredovisning, och om man har Cool Company slipper man allt sånt och det är absolut värt avgiften.
Citera
2018-05-16, 22:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Skaffa inte F-skatt, då måste man bokföra och redovisa moms och deklarera på NE-blanketten och göra bokslut och årsredovisning, och om man har Cool Company slipper man allt sånt och det är absolut värt avgiften.

Är det väldigt tidskrävande?
Citera
2018-05-16, 22:23
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Skaffa inte F-skatt, då måste man bokföra och redovisa moms och deklarera på NE-blanketten och göra bokslut och årsredovisning, och om man har Cool Company slipper man allt sånt och det är absolut värt avgiften.
Vad är avgiften?
Citera
2018-05-17, 08:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Är det väldigt tidskrävande?
Om man inte kan något alls från början är det förvirrande och tar tid att sätta sig in i allting. Men man kanske kan lämna bort det till något bokföringsföretag, men då kostar ju det också pengar. Och man kanske inte har mycket överskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad är avgiften?
Cool company vet jag inte men Frilans frinans tar 6 % av dina fakturor före skatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback