Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 20:09
  #1
Medlem
phosphors avatar
Tiden för helt lånefinansierade fastighetsköp gick i döden 2010. Numera krävs det att man står för minst 15% av bolånet, och vill man köpa en stor fastighet kan det krävas en egen insats på flera miljoner. Det självklara valet är att man tjänar ihop de där miljonerna som krävs för lånet och sedan går till banken. Men jag undrar om det finns andra sätt att få ihop kontantinsatsen på; det enda alternativet som jag kan komma på själv är att ta ett blancolån, men det är inte särskilt stabilt.

För att inte betunga Flashback i första hand vände jag mig till några av fastighetsbranschens största aktörer, som berättade att det ska gå att få ett bolån till sitt allra första fastighetsköp utan att behöva tjäna ihop kontantinsatsen på ordinarie sätt. Tyvärr lät de sina svar förbli kryptiska genom att exkludera någon förklaring - något jag var knappast förvånad över. Vad tror ni att de syftade på egentligen?
__________________
Senast redigerad av phosphor 2018-05-16 kl. 20:12.
Citera
2018-05-16, 21:08
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Ett tips är att inte köpa en sådan dyr bostad direkt, utan vara nöjd med lite billigare.
Sänk utgifterna - höj intäkterna.
Citera
2018-05-16, 21:17
  #3
Medlem
Flaskhalsats avatar
En kontantinsats på flera miljoner? Räcker enbart paradvåningar på strandvägen för flashbackare? Köp en etta i en kranskommun för helvete.
Citera
2018-05-16, 21:26
  #4
Medlem
Flera miljoner? Kontantinsatsen är på 15 %. Om "flera miljoner" är säg, tre miljoner, innebär det ett hus som kostar 20 miljoner kronor.

Köp istället ett hus eller lägenhet för ca 1,5 miljoner. Då blir kontantinsatsen 225000 kronor vilket lätt sparas ihop på något år.
Citera
2018-05-16, 21:33
  #5
Medlem
ZrankFanes avatar
En kontantinsats? Har hört att värdetransporter har en del kontanter så hör med någon som kör en sådan så bör det vara lugners.
Citera
2018-05-16, 21:48
  #6
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
En kontantinsats på flera miljoner? Räcker enbart paradvåningar på strandvägen för flashbackare? Köp en etta i en kranskommun för helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av morot
Flera miljoner? Kontantinsatsen är på 15 %. Om "flera miljoner" är säg, tre miljoner, innebär det ett hus som kostar 20 miljoner kronor.

Köp istället ett hus eller lägenhet för ca 1,5 miljoner. Då blir kontantinsatsen 225000 kronor vilket lätt sparas ihop på något år.

Problemet med en mindre fastighet är att man blir tvungen att göra en del av underhållet själv. Man brukar behöva en fastighet med 10-20 lägenheter för att fastighetsförvaltning ska vara lönsam; då pratar vi om ett köp i 10-20-miljonersklassen. Sedan måste jag påpeka att aktörerna som jag tog kontakt med började genom att köpa fastigheter i den prisklassen som ni häpnar över, varav den ena inte hade några egna pengar alls.
Citera
2018-05-16, 23:56
  #7
Medlem
SYSTEMexes avatar
Spara 8000 kr/mån i 2 år så kan du köpa något för 1,3 miljoner. Det gäller att vara ekonomisk. Att spara 100 000/år är inte svårt ifall du bara vill.

Köp ingen bostad du inte har råd med att betala ifall räntan skulle gå upp till 5%. boräntan är rekordlåg och kommer höjjas inom de närmsta åren
__________________
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-05-16 kl. 23:59.
Citera
2018-05-17, 00:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Problemet med en mindre fastighet är att man blir tvungen att göra en del av underhållet själv. Man brukar behöva en fastighet med 10-20 lägenheter för att fastighetsförvaltning ska vara lönsam; då pratar vi om ett köp i 10-20-miljonersklassen. Sedan måste jag påpeka att aktörerna som jag tog kontakt med började genom att köpa fastigheter i den prisklassen som ni häpnar över, varav den ena inte hade några egna pengar alls.

Varför blandar du ihop att köpa en fastighet för att hyra ut lägenheter som näringsverksamhet med bolån? Det är helt olika saker.
Citera
2018-05-17, 09:07
  #9
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför blandar du ihop att köpa en fastighet för att hyra ut lägenheter som näringsverksamhet med bolån? Det är helt olika saker.

Då får du gärna upplysa mig om skillnaderna i lånevillkoren.
Citera
2018-05-17, 10:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Då får du gärna upplysa mig om skillnaderna i lånevillkoren.

Ett bolån är i princp ett standardavtal utan några konstigheter medan det andra blir ett företagslån där där banken är mycket mer involverade. Här måste du kunna presentera din affärside och samtidigt kunna bevisa att du är rätt person för att kunna driva ett sånt företag. Sen lånar du absolut inte 100% utan självklart måste du ha säkerheter.

Det har aldrig varit så att vanlig knegare har kunnat gå in på banken och lånat 20 miljoner för att kunna köpa en fastighet för 20 miljoner som han sedan ska hyra ut och leva på. Det normala har alltid varit att personer som ger sig in in fastighetsbranschen redan är etablerade företagare, har gott om pengar och kontakter och har en lång och god relation med sin bank.
Vill du verkligen arbetade med fastigheter så får börja på en mycket lägre nivå och acceptera att du får sköta allt underhåll själv eller så får du söka partners och investerare som kan hjälpa dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback