Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 20:16
  #13
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Hoppsan... bra poäng. Belåningen där riskerar att bli en skuldfälla.

Oavsett reavinstskatt eller inte så är ett lån på hundratusentals kronor en skuldfälla. Ett lån ska ju per definition betalas tillbaka.

Jag skulle tro att det är betydligt mer vanligt än vad man kunde tro att folk lånar på bostaden för att köpa bil. Om man ser till vad en normal Svensson tjänar och sedan kollar på vad de samma kör runt med för bilar så kan man bara konstatera att många på ett eller annat sätt lånat ihop pengarna, och ett rätt vanligt alternativ torde vara just att öka bostadslånet för att täcka det.

Om man en gång ska låna till något är ju dock just bostadslånet oftast det mest förmånliga lån som erbjuds, så det är ju inte ekonomiskt sett helt galet, förutom att det sällan är en vidare smart idé att låna till konsumtionsvaror. Om man hamnar i ekonomiskt trubbel och det man har lånat pengar till inte längre finns kvar eller har minskat betydligt i värde finns förstås en risk att man får gå frun hus och hem och sälja av en massa tillgångar, och ändå sitta kvar med skulder efter det.
Citera
2018-05-17, 19:26
  #14
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Oavsett reavinstskatt eller inte så är ett lån på hundratusentals kronor en skuldfälla. Ett lån ska ju per definition betalas tillbaka.

Jag skulle tro att det är betydligt mer vanligt än vad man kunde tro att folk lånar på bostaden för att köpa bil. Om man ser till vad en normal Svensson tjänar och sedan kollar på vad de samma kör runt med för bilar så kan man bara konstatera att många på ett eller annat sätt lånat ihop pengarna, och ett rätt vanligt alternativ torde vara just att öka bostadslånet för att täcka det.

Om man en gång ska låna till något är ju dock just bostadslånet oftast det mest förmånliga lån som erbjuds, så det är ju inte ekonomiskt sett helt galet, förutom att det sällan är en vidare smart idé att låna till konsumtionsvaror. Om man hamnar i ekonomiskt trubbel och det man har lånat pengar till inte längre finns kvar eller har minskat betydligt i värde finns förstås en risk att man får gå frun hus och hem och sälja av en massa tillgångar, och ändå sitta kvar med skulder efter det.

Du har absolut rätt. Mitt inlägg var mest ett konstaterande att många sannolikt inte tänker på att skatten inte har något samband med lånegraden utan just skillnad på inköpspris och försäljningspris.
Citera
2018-05-18, 11:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Reavinstskatt på försäljningen av huset.

Då ska de betala ca 20% av skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.

Har man då belånat upp allt man kan så kan det bli dyrt.
Det där stämmer inte! vid bodelning då ena parten köper ut den andra betalas ingen reavinstskatt. Den köpande parten kommer däremot att reavinstbeskattas på ursprungligt inköpspris minus försäljningspris den dag bostaden säljs. Den köpande parten löser ut säljande part till marknadspris minus presumtiv reavinstskatt.
Citera
2018-05-18, 13:15
  #16
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Det där stämmer inte! vid bodelning då ena parten köper ut den andra betalas ingen reavinstskatt. Den köpande parten kommer däremot att reavinstbeskattas på ursprungligt inköpspris minus försäljningspris den dag bostaden säljs. Den köpande parten löser ut säljande part till marknadspris minus presumtiv reavinstskatt.
Stämmer i och för sig.

Det innebär dock att en av parterna har råd att köpa ut den andra vilket inte alltid är fallet. Inte heller säkert att en av dem ens vill behålla bostaden av olika skäl. Och då kommer reavinstbeskattningen in i bilden.
Citera
2018-05-18, 13:19
  #17
Medlem
När jag köpte min första lägenhet 2006 vart jag erbjuden att att låna 115% vilket skulle vara ca 225k i bra att ha pengar.
Citera
2018-05-19, 15:22
  #18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Det där stämmer inte! vid bodelning då ena parten köper ut den andra betalas ingen reavinstskatt. Den köpande parten kommer däremot att reavinstbeskattas på ursprungligt inköpspris minus försäljningspris den dag bostaden säljs. Den köpande parten löser ut säljande part till marknadspris minus presumtiv reavinstskatt.

Om någon har råd.

Det är inte helt ovanligt att ingen har råd. D0 ska huset säljas och reavinst betalas.
Citera
2018-05-21, 10:17
  #19
Medlem
iSees avatar
Köpte hus till taxeringsvärdet och cashade det(sålde brf i centrala sthlm). Tog ett lån för omfattande renoveringar och poolbygge. Istället för att dega ut ännu mer av kakan tog vi ett lån. Om och när räntan blir markant högre betalar vi av det. Tills dess har pengarna förhoppningsvis växt till sig fint.
Citera
2018-05-26, 19:45
  #20
Medlem
Tror det är betydligt vanligare än vad som vore optimalt för den svenska ekonomin. Har en bekant som jobbar på ett bankkontor i en mindre tätort och han säger att det är väldigt vanligt att folk lånar upp om fastigheten på pappret stigit i värde. Många frågar också hur mycket dom maximalt kan få låna. Så säkert många som sitter i skiten vid första antydan till räntehöjningar eller lågkonjunktur.
Citera
2018-05-26, 19:53
  #21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Jag skrev att jag undrar hur vanligt ELLER ovanligt förekommande det är. Att det finns folk som utökat sitt bolån bara för att vederbörande kan skulle jag kunna betta allt jag äger på. Men svårt att veta hur många som gör det, därav trådstarten :P
Hur du skall kunna få reda på det i denna tråd genom skribenterna egna aktiviteter o de de känner skall bli intressant att följa
Citera
2018-05-26, 20:34
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Trådstarten riktar sig till er som själva lånat upp på huset till följd av prisökningarna som skett under en rätt lång period nu eller till er som känner någon som gjort det.

Vad har ni eller personen i fråga använt pengarna till? Multipla renoveringar? Utökat den egna fordonsparken? Resor? Barnen?

Är inte ute efter att döma någon utan är bara intresserad av hur vanligt eller ovanligt förekommande det är.

Alla svar tas tacksamt emot!
Jag har själv inte gjort det, men känner till folk som lånat upp.
I det flesta fall har det handlat om att man renoverat eller moderniserat.
I några fall dock har det handlat om folk som haft lån med amortering och sedan lånat upp, och använt till konsumtion. (I ett fall till en segelbåt).
Dessa senare personer har sett det som att det är ett tillräcklig sparande de har i bostaden. Amorteringen är bara ett sätt att spara för framtida konsumtion.
Att amortera ned skulden mer ser dom som ett onödigt sparande.

Var och en kan naturligtvis ta sig en funderare på hur stort sparande ni vill ha. Har ni då tillgångar för mer, så har ni för stort sparande, och borde sälja av en del. Eller som i fallet bostad, låna upp till den sparande-nivå ni kommit fram till är den rätta.
Citera
2018-05-27, 09:11
  #23
Medlem
Jag höjde upp och maxade mitt bolån i juli förra året. Pengarna gick oavkortat till investeringar. Har även en VP-kredit kopplad till min depå som oftast även den är maxbelånad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback