Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 15:58
  #1
Medlem
Trådstarten riktar sig till er som själva lånat upp på huset till följd av prisökningarna som skett under en rätt lång period nu eller till er som känner någon som gjort det.

Vad har ni eller personen i fråga använt pengarna till? Multipla renoveringar? Utökat den egna fordonsparken? Resor? Barnen?

Är inte ute efter att döma någon utan är bara intresserad av hur vanligt eller ovanligt förekommande det är.

Alla svar tas tacksamt emot!
Citera
2018-05-16, 16:04
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
På dig låter det nästan som att folk utökar sitt bolån bara för de kan. Det gör man väl om man behöver pengarna?
Citera
2018-05-16, 16:24
  #3
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Här är nog mörkertalet stora. De flesta erkänner nog inte att de inte skall använda pengarna till renovering.

Vet att det skrivits en del om äldre människor som tagit sådana lån och levt gitt ett tag med resor utomlands och fint boende på hotell.
Citera
2018-05-16, 16:30
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
På dig låter det nästan som att folk utökar sitt bolån bara för de kan. Det gör man väl om man behöver pengarna?
Och en anledning till att man kan behöva pengarna kan vara att man snart är pensionär och sitter med låg pension men med en lågbelånad bostad och låg pension.

Då gäller det att låna upp den innan man går i pension, sedan är det kört.

En annan anledning kan vara att man tror den låga räntan på att utöka lånet (under 1.5%) är lägre än vad placering i fonder eller aktier kan leverera.

Så att planera sin framtid eller att få ökad avkastning kan vara anledningar.

Jag är på väg att göra det senare.
Citera
2018-05-16, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
På dig låter det nästan som att folk utökar sitt bolån bara för de kan. Det gör man väl om man behöver pengarna?

Jag skrev att jag undrar hur vanligt ELLER ovanligt förekommande det är. Att det finns folk som utökat sitt bolån bara för att vederbörande kan skulle jag kunna betta allt jag äger på. Men svårt att veta hur många som gör det, därav trådstarten :P
Citera
2018-05-16, 17:35
  #6
Medlem
Har en bekant som ligger i skilsmässa.
Problemet kommer upp till ytan vid bodelning då de nya Passaterna och utlandsresorna inte visat sig vara någon vidare investering när skattesmällen på 300k kommer.

Vanligt med skilsmässor i Sverige.
Citera
2018-05-16, 17:37
  #7
Medlem
Så, som svar på din fråga tror jag det är vanligt, kanske 20% av hushållen. Ballpark
Citera
2018-05-16, 17:44
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Problemet kommer upp till ytan vid bodelning då de nya Passaterna och utlandsresorna inte visat sig vara någon vidare investering när skattesmällen på 300k kommer.
Sorgligt, men säkert vanligt. Många har en tid nu kunnat låna sig till en glassig fasad, sedan märker de att vinsten beskattas.
Citera
2018-05-16, 19:28
  #9
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Har en bekant som ligger i skilsmässa.
Problemet kommer upp till ytan vid bodelning då de nya Passaterna och utlandsresorna inte visat sig vara någon vidare investering när skattesmällen på 300k kommer.

Vanligt med skilsmässor i Sverige.

Skattesmällen?
Citera
2018-05-16, 19:57
  #10
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Skattesmällen?
Reavinstskatt på försäljningen av huset.

Då ska de betala ca 20% av skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.

Har man då belånat upp allt man kan så kan det bli dyrt.
Citera
2018-05-16, 20:06
  #11
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Reavinstskatt på försäljningen av huset.

Då ska de betala ca 20% av skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.

Har man då belånat upp allt man kan så kan det bli dyrt.

Hoppsan... bra poäng. Belåningen där riskerar att bli en skuldfälla.
Citera
2018-05-16, 20:13
  #12
Medlem
elastikmandens avatar
Har du kollat på lyxfällan? Bra och lärorikt program i övrigt! Hamna inte där! Konsumtion är något man vill ha, men inte något som man inte kan vara utan. Försök att betala av skulden på bolånen, och i o m detta, kanske du kan få en lägre ränta, på de lånen dom har högst? Ha ha? Bara det kan ju bli ett sparande, om man orkar i 2 år?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback