Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-16, 18:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Inte min iaf. Kunde inte få ut något läkarintyg trots insana jävla smärtor i benet. MR röntgen visade på kraftig inflammation i min del, men enda läkaren ville göra var att skicka mig till sjukgymnast men inte skriva något intyg eller dylikt. Så länge han (de som jobbar inom sjukvården) får sin lön vilket de får oavsett så bryr de sig inte.

Då var det väl inte Försäkringskassan som nekade dig sjukpenning? Att tro att de ska betala utan att man kan visa ett läkarintyg är rätt naivt.
Citera
2018-05-16, 19:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja inte USA med sina jävla övermedicineringar. Lustigt att det alltid ska vara Sverige som för stå för det enda alternativet till privatvård. Varför inte ta Tyskland som exempel?

Ja, just nu diskuterar vi USA vs Sverige. Starta gärna en tråd om den förträffliga sjukvården i Tyskland (och jämför då gärna med t.ex. Sverige och USA).
USA är f.ö. inte värst när det gäller övermedicineringar. Det är Italien.
Mest antibiotika per person används dock i Indien, Pakistan och närliggande länder.

Många tror dock att antibiotika-resistens beror mest på att människor använder mycket antibiotika. I verkligheten används ca 80% av all världens antibiotika i djuruppfödningen, och Kina är överlägset störst med långt mer än halva världskonsumtionen. Det är faktiskt så illa att det var från den kinesiska djuruppfödningen som resistensen mot de alla sista verksamma antibiotika-preparaten kom. Vårt sista kemiska försvar mot bakterier hotar nu att bli helt verkningslöst på grund av kinesernas våldsamma antibiotika-användning. De verkliga skurkarna! De som hotar allas vår hälsa!
Citera
2018-05-16, 19:11
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Så jag köper fan inte argumentet de flesta säger att "Alla har det bra i Sverige, medan endast vissa har det bra i USA men de flesta inte". USA har lyckats bättre helt enkelt. Det är min syn.

https://www.rt.com/usa/241289-us-min...-working-poor/
Citera
2018-05-16, 19:21
  #28
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Källa på det tack. Både jag själv och flertalet vänner och bekanta har de senaste åren fått avslag för sjukpenning även när det handlat om rena olycksfall med allvarliga skador som krävt operationer med över halvårslång invalidisering som följd - och detta på fysiskt krävande arbeten.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...ler-far-avslag

Tidigare var siffran 99% godkända ansökningar.
Citera
2018-05-16, 19:22
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofino
https://www.rt.com/usa/241289-us-min...-working-poor/

Det är väl inte så konstigt att man får svårt att få det gå runt om man har typ 5 barn som många invandrare har i USA. De allra flesta som inte skaffar mer barn än man har råd att försörja har det bra i USA. Finns vissa barnlösa hobos som sagt, men fattigdomen har till stor del att göra med att man som sagt föder mer barn än man kan försörja och inte har några barnbidrag eller liknande som i Sverige vilket är rättvist anser jag.
Citera
2018-05-16, 19:32
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Det är väl inte så konstigt att man får svårt att få det gå runt om man har typ 5 barn som många invandrare har i USA. De allra flesta som inte skaffar mer barn än man har råd att försörja har det bra i USA. Finns vissa barnlösa hobos som sagt, men fattigdomen har till stor del att göra med att man som sagt föder mer barn än man kan försörja och inte har några barnbidrag eller liknande som i Sverige vilket är rättvist anser jag.


Fair enough men har du inte hört om medelklassen i USA som blir mindre år efter år. Numera 50% av befolkningen. Det är enbart judar och sen lite få vita som har det bra i dagens USA.
Citera
2018-06-03, 20:33
  #31
Medlem
BarryHeros avatar
Har bott i Austin. Det formligen KRYLLAR utav svenska barnfamiljer där. De hyllar livskvaliteten jamfort med Sverige.
Citera
2018-06-04, 20:21
  #32
Medlem
next-chapter.. vet du ens vad du pratar om?

Här i Florida kämpar medelklassen för att få det och gå runt! dagis/förskola är lätt $1200/mån per barn här, sen när kostar det 10.000kr mån i Sverige?

Ett vanligt kontorsjobb ger $2500-3000 EFTER skatt här och då har du kanske $1000-1500 kvar när hyran är betald (om du bor i en liten 1-2a) sen ska försäkringar, bil, mat, etc betalas

Flera har 2 eller fler jobb för och få det att gå runt, inneboende är vanligt även för vuxna
att familjer där frun är hemma tar hand om barnen är inte ett val utan det blir för dyrt och blir +/- 0 för kvinnan att jobba med alla kostnader
Citera
2018-06-04, 20:38
  #33
Medlem
Jag bor i södra Kalifornien och här hade det kostat minst 5 ggr det priset.
Citera
2018-06-04, 20:41
  #34
Medlem
Om jag skall återgå.till,trädens start.
Det finns många orsaker att bostäder generellt är billigare i usa jämfört med Sverige.
1. Andra byggnormer, dvs. Billigare materiel och sämre standard.
2. Andra krav på vatten och avlopp.
3 Lättare att få bygglåv och att stycka av Mark.
4. Lägre kostnader för arbetskraft, En byggarbetare i usa är lågavlönad och har låg status.

Det är några av de mest fundamentala faktorerna.
Citera
2018-06-04, 20:46
  #35
Medlem
Visst, besökte en kompis som bor norr om Portland och det var nått helt vansinningt vad det kostar med hans 4 barn, mitt yngsta barn ska på University så det är bara slanta upp en $40000 där då,
Citera
2018-06-04, 20:50
  #36
Medlem
Fastighetskrisen har gjort att marknaden satt sig rejält, investerade själv i bostäder här då,

Men det är flera faktorer som påverkar priset på bostader, här i USA är räntan hög på bostadslån sen har du efterfrågan och att folk har arbete eller arbetslöshet
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback