Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 17:44
  #1
Medlem
Qusimotos avatar
Miitt bakhjul har fått en liten bula och det är väl bara en tidsfråga innan däcket sprängs. Har en cykel exakt samma modell men med en massa ekrar som gått av. Kan jag plocka ekrar från min nuvarande cykel och sätta dit på den som bara står? behövs det nå speciella verktyg? eller räcker det med skifsnyckel att skruva loss dom? vill helst inte punga ut för ett helt nytt däck
Citera
2018-05-16, 17:55
  #2
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Det är inget man bara skruvar dit igen(om man inte gillar vobblande hjul). Ekrarna skall även justeras in.
Citera
2018-05-16, 18:02
  #3
Medlem
Qusimotos avatar
Aj då, nytt hjul med andra ord? jag som tänkte spara in en peng
Citera
2018-05-16, 18:13
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Går att fuljustera ett hjul när det sitter på cykeln men vobbligt och ovalt är jobbigt att köra med, ska man justera det ordentligt bör man använda en jigg så man kan sätta upp referenspunkter för att se hur fälgen rör sig.
Citera
2018-05-16, 18:32
  #5
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Går att fuljustera ett hjul när det sitter på cykeln men vobbligt och ovalt är jobbigt att köra med, ska man justera det ordentligt bör man använda en jigg så man kan sätta upp referenspunkter för att se hur fälgen rör sig.

Låter avancerat
Citera
2018-05-16, 18:47
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Låter avancerat
Mer tidskrävande dock är jag praktiskt lagd, jag har ekrat om ett halvdussin mopedhjul och ett bra hjul kan ta 20 minuter att justera upp, ett dåligt hjul kan ta över en timme med jigg för att få fälgen helt rund, inte vobbla, rätt läge i sidled och lagom spända ekrar.
Citera
2018-05-16, 18:57
  #7
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mer tidskrävande dock är jag praktiskt lagd, jag har ekrat om ett halvdussin mopedhjul och ett bra hjul kan ta 20 minuter att justera upp, ett dåligt hjul kan ta över en timme med jigg för att få fälgen helt rund, inte vobbla, rätt läge i sidled och lagom spända ekrar.
Urf.. Ska under semestern, ekra av två hjul, sätta ihop fälgarna, borra upp 36 hål till i navet och ekra upp det.. Sist tog bara ekring och riktning en hel dag..Men det är roligt efteråt! 😊🤘
Citera
2018-05-18, 14:30
  #8
Medlem
GalFisks avatar
Vad är det för "bula" du har fått? Om det bara är däcket som bular, så är det väl mer närliggande att flytta däcket från det andra hjulet till det med intakta ekrar.
Citera
2018-06-10, 08:49
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Är man inte händig och har tålamod och "verkstad" skall man inte byta ekrar.
Har själv gjort det på ett bakhjul på en skrotcykel jag skulle "renovera", verktyget finns köpa på Biltema (fanns då i alla fall)
Bytet är inget problem , problemet är att justera in det rätt
här krävs kunskap och erfarenhet har man inte det så...

Lyckades efter massa strul få det någonlunda vobblingsfritt.
Problemet var att hjulet blev ovalt!
Så det gungade ju konstigt när man cyklade...

Nu blev cykeln stulen så problemet försvann...
Citera
2018-06-13, 14:10
  #10
Medlem
Flytta över ekrar för att däcken håller på att sprängas?

Kan du förklara felet igen med andra ord?
Citera
2018-06-14, 02:24
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är man inte händig och har tålamod och "verkstad" skall man inte byta ekrar.
Har själv gjort det på ett bakhjul på en skrotcykel jag skulle "renovera", verktyget finns köpa på Biltema (fanns då i alla fall)
Bytet är inget problem , problemet är att justera in det rätt
här krävs kunskap och erfarenhet har man inte det så...

Lyckades efter massa strul få det någonlunda vobblingsfritt.
Problemet var att hjulet blev ovalt!
Så det gungade ju konstigt när man cyklade...

Nu blev cykeln stulen så problemet försvann...
Skulle påstå att rätt verktyg och tålamod är mer viktigt kunskap och erfarenhet kommer med tiden, liksom hur många orkar sitta över en timme om hjulet djävlas med en?

Sist jag såg prisuppgift på justering låg det på 200kr per moped/mchjul med allting förberett, är några år sen men bör inte kosta så mycket mer idag för cykelhjul om man lämnar in det utan däck med fräsha fina ekrar.
Citera
2018-06-17, 19:11
  #12
Medlem
Nu har jag noll erfarenhet av att byta ekrar men nog hade jag kollat priset på nya ekrar och i så fall fixat båda fälgarna/hjulen så att de blev fullekrade i stället för att plundra ett gammalt hjul.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback