__________________
Senast redigerad av Ninjor 2018-04-16 kl. 14:32.
Senast redigerad av Ninjor 2018-04-16 kl. 14:32.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
List<string[]> myList = new List<string[]>();
//Skapar tre arrayer
string[] arrayOne = new string[] { "One", "Two", "Three" };
string[] arrayTwo = new string[] { "Four", "Five", "Six" };
string[] arrayThree = new string[] { "Seven", "Eight", "Nine" };
//Lägg till arrayer i myList
myList.Add(arrayOne);
myList.Add(arrayTwo);
myList.Add(arrayThree);
// Skriv i värde att söka efter
Console.Write("\n Find: ");
string keyword = Console.ReadLine();
for (int i = 0; i < myList.Count; i++)
{
if (myList[i].Contains(keyword))
{
// Skriv ut arrayens innehåll
foreach(var x in myList[i])
{
Console.WriteLine(" {0}", x);
}
}
}
Console.WriteLine("\n [Press key to exit]");
Console.ReadKey();
}
}
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
List<string[]> myList = new List<string[]>();
//Skapar tre arrayer
string[] arrayOne = new string[] { "One", "Two", "Three" };
string[] arrayTwo = new string[] { "Four", "Five", "Six" };
string[] arrayThree = new string[] { "Seven", "Eight", "Nine" };
//Lägg till arrayer i myList
myList.Add(arrayOne);
myList.Add(arrayTwo);
myList.Add(arrayThree);
// Skriv i värde att söka efter
Console.Write("\n Find: ");
string keyword = Console.ReadLine();
for (int i = 0; i < myList.Count; i++)
{
if (myList[i].Contains(keyword))
{
// Skriv ut arrayens innehåll
foreach(var x in myList[i])
{
Console.WriteLine(" {0}", x);
}
}
}
Console.WriteLine("\n [Press key to exit]");
Console.ReadKey();
}
}
static void Main(string[] args)
{
var list = new List<string[]>
{
new [] { "One", "Two", "Three" },
new [] { "Four", "Five", "Six" },
new [] { "Seven", "Eight", "Nine" }
};
// Skriv i värde att söka efter
Console.Write("\n Find: ");
string keyword = Console.ReadLine();
var keywordExists = list
.SelectMany(l => l)
.Any(s => s == keyword);
if (keywordExists)
Console.WriteLine($"found {keyword}");
Console.WriteLine("\n [Press key to exit]");
Console.ReadKey();
}
using System; namespace Uppgift2 { class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Hej och välkommen till mitt program!"); Console.WriteLine("Vad heter du?"); string myVar; myVar = Console.ReadLine(); Console.WriteLine("Du heter: " + myVar); Console.WriteLine("Hur gammal är du?"); string strNr = Console.ReadLine(); int Nr = Convert.ToInt32(strNr); Nr = (Nr * 365); Console.WriteLine("Antal dagar sedan du föddes: " + strNr); } } }
using System; namespace ConsoleApp4 { class Program { static void Main(string[] args) { bool isRunning = true; while (isRunning) { Console.WriteLine("\tVälkommen till ryggsäcken"); Console.WriteLine("\t[1] Lägg till föremål"); Console.WriteLine("\t[2] Skriv ut föremål"); Console.WriteLine("\t[3] Nollställ föremål"); Console.WriteLine("\t[4] Avsluta"); Console.Write("\tVälj: "); string userChoice = Console.ReadLine(); string userInput = ""; if (userChoice == "1") { Console.Write("Skriv in något: "); string userInput = Console.ReadLine(); } else if (userChoice == "2"); { Console.WriteLine(userInput); } else if (userChoice == "3"); { string userInput = ""; } else if (userChoice == "4") ; { Console.ReadLine(); } else { Console.WriteLine("Välj ett värde mellan 1-4"); } Console.ReadLine(); } } }
using System; namespace ConsoleApp4 { class Program { static void Main(string[] args) { bool isRunning = true; while (isRunning) { Console.WriteLine("\tVälkommen till ryggsäcken"); Console.WriteLine("\t[1] Lägg till föremål"); Console.WriteLine("\t[2] Skriv ut föremål"); Console.WriteLine("\t[3] Nollställ föremål"); Console.WriteLine("\t[4] Avsluta"); Console.Write("\tVälj: "); string userChoice = Console.ReadLine(); string userInput = ""; if (userChoice == "1") { Console.Write("Skriv in något: "); string userInput = Console.ReadLine(); } else if (userChoice == "2"); { Console.WriteLine(userInput); } else if (userChoice == "3"); { string userInput = ""; } else if (userChoice == "4") ; { Console.ReadLine(); } else { Console.WriteLine("Välj ett värde mellan 1-4"); } Console.ReadLine(); } } }
using System; namespace ConsoleApp4 { class Program { static void Main(string[] args) { bool isRunning = true; while (isRunning) { Console.WriteLine("\tVälkommen till ryggsäcken"); Console.WriteLine("\t[1] Lägg till föremål"); Console.WriteLine("\t[2] Skriv ut föremål"); Console.WriteLine("\t[3] Nollställ föremål"); Console.WriteLine("\t[4] Avsluta"); Console.Write("\tVälj: "); string userChoice = Console.ReadLine(); string userInput = ""; if (userChoice == "1") { Console.Write("Skriv in något: "); userInput = Console.ReadLine(); } else if (userChoice == "2") { Console.WriteLine(userInput); } else if (userChoice == "3") { userInput = ""; } else if (userChoice == "4") { Console.ReadLine(); } else { Console.WriteLine("Välj ett värde mellan 1-4"); } Console.ReadLine(); } } } }
using System; namespace ConsoleApp4 { class Program { static void Main(string[] args) { bool isRunning = true; while (isRunning) { Console.WriteLine("\tVälkommen till ryggsäcken"); Console.WriteLine("\t[1] Lägg till föremål"); Console.WriteLine("\t[2] Skriv ut föremål"); Console.WriteLine("\t[3] Nollställ föremål"); Console.WriteLine("\t[4] Avsluta"); Console.Write("\tVälj: "); string userChoice = Console.ReadLine(); string userInput = ""; if (userChoice == "1") { Console.Write("Skriv in något: "); userInput = Console.ReadLine(); } else if (userChoice == "2") { Console.WriteLine(userInput); } else if (userChoice == "3") { userInput = ""; } else if (userChoice == "4") { Console.ReadLine(); } else { Console.WriteLine("Välj ett värde mellan 1-4"); } Console.ReadLine(); } } } }
using System; using System.Collections.Generic; using System.Threading; namespace ConsoleApp8 { class Program { // detta är en statisk metod med en int som ett returvärde // metoden tar en parameter i form av ett random objekt av // randomklassen static int RullaTärning(Random slumpObjekt) { // här ska du skapa kod som slumpar fram ett tal // mellan 1 och 6, så att metoden "rullar" en 6 sidig // tärning när vi kallar på den // metoden ska sedan returnera det rullade värdet } static void Main() { Random slump = new Random(); // Skapar en instans av klassen Random för vårt slumptal List<int> tärningar = new List<int>(); // listan för att spara våra rullade tärningar Console.WriteLine("\n\tVälkommen till tärningsgeneratorn!"); bool kör = true; while (kör) { Console.WriteLine("\n\t[1] Rulla tärning\n" + "\t[2] Kolla vad du rullade\n" + "\t[3] Avsluta"); Console.Write("\tVälj: "); int val; int.TryParse(Console.ReadLine(), out val); switch (val) { case 1: Console.Write("\n\tHur många tärningar vill du rulla: "); bool inmatning = int.TryParse(Console.ReadLine(), out int antal); if (inmatning) { for (int i = 0; i < antal; i++) { // här kallar vi på metoden RullaTärning // och sparar det returnerade värdet i // listan tärningar tärningar.Add(RullaTärning(slump)); } } break; case 2: int sum = 0; // Skapar en int som ska innehålla medelvärdet av alla tärningsrullningar. if (tärningar.Count <= 0) { Console.WriteLine("\n\tDet finns inga sparade tärningsrull! "); } else { Console.WriteLine("\n\tRullade tärningar: "); foreach (int tärning in tärningar) { Console.WriteLine("\t" + tärning); } Console.WriteLine("\n\tMedelvärdet på alla tärningsrull: " + sum); // Här ska medelvärdet skrivas ut } break; case 3: Console.WriteLine("\n\tTack för att du rullade tärning!"); Thread.Sleep(1000); kör = false; break; default: Console.WriteLine("\n\tVälj 1-3 från menyn."); break; } } } } }
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106